Foto – LETA

Avārijā bojāgājušie jaunieši bija dzēruši 0

Neoficiāli kļuvis zināms, ka visi septiņi Jaungada naktī Krāslavas novadā autoavārijā bojā gājušie jaunieši bija lietojuši alkoholiskus dzērienus – viņu asinīs konstatētais promiļu daudzums ir no 0,4 līdz 1,12.


Reklāma
Reklāma
Kokteilis
Šie ēdieni nedrīkst būt uz galda, sagaidot 2025. gadu – Čūskai tie nepatiks! Saraksts ir iespaidīgs 4
Kokteilis
2025. gads sola “stabilu melno svītru” 5 zodiaka zīmēm
“Varēja notikt ļoti liela nelaime…” Mārupes novadā skolēnu autobusa priekšā nogāzies ceļamkrāns 5
Lasīt citas ziņas

Kā vakar ziņoja LTV, trijiem promiļu daudzums svārstās no 0,4 līdz 0,56, trijiem sasniedzis vienu promili vai bijis nedaudz virs vienas – 1,09, bet vienam – 1,12. Pat neatkarīgi no tā, kurš sēdējis pie stūres, viņš to darījis tādā reibuma pakāpē, kādu aizliedz ceļu satiksmes noteikumi – transporta līdzekļa vadītājs ar stāžu līdz diviem gadiem pie stūres drīkst sēsties, ja promiles ir līdz 0,2, pēc diviem gadiem – ja ir līdz 0,5.

 

Ja dzēris – 
sarkanā gaisma

“Ir absurdi un stulbi tagad spriest, ka jaunieši nebija smagā reibumā, ka, visticamāk, dzēruši tikai šampanieti, un prātot, ka traģiskās avārijas iemesls bijis tikai mašīnas sliktais tehniskais stāvoklis, slidenais ceļš un auto vadīšana bez apliecības. Auto vadītājs bija dzēris – viss!” strikts ir autoeksperts un žurnālists Atis Jansons. “Nesen veicām eksperimentu (bez braukšanas, protams), lai noskaidrotu, kā alkohola lietošana iespaido iemaņas, kas nepieciešamas pie stūres. Pieaugušie vīrieši turēja nedaudz vairāk, bet 18 gadus vecs jauneklis jau ar 0,6 promilēm aizsēdās garām krēslam. Vēl jāsaprot, ka pieredzējušiem autovadītājiem labi izstrādājušies refleksi, bet jaunieši brauc ar redzi, dzirdi, reakciju, ko alkohols ietekmē graujoši. Promili var dabūt ne tikai ar šampanieti, bet ar pārsimts gramiem šņabja, kārtīgu vīna dzeršanu vai alošanu, turklāt jāņem vērā, ka analīzes ņemtas pēc nāves. Jebkurā gadījumā jaunam vai vecam: ja esi dzēris, tam jābūt kā sarkanai gaismai pie dzelzceļa pārbrauktuves – braukt nedrīkst!”

 

Cer, ka būs mācība

CITI ŠOBRĪD LASA

Krāslavas novada domes priekšsēdētājam Gunāram Upeniekam tagad liekoties, ka ar šo gadījumu Latgales iedzīvotāji tiekot nostādīti iepretim citiem Latvijas iedzīvotājiem kā lielākie dzērāji pie stūres. Viņaprāt, situācija šajā ziņā neatšķiroties no citām vietām Latvijā, vienīgais faktors, kas reāli palielina dzeršanu pie stūres, esot tikai bezdarba līmenis. “Policija pateica – dzērāji, uzņēmums “Latvijas valsts ceļi” – dzērāju dēļ uz visiem līkumiem barjeras neliksim. Bet tie ir tikai secinājumi, un ko tad darīsim? Jo slikto ceļu dēļ iet bojā arī nedzērāji. Kā ķersim dzērājus pie stūres? Manuprāt, lauku reģionos vajag vairāk policijas reidu.”

 

A. Jansons gan ir skeptisks, ka policijas reidu palielināšana laukos daudz ko dotu. “Piemēram, man zināmajā Dundagas novadā ļoti labi strādā dzērāju apziņošanas sistēma – kā parādās policists, tā visi dzērāji to uzzina un nekur nebrauc. Daļa turklāt jau tāpat tiesības nodzēruši, un viņu braucamajiem gadiem nav veikta tehniskā apskate – šie cilvēki vienmēr dzers un atradīs, ar ko braukt uz veikala pēc vēl kāda dzeramā.”

 

G. Upenieks cer, ka nelaime Krāslavas rajonā daudziem kļūs par mācību, bet daļa tāpat dzers un sitīsies. Tuvinieki to visu ļoti pārdzīvo. Viena bojāgājušā jaunieša vecmāmiņa no pārdzīvojuma šajās dienās mirusi, cita smagā stāvoklī atrodas slimnīcā, bet kāda bojājušā puiša māmiņa, stāsta G. Upenieks, pēc negribēta žurnālistu apciemojuma nokļuvusi psihoneiroloģiskā slimnīcā.

 

No kā piedzīs?

Viena bojāgājušā puiša vecmāmiņai – 1944. gadā dzimušai sievietei, uz kuras vārda bijusi reģistrēta avarējusī automašīna – var nākties segt autoavārijā bojāgājušo jauniešu apbedīšanas izmaksas aptuveni 10 000 latu apjomā. To aģentūrai LETA sacījis Latvijas Transportlīdzekļu apdrošināšanas biroja valdes priekšsēdētājs Juris Stengrevics. “Lai arī ekspertīzē vēl nav noskaidrota persona, kas avārijas brīdī atradusies pie transportlīdzekļa stūres, tomēr bojāgājušo radinieki jau var pieteikt zaudējumu atlīdzību saistībā ar cietušās personas apbedīšanu. Likums paredz, ka zaudējumi tiek atlīdzināti par tām personām, kas nav negadījuma izraisītāji, šajā gadījumā tie būtu visi pasažieri, un apbedīšanas izdevumus aprēķina ne mazāk kā astoņu minimālo mēnešalgu apmērā,” skaidroja J. Stengrevics.

Reklāma
Reklāma

Atlīdzināmajā summā iekļautas arī tās izmaksas, ko veic valsts un pēc tam kompensē no transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas (OCTA) garantijas fonda līdzekļiem. Ja faktiskā apbedīšanas izdevumu summa ir lielāka, tiek aprēķināti faktiski iztērētie un dokumentāri apliecinātie saprātīgie izdevumi. Bojāgājušo piederīgie var pieteikt zaudējumu atlīdzību jebkurā tiem tuvākajā apdrošināšanas kompānijā, kurai nodota pieteikumu administrēšana. Tā kā Krāslavas novadā notikušo avāriju izraisījušais autovadītājs ir gājis bojā, regresa prasība tikšot vērsta pret automašīnas īpašnieku.

 

Uzziņa

* 0,2 – 0,5 promiles: grūti uztvert priekšmetu apmērus un kustīgus gaismas avotus. Sekas ir neprecīza attāluma noteikšana līdz pretim braucošām automašīnām un drošas distances neievērošana.

* 0,5 – 0,8 promiles: nepareiza attāluma noteikšana. Pasliktinās acu spēja pielāgoties apgaismojuma maiņām. Kļūst vājāka sarkanās gaismas uztvere. Pazeminās reakcija un uzmanība. Sekas ir apgrūtināta luksofora sarkanās gaismas, bremžu un apstāšanās signālu, kā arī bīstamu ceļa posmu norobežojumu uztvere, ir problemātiski pāriet no tālajām gaismām uz tuvajām, grūti noteikt pareizus attālumus, piemēram, līdz straujam pagriezienam. Motociklisti nespēj noturēties savā joslā.

* 0,8 – 1,2 promiles: sākas eiforija, savu spēju pārvērtēšana, samazinās redzes leņķis (tā saucamais skata tunelis). Pasliktinās spēja uztvert priekšmetus, nepareizi tiek novērtēts attālums (redzes dziļums). Sekas ir riskants auto vadīšanas stils, redzes pasliktināšanās pēc tuvo un tālo gaismu pārslēgšanas, novēlota gājēju, velosipēdistu, uz ceļa stāvošo transporta līdzekļu fiksācija, ar sānu redzi nepareizi novērtēta situācija un garāmbraucošie transporta līdzekļi.

No www.dzeratbildigi.lv

 

 

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.