Autobūves tendences: Elektriskā piedziņa – tūlīt vai tālā nākotnē? 13
Atis Jansons, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”
Ne tikai dažādos “Gada auto” konkursos, ne tikai privātā un dažādu biznesa autoparku veidotāju izvēlē šis jautājums ir priekšplānā un atbildēts tiek ļoti dažādi. Vienprātībai vajadzētu valdīt starp automobiļu ražotājiem, kuriem vajadzētu būt visrūpīgāk izsvērušiem visus “par” un “pret”. Bet nekā…
EV – tūlīt!
“Peugeot” un “Citroën” paātrina modeļu klāsta elektrifikāciju un no 2022. gada janvāra Eiropā savu “People Mover” piedāvājumu koncentrēs tikai uz pilnībā elektriskiem automobiļiem. Šis lēmums attiecas uz “Peugeot Rifter”, “Traveller”, “Expert Combi”, “Citroën Berlingo” un “SpaceTourer”.
“Lielākā daļa “Peugeot” un “Citroën” vieglo pasažieru automobiļu un 100% komerctransporta modeļu jau tagad ir pieejami pilnībā elektriski vai kā uzlādējami hibrīdi. 2021. gadā katrs sestais Eiropā pārdotais “Peugeot” bija elektrificēts un zīmols nodrošināja 3. vietu pilnībā elektrisko un uzlādējamo hibrīdu tirgus segmentā Baltijā.
Elektrisko un hibrīdautomobiļu tirgus daļa turpina stabili pieaugt, un mums ir svarīgi būt gataviem straujai pārejai, pieaugot pieprasījumam pēc pilnībā elektriskiem transportlīdzekļiem,” sacīja “Peugeot” un “Citroën” automobiļu Baltijas importētāja “Auto-Bon Baltic” izpilddirektors Andruss Kūss.
Papildus pilnībā elektriskajām versijām gan “Peugeot”, gan “Citroën” nesen ir uzsākuši ar ūdeņradi darbināmu komercauto ražošanu, padarot tos par vieniem no pirmajiem pasaulē. “Peugeot e-Expert Hydrogen” un “Citroën ë-Jumpy Hydrogen” piedāvā autonomiju 400 km (WLTP ciklā) un uzlādes ātrumu tikai trijās minūtēs. Furgonu kravnesība un kravas telpas ietilpība saglabājas tāda pati kā iekšdedzes dzinēju un elektriskajām versijām.
Būs arī seši un astoņi cilindri!
Viens no vadošajiem BMW speciālistiem intervijā vācu izdevumam “Auto Motor und Sport” atklājis, ka neredz tuvāko nākotni bez iekšdedzes motoriem. Tieši pretēji – šādi dzinēji būšot nepieciešami vēl ilgi cilvēces pārejā uz elektropiedziņu.
“Viena lieta ir droša: mums joprojām ir nepieciešams vismodernākais iekšdedzes dzinējs vēl dažus gadus, lai efektīvi samazinātu CO2 emisijas vieglo automobiļu nozarē visā pasaulē.” Tāpēc BMW strādā pie jaunas paaudzes dzinējiem: benzīna, dīzeļa, sešu un astoņu cilindru agregātiem, kas būs tehnoloģiski sagatavoti gaidāmajiem izmešu standartiem.
BMW valdes loceklis Franks Vēbers uzskata, ka nav jēgas noteikt beigu datumu iekšdedzes dzinējiem. Pirmkārt, ir jāizveido alternatīvā infrastruktūra. “Protams, nākotne ir elektriska, taču, ja mēs klientu piespiežam pārsēsties uz e-auto, bet viņš ceļā uz savu atvaļinājuma galapunktu iestrēgs rindā pie uzlādes stacijas, tad nekas netiks iegūts,” brīdina Vēbers. “Šī pāreja nebeigsies ne pēc pieciem, ne pēc desmit gadiem.”
Vēbers uzskata, ka pārejas fāzē svarīga loma ir uzlādējamiem hibrīdiem (PHEV) ar pieaugošu elektrisko diapazonu. “PHEV, kas var nobraukt 80 līdz 100 km tīri elektriski, vairākums klientu arī darbinās tikai elektriski. Tam ir patiešām svarīga loma pārejā.”
Turklāt ne visi pasaules tirgi ir gatavi elektromobilitātei. “Pat 2025. gadā joprojām būs daudz cilvēku, kuri nevarēs braukt ar elektromobili, jo viņiem nav vajadzīgās infrastruktūras.”
Attiecībā uz elektromobiļiem BMW attīstības padome saskata tajos tik lielu efektivitātes potenciālu, ka nākotnē tie nestu peļņu arī bez valsts dotācijām. Vēbers uzskata, ka tas būs iespējams ar otrās paaudzes BEV, tāpat kā akumulatoru attīstības jomā, kur nākamās paaudzes ražojumiem izvirzīts mērķis samazināt izmaksas par 30 procentiem.