Foto – LETA

Autovadītāja zaļā mobilitāte 0

Eiropas mobilitātes nedēļa, kas tika atzīmēta arī Rīgā, rosina uz pārdomām, kāda īsti ir autovadītāja vieta, vai viņš ir viens no mobilitātes svarīgākajiem elementiem un atbalstītājiem vai varbūt traucēklis kopējo mērķu sasniegšanai, ja jau runājam par tīru vidi un gaisa piesārņojuma mazināšanu.

Reklāma
Reklāma

 

RAKSTA REDAKTORS
“Ārsts atnāk ar kafiju, bez steigas…” Paciente dusmīga, kāpēc “Veselības centrs 4” atļaujas necienīt cilvēku laiku
7 iemesli, kāpēc jūs nespējat zaudēt svaru pat, ja pārtiekat tikai no vienas salāta lapas
7 pārtikas produkti, kurus nevajadzētu bieži ēst. Tie ļoti var kaitēt zarnām
Lasīt citas ziņas

Objektīvi vērtējot, autovadītājs ir kājāmgājējs, kurš uz laiku ir piesēdies pie stūres, kuram ne mazāk kā citiem satiksmes dalībniekiem rūp vides tīrība un mobilitātes attīstība, jo arī autovadītājs skatās nākotnē, domājot par tuvinieku un savu veselību, par to, ko elpos un kādā pilsētā dzīvos nākamās paaudzes.

Jaatzīst, ka autobraukšana ir viena no svarīgākajām mobilitātes formām, kas dod iespēju dažāda vecuma autovadītājiem, arī senioriem, izbaudīt kustīgu dzīvi un justies kā pilnvērtīgiem sabiedrības locekļiem. Tādiem mūsu centieniem nebūtu jāsaistās ar administratīviem ierobežojumiem, bet ar videi un mobilitātei draudzīgu un autovadītājam izdevīgu piedāvājumu. Piemēram, daudz apspriestās “park and ride” autostāvvietas piepilsētā aicinātu ārpus galvaspilsētas dzīvojošos autovadītājus netriekties iekšā Rīgā, bet atstāt savus spēkratus piepilsētas stāvvietās un tālāk doties ar sabiedrisko transportu, tikai šādam braucienam jābūt arī finansiāli, ne tikai ekoloģiski izdevīgam. Ne mazāk svarīgs ir valsts un pašvaldību atbalsts videi draudzīgāko spēkratu izvēlei.

 

CITI ŠOBRĪD LASA

Tiek prognozēts, ka 2050. gadā pasaulē būs 9 miljardi iedzīvotāju, automašīnu skaits, neko nemainot, varētu sasniegt 7,6 miljardus, un ik dienu autotransports varētu patērēt 440 miljonus barelu naftas. Šobrīd pasaulē tiek iegūti 82 miljoni barelu naftas dienā. Šāds globāls pieaugums draud ar milzīgām problēmām nākotnē.

 

Tādēļ Starptautiskā automobiļu federācija (FIA), Starptautiskais transporta forums, Starptautiskā enerģijas aģentūra un ANO Vides programma ir aicinājuši valstis, to valdības un pašvaldības īstenot pasākumus, kas veicinātu nozīmīgu degvielas un CO2 izmešu samazinājumu, kopīgas programmas ar nosaukumu “50by50” ietvaros. Iniciatīvas mērķis ir līdz 2020. gadam par 30%, bet līdz 2030. par 50% palielināt jauno automašīnu modeļu degvielas ekonomiju, savukārt līdz 2050. gadam par 50% samazināt visa autotransporta degvielas patēriņu. Šā iemesla dēļ jau šobrīd tiek izvirzītas arvien stingrākas ekonomijas prasības jaunajos automašīnu modeļos un tiek aicināts arvien aktīvāk valstij iesaistīties videi draudzīgāko automašīnu modeļu atbalstā, izmantojot nodokļu atlaižu un citus finanšu instrumentus. Jāturpina elektromobiļu un to uzlādes tīklu izvēršana, lai arī līdzšinējās autoražotāju aptaujas neliecina, ka elektromobilis tuvākajā laikā būs ikdienišķs transporta līdzeklis. Protams, veloceliņu tīkla tālāka attīstība sekmētu videi draudzīgu mobilitāti.

 

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.