Agrāk zaga spoguļus un magnetolas, tagad – “torpēdas”. Saruna ar VP pārstāvi Māri Priednieku 0
Automobiļu zādzības un to apzagšanu laikam nekad neizskaudīsim, taču labā ziņa ir tā, ka vismaz Latvijā šie noziegumi samazinās. Par to liecina statistika. Bet par to, ko un kā zaga agrāk un tagad, saruna ar Valsts policijas Galvenās kriminālpolicijas pārvaldes kriminālizmeklēšanas pārvaldes otrās nodaļas priekšnieku Māri Priednieku.
Atceros pagājušā gadsimta 90. gadu sākumu, kad iegādājos savu pirmo automobili “Ford Taunus”. Toreiz pilsētās ārzemju automobiļus un vispār automobiļus uz ielas pa nakti centās neturēt – bija liels risks, ka nozags vai apzags. Pa ielām klīda cilvēki, kas piedāvāja nopirkt logu slotiņas un dekoratīvos diskus.
M. Priednieks: Zaga visu, ko varēja nozagt. Toreiz vēl starp Baltijas valstīm bija robežas, tāpēc zagļi bija gandrīz tikai vietējie. Toreiz automašīnu durvis varēja atvērt ar šķērēm. Automobiļus jauca detaļās vai centās pārsist šasijas, dzinēju numurus un legalizēt. Dārgos automobiļus neaiztika, jo to bija maz, attiecīgi nebija tirgus un tos nebija kur likt.
Ko ņēma no automobiļiem?
Magnetolas tagad laikam vairs nav lielas jēgas zagt, jo moderniem automobiļiem tie lielākoties ir iebūvēti priekšējā panelī, “Latgalītes” tirgus stāvgrūdām pilns ar magnetolām par 5–15 eiro…
Tāpat jau zog, jo dažam arī daži šādi nopelnīti eiro ir liela nauda. Bet zog arī visu priekšējo paneli ar visām modernajām iekārtām, tā saukto torpēdu, pēc kā tirgū ir liels pieprasījums. Ar šīm torpēdām uzlabo modeļus, kas no rūpnīcas iznākuši, lētāk aprīkoti vai cietuši avārijās. Īpaši Lietuvā ir attīstīts rūpals, kad no vairākiem sistiem automobiļiem saliek vienu. Šīs modernās iekārtas ir elektroniski numurētas un, ja automobilis ar tām nokļūs dīleru servisā, tad konstatējams, ka tās zagtas. Automobiļa saimnieks gan tad parasti izrādās tikai labticīgs ieguvējs.
Nesen daudz zaga “BMW” spoguļus.
Ne tikai “BMW”. Visus spoguļus, ko vien varēja pārdot servisos par 5–10 eiro. Bet policija izvērsa kampaņu sabiedrībā, aicināja iegravēt spoguļos numurus un servisus – nepirkt no rokas spoguļus.
Tagad modē esot izņemt “Volvo” džipiem priekšējos lukturus.
Tāpēc, ka to ļoti viegli izdarīt – dažas skrūves un viss. Tāpat kā dažiem “Volkswagen” modeļiem. Bet ir automobiļi, kuriem visa priekša jānojauc, lai tiktu klāt lukturiem. Tie ir drošāki.
Atšķirībā no 90. gadiem, tagad uz ielas automobiļus atstāt daudz drošāk. Tos uzlauzt grūtāk, labākas signalizācijas, grūtāk legalizēt vai izjaukt detaļās, ļaudis mazāk pērk acīmredzami zagtu. Daudzi savus automobiļus pret zagšanu apdrošina.
Noteikti jāuzsver, ka arī policija strādā daudz aktīvāk un profesionālāk, bet, kamēr tirgū ir pieprasījums… Tagad zog atkarībā no pieprasījuma, un tas var būt visdažādākais.
Zagļi servisiem parasti automobiļus pārdod par ceturto daļu no tirgus cenas, savukārt servisi šos automobiļus izjauc un detaļas par puscenu pārdod servisiem, kas atjauno konkrēto automobili, vēl noskrējienu padzen uz leju… Pirms kāda laika zagļi bija iecienījuši “Toyota” automobiļus, jo tie bija ļoti populāri, attiecīgs arī bija pieprasījums tirgū.
Kaut kas iet arī uz Rietumiem?
Galvenokārt dārgas rezerves daļas.
Vai Latvija no autozādzību viedokļa Eiropā ir īpaša?
Nav. Robežas ir vaļā, darbojas tirgus un pieprasījuma princips. Visur zog to, kas ir izdevīgi. Svarīga ir starptautiskā sadarbība starp Eiropas valstīm, kas ir laba. Šogad pirmajā pusgadā automobiļu zādzības samazinājās uz pusi, salīdzinot ar iepriekšējo gadu, bet no augusta redzams, ka notiek zagļu aktivizēšanās, notiek kaut kādi procesi – intuitīvi jūtu. Nesen par “Bentley” zādzību Zviedrijā aizturējām baltiešu noziedzīgu grupējumu – arī tāda mēdz būt Baltijas vienotība…
Cik no nozagtajiem automobiļiem atrod?
Aptuveni pusi atrod. Tas ir labs rādītājs.