Automobiļus joprojām pērkam. Tikai – kādus? 12
Atis Jansons, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”
Par spīti visām globālajām problēmām, auto importa apjoms Latvijā joprojām palielinās. Nedaudz, bet aug. Laikam jau brīvas pārvietošanās kāre un paradumi ir pat par šādiem šķēršļiem stiprāki.
Jauno markas – visai dažādas sekmes
Bez ievērojamām pārmaiņām Latvijā grūtos laikus pārdzīvo tradicionālie līderi. “Toyota”, “Volkswagen” un šā paša vācu giganta atzars “Škoda”. Smagākais kritums divām franču markām – “Citroen” un “Peugeot”. Iemesls esot kavējumi produkcijas piegādēs.
Straujākais kāpums? Procentuāli rezultātu tabula kā līderi rāda – “Cupra”. Pērnais sniegums gandrīz pieckāršots. Taču jāņem vērā, ka šis ir jauns zīmols, kurš savas gaitas sāka pavisam nesen. Un veiksmīgi sāka – kā alternatīva tradicionālajam “premium”.
No jau agrāk pazīstamajiem ļoti veiksmīgi bijuši “Ford” un “Opel”. Bet čempions ir – “Dacia”! Uzticība šim, kā joprojām daudzi saka, zema prestiža zīmolam Latvijā ir trīskāršojusies. Un ne tikai Latvijā. “Dacia” pārdošanas apjoms Eiropā 2022. gadā sasniedzis 277 885 vienības – tas ir par 5,9% vairāk nekā iepriekšējā gadā. Neraugoties uz kopējo Eiropas tirgus samazinājumu par 14,6%, “Dacia” savu daļu palielināja par 0,8 punktiem – līdz 3,9%.
Zīmols Francijā ir 2. vietā, Rumānijā 1., Itālijā 3., Portugālē 1., Polijā 3., Horvātijā 3., Čehijas Republikā 3. un Ungārijā 3. vietā. Zīmols tuvojas pirmajam trijniekam Spānijā (4. vieta) un Beļģijā (4. vieta). Salīdzinot ar 2021. gada pirmo pusi, zīmols pakāpās par četrām pozīcijām Vācijā (9. vieta), lepojoties ar 2. labāko izaugsmi vietējā mazumtirdzniecības pasažieru automobiļu tirgū.
Tā vien šķiet, ka koncepts – man piemērotākais ir iespējami lēts, tomēr jauns – visai strauji ieņem savu vietu ne tikai trūcīgās valstīs.
Ja pat jauna “Dacia” par dārgu…
Tas diemžēl ir stāsts par Latviju. Joprojām mūsu autoparks papildinās galvenokārt ar Rietumeiropas, piedodiet, atkritumiem. Jaunus auto šogad esam nopirkuši aptuveni astoņus tūkstošus. Vecus (vidējais šā importa vecums nesamazinās, bet joprojām aug) gandrīz četrreiz vairāk. Un nieka sešos mēnešos šādi iznīcinājuši visus elektropiedziņas iedīgļu (Latvijā pašlaik ir nedaudz vairāk par 4000 elektroauto) ekoloģiskos guvumus.