Foto – Timurs Subhankulovs

Shēmošanas ir dažādas 2

VID direktores vietniece Dace Pelēkā konkrētus grēkāžus lietotu automobiļu tirdzniecības nozarē nemin, par tādiem viņa izvairās nosaukt arī Rumbulas vai citu plaču tirgotājus. Pārbaudes būšot un rūpīgas. Amatpersona piemin, ka variācijas ar manipulācijām, kā aprēķināt PVN, esot daudz. Piemēram, uzņēmums, pērkot lietotu automašīnu par 4000 eiro, manipulējot ar maksāšanas kārtību, var nodokļos samaksāt gan 87, gan 761 eiro…

Daudzi VID jautājot, kāpēc tirdzniecības laukumam un tirgotajām automašīnām būs jābūt skaidri iezīmētām? Tāpēc, lai VID varētu izsekot, kuras mašīnas tiek pārdotas un vai par tām maksā nodokļus. Līdzīgi kā ar jebkurām precēm lielveikalā. “No rīta stāv automašīna, kas, pēc grāmatvedības datiem, netiek tirgota, bet vakarā jau tā ir pārdota. Vai arī tirgotājs saka, ka viņš nezina, kas tas par auto tur stāv – vienkārši kāds atbraucis un nolicis, vai arī tā vieta tiek iznomāta auto stāvēšanai,” dažas tirgotāju viltības min D. Pelēkā.

Auto asociācijas (jaunu un vienlaikus arī lietotu auto tirgotāju apvienība) viceprezidents Ingus Rūtiņš norāda, ka Igaunijā identificētas 11 shēmas, kā var no­blēdīt pievienotās vērtības un citus nodokļus, daži pamanījušies automobili pat sešas reizes tā izlaist caur PVN shēmām, ka tā pašizmaksa tuvojas nullei!

“Nedomāju, ka latvieši šajā ziņā atpaliek no igauņiem. Kā tas var būt, ka, piemēram, auto cena it kā ir 15 000 eiro, bet, tiklīdz jūs gribat par to samaksāt ar pārskaitījumu, cena par vairākiem tūkstošiem pieaug? Kā var būt, ka auto tiek tirgots Nīderlandē par neto cenu X un vienlaikus tas pats auto tiek tirgots arī Latvijā, kur cena X jau ir bruto cena, tātad jau ar iekļautu PVN? Tad pilnīgi skaidrs, ka notiek manipulācijas ar skaidro naudu un dokumentiem. Ja nauda tiek pārskatīta ar bankas starpniecību, tad to noslēpt ir daudz grūtāk,” skaidro I. Rūtiņš.

CSDD direktora vietnieks Ē. Piternieks nenoliedz, ka grozījumi lielā mērā tapuši pēc VID iniciatīvas, kas pēc pastiprināta darba ar servisiem pievērsies arī automobiļu tirdzniecībai, kur saskata lielu nenomaksāto nodokļu apjomu. Kad Igaunijas nodokļu iekasētāji kopā ar pircēju tiesību aizstāvjiem aktivizējuši darbību šajā nozarē, gada laikā valsts kasē papildus ieripojuši vairāki miljoni…

“Lielākais jaunums ir tas, ka VID vēlas ar auto tirgošanu saistīto finansiālo informāciju padarīt pieejamu vienuviet – tirdzniecības reģistrā, lai tur skaidri būtu redzams arī tas, cik lieli nodokļi jāiekasē. Tagad, pēc Auto asociācijas sniegtās informācijas, aina ir tāda, ka lietoto automobiļu tirgū aktivitātes ir lielas, bet nodokļi tiek maksāti maz. Un kā tas var būt, ka, šobrīd maksājot skaidrā naudā, kaulēties var, bet, ja ar pārskaitījumu, tad bieži vien nevar? Mums uz šiem jautājumiem atbildēt grūti, tā jau ir VID kompetence,” teic Ē. Piternieks. Visādi citādi, kā viņš norāda, lielu revolūciju šajos grozījumos viņš neredzot. Tie tikai precizēs jau spēkā esošo kārtību – padarīs šīs prasības nepārprotamākas komersantiem, bet kontrolējošām iestādēm palīdzēs atklāt negodīgu rīcību. CSDD, kas uztur gan transportlīdzekļu, gan arī transportlīdzekļu tirdzniecības reģistru, ir vistiešākajā veidā ieinteresēta, lai reģistros norādītā informācija būtu precīza, patiesa un pārskatāma. Informācija reģistrā nodrošina kontrolējošām institūcijām lielāku iespēju sekot noteikto nodokļu nomaksai un pircēja tiesību ievērošanai.

Uzņēmuma “Moller Auto Lidosta” (tirgo jaunas “Volkswagen” un mazlietotas automašīnas) tirdzniecības daļas vadītājs Ansis Valdovskis aicina ielūkoties sludinājuma portālā ss.lv: “Tur bieži automašīnas līdz piecu gadu vecumam tiek pārdotas ar norādi, ka PVN šim automobilim nav. Kā tas iespējams, ka, iegādājoties automašīnu Eiropā un vedot to uz Latviju, kur par to būtu bijis jāmaksā PVN, šeit izrādās – PVN nav, lai arī to faktiski tirgo juridiska persona? Tas ir VID un CSDD uzdevums sekot automašīnas iegādes ceļam, izcelsmei un pilnai iegādes dokumentācijai: no tā iegūtu valsts, tirgotāji un neciestu pircēji. Labs piemērs ir ieviests Igaunijas tirgū, kur CSDD saglabā iespēju aizturēt automašīnas reģistrāciju līdz pat trim mēnešiem, lai pārbaudītu tās izcelsmi un iegādes dokumentāciju, un, ja rodas aizdomas par nenomaksātiem nodokļiem, to samaksa tiek pieprasīta reģistrācijas brīdī pilnā apmērā.”

Reklāma
Reklāma
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.