Autoostu nojauks. Uztraucas, ka vilciens “nozags” pasažierus 20
Lēnām sāk iezīmēties to objektu liktenis, kuri stāv “Rail Baltica” sliežu ceļā. Piemēram, Rīgas starptautiskā autoosta (RSAO) pārcelsies uz Torņakalnu, kur degradētajā teritorijā starp Vienības gatvi un dzelzceļa līniju plānots izbūvēt Torņakalna multimodālo transporta mezglu ar autoostu, pasažieru apkalpošanas ēku un automašīnu stāvparku. Projekta izmaksas – septiņi miljoni eiro no Eiropas Kohēzijas fonda kabatas. Par visas autoostas pārcelšanu pāri Daugavai arī pēc “Rail Baltica” dzelzceļa līnijas būvdarbu pabeigšanas gan neviens nedomā, taču neskaidrību ir gana daudz – vai būvdarbu laikā pārcels pilnīgi visu autoostu? Varbūt starptautiskos pārvadājumus izdosies saglabāt? Kā pārliecinājos, pat Rīgas dome vēl īsti nezina, kā ieplānotais izskatīsies realitātē.
Nojauks esošo autoostu
Daudzās neskaidrības man norādīja arī pašas autoostas valdes priekšsēdētāja Vaira Gromule, kura par gaidāmo migrāciju priecīga nav. “Vēl nemaz oficiāli nav izsludināts projektēšanas uzdevums, no kā atkarīgs, cik tad liela autoostas teritorija “Rail Baltica” būs nepieciešama. No sākuma teica, ka vajadzēs tikai nelielu joslu. Pēcāk jau šī josla kļuva lielāka, bet tagad jau runā, ka varētu nojaukt pat visu autoostu. Pirmajā variantā mēs pasažieru iekāpšanu un izkāpšanu varētu organizēt tuvējās ielās, bet pēdējā variantā autoosta ir jāpārceļ citur,” sacīja V. Gromule.
Viņa cer, ka situācija beigās neizvērtīsies līdzīgi kā ar cukurfabrikām – kompensācijas samaksās, bet autoosta centrā tā arī vairs neparādīsies. “Ja tā notiks, tad pilsēta noteikti zaudēs konkurences cīņā ar kaimiņiem. Piemēram, Kauņā tikko uzbūvēja jaunu, skaistu autoostu. Tāpēc nebūtu prātīgi mūsu infrastruktūru pazaudēt. Varbūt zem dzelzceļa stacijas būs kāds pārsēšanās punkts, varbūt tirgus apvidū būtu jābūvē jauns terminālis. Nezinām arī, kāda būs situācija transporta nozarē 2025. gadā, kad atklās savienojumu Tallina–Rīga–Viļņa. Varbūt “Uber” jau visu būs pārņēmis,” spriež V. Gromule.
Autoostu sadalīs vairākās
Rīgas domes Pilsētas attīstības departamentā man pavēstīja, ka daļējas autoostas funkcijas varētu saglabāties arī esošajā vietā, taču par konkrētu autoostas izvietojumu jaunā transporta mezgla ietvaros nepieciešamas papildu diskusijas, ņemot vērā “Rail Baltica” projekta risinājumus.
Bez Torņakalna, transportmijas punktu plānots izveidot arī Pētersalā, “LA” atklāja departamentā. “Ņemot vērā pilsētas attīstības tendences, kā arī to, ka pašreizējā autoostas atrašanās vietā tās attīstības iespējas ir ierobežotas, papildus centrālajam mezglam ir plānoti reģionālie transportmiju punkti Torņakalnā un Pētersalā, kas apkalpos reģionālos reisus. Torņakalna gadījumā tie ir Kurzemes un Zemgales virzieni. Tāpat Torņakalnā var apkalpot arī citus maršrutus, kā arī, piemēram, starptautiskos tūrisma maršrutus. Savukārt Pētersalā paredzēts līdzīgs multimodāls sabiedriskā transporta mezgls, kurā satiktos Vidzemes virziena reģionālie autobusi, pilsētas sabiedriskais transports – tramvajs, kas plānots caur Skanstes teritoriju, un vilciens, kas, pa esošo dzelzceļa atzaru ienākot Pētersalā, varētu būt kā galastacija plānotajam vilciena maršrutam starptautiskā lidosta “Rīga”–Centrālā dzelzceļa stacija–Pētersala (jeb Skanste).” Jāpiemin, ka transporta mezgla būvniecībai jāsākas jau gana drīz – ap 2019. gadu.