Autobusu pārvadājumi – labākā kvalitātē 1
Ilmārs Randers, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”
No šā gada 1. augusta piecās maršrutu tīkla daļās – “Pierīga”, “Bauska”, “Liepāja”, “Kuldīga, Saldus” un “Daugavpils, Krāslava” – stājās spēkā jauns līgums ar pārvadātājiem, kas turpināsies nākamos desmit gadus.
Līdz ar to šajās pārvadājumu “lotēs” pasažieriem jāsaņem kvalitatīvāki sabiedriskā transporta pakalpojumi. Tie jānodrošina ar autobusiem, kuru vidējais vecums desmit gadu periodā ir 4,6 gadi. Autotransporta direkcija (ATD) informē, ka pirms augusta veikta uzvarējušo pārvadātāju autoparku apsekošana, rūpīgi pārbaudot visus 305 pakalpojumu sniegšanā iesaistītos autobusus. Gūts apstiprinājums, ka viss, ko uzņēmumi konkursā solījuši savos piedāvājumos, ir izdarīts.
Pārvadātāji šajās piecās maršrutu tīkla daļās sabiedriskā transporta pakalpojumu nodrošināšanu uzsākuši ar autobusiem, no kuriem 61% izlaiduma gads ir 2021. Savukārt 9% transportlīdzekļu esot bezizmešu.
Visi autobusi aprīkoti ar ventilācijas un apkures iekārtām, lai transportlīdzekļa salonā nodrošinātu gaisa temperatūru robežās no +16 līdz +24 oC atbilstoši sezonai. No šiem autobusiem 68% esot pielāgoti personu ar ierobežotām spējām pārvadāšanai (tostarp pacēlājs ar kravnesību, ne mazāku par 300 kg), tajos paredzēta vieta personai ratiņkrēslā. Ar velosipēdu turētāju aprīkotiem jābūt 34% autobusu. Savukārt informācijai salonā par gaidāmajām pieturām, ko paziņo audio un vizuālā formātā, ar drošības jostu aprīkotām sēdvietām, individuālajam apgaismojumam un ventilācijai, bezskaidras naudas norēķiniem, wi-fi, elektroniskai kontroles ierīcei (GPS) un videonovērošanai, kas fiksē biļešu tirdzniecības zonu, jābūt visos autobusos.
Ne viss tik gludi
Lai arī pārvadātājiem nenoliedzami ir izdevies nodrošināt augstu autobusu kvalitāti, daži uzņēmumi piedzīvo citu problēmu – šoferu trūkumu. Augusta sākumā medijos jau izskanēja ziņa, ka autobusu pārvadājumu nodrošinātājs “Nordeka” uz vairākām dienām bija atcēlis pārvadājumus vairākos Pierīgas maršrutos, jo uzņēmumam trūka autobusu vadītāju.
Uzņēmums sācis izjust darbaroku trūkumu pēc tam, kad uzvarējis vairākos jaunos pasažieru pārvadājumu maršrutos, sākotnēji cerot, ka tajos turpinās strādāt iepriekšējā pārvadātāja šoferi. Taču šī “migrācija” dažādu iemeslu dēļ nenotiekot tik ātri, kā jaunie darba devēji iedomājušies, – šoferi labāk izmantojot atvaļinājumus un atrodoties bezdarbnieka statusā. “Nordekai” akūti trūkuši tikai četri autobusa vadītāji. Kaut arī uzņēmums savlaicīgi centies aizpildīt šo robu, darbinieki, sevišķi gados jaunāki, nemaz tā nesteidzoties atsaukties uz darba sludinājumiem. Par neveiktajiem pārvadājumiem Autotransporta direkcija “Nordekai” piemērojusi soda sankcijas. Kopumā gan jāsaka, ka situācijas, kurās reisus atceļ darbinieku trūkuma dēļ, esot samērā reta parādība.
Ar velosipēdu – viss, kā solīts
Raksta autors ikdienā ar sabiedrisko transportu pārvietojas samērā maz, taču aizvadītajā sestdienā izbrauciens ar velosipēdu tika izplānots tā, lai maršrutā Iecava–Bauska brauciens notiktu ar pasažieru autobusu. Galu galā – labāk vienreiz redzēt paša acīm un izmēģināt nekā simtreiz uzklausīt stāstījumu.
Pakalpojumu šajā maršrutā nodrošina jau minētā “Nordeka”. Izvēlējos reisa Rīga–Bauska autobusu, kam Iecavas pieturā jāpienāk plkst. 16.50, un ar interesi gaidīju. Noteiktajā laikā pieturā iestūrēja jauns un liels “Mercedes” markas autobuss, kuram ir divas iekāpšanas durvis un lieli bagāžas nodalījumi. Starp braucējiem biju vienīgais velosipēdists. Šoferis uzreiz reaģēja, izkāpa, atvēra bagāžas “tvertnes” lūku un bija gatavs man palīdzēt tur ievietot savu braucamrīku, taču tiku galā pats. Pēc tam papildus brauciena biļetei bija jānopērk arī atsevišķa bagāžai, kas maksāja pusi no pasažiera biļetes. Šos darījumus nokārtoju, norēķinoties ar karti.
Nepilnu pusstundu ilgstošais brauciens jaunajā autobusā bija ērts un patīkams, pa ceļam salona panelī iepazinos ar turpmākajā maršrutā esošo pieturu vietvārdiem, ko pieteica arī audio formātā – viss, kā solīts. Saziņā ar šoferi netēloju slepeno pircēju, bet atklāti pateicu, ka esmu no avīzes un būtu priecīgs, ja galapunktā viņam būtu laiks nedaudz aprunāties, kam autobusa vadītājs labprāt piekrita.
Agris Milišūns “Nordekā” strādājot jau no 2016. gada un bija uzskatāms pretarguments tēzei, ka gados jauni cilvēki par šoferiem nemaz negribot strādāt. Baušķenieks uz līnijas Bauska–Rīga–Bauska strādā pastāvīgi, tajā dienā viņam ar savu autobusu bija jāveic trīs šādi reisi. Normālais darba grafiks esot tāds, ka divas dienas strādā, divas – brīvas. Bauskas “lotes” autobusu bāze atrodoties netālajā Saulainē, uz kurieni viņš nokļūstot ar savu automašīnu.
Agris stāstīja, ka arī pirms 1. augusta braucis ar lielo (55 pasažieru vietas) “Mercedes” autobusu. Tagad jauns – protams, ka vēl labāk! Tieši viņam pienākumos praktiski nekas neesot mainījies, jo velosipēdisti ar lielajiem autobusiem pārvadāti arī iepriekš – bagāžas nodalījumā varot satilpināt četrus un pat piecus velosipēdus! Kopumā Agris ar darbu ir apmierināts, “Nordekā” strādājot arī viņa brālis, kurš gan braucot nevis starppilsētu, bet reģionālajos maršrutos – tajos, ko “Nordeka” vinnējusi papildus.
Vērtējot šo nelielo izbraucienu, jāatzīst, ka priekšstats būtu pilnīgāks, ja būtu izdevies trāpīt uz tiem “34% veloturētāju”. No otras puses – todien pa ceļam uz Bausku uznāca pamatīgs pērkona lietus, un labi vien bija, ka mans braucamrīks atradās tieši slēgtā telpā, nesamirka un nesalipa ar slapjā asfalta nosēdumiem. Vēl viena lieta, kas, šķiet, steidzami būtu jāatrisina uzziņas kanāliem par maršrutiem – būtu jāspēj sniegt skaidrus norādījumus, kādi pakalpojumi konkrētajā reisā būs pieejami, jo šobrīd, piemēram, noskaidrot to, vai kursēs lielais ar bagāžas nodalījumu vai vidējais autobuss ar velosipēdu turētāju, var tikai pie paša pārvadātāja.
Plaša maršrutu pārskatīšana
Stājoties spēkā jaunajiem līgumiem ar pārvadātājiem, ar ATD saskaņojumu veiktas arī izmaiņas aptuveni 100 autobusu maršrutos Pierīgā, Kurzemē, Latgalē un Zemgalē.
Galvenie iemesli, kādēļ veikti grozījumi maršrutu tīklā, ir vairāki. Pirmkārt, vērtēti pasažieru pārvietošanās paradumi, tostarp rūpīgi analizēts pasažieru skaits gan visa reisa garumā, gan arī konkrētos reisa posmos. Otrkārt, ņemtas vērā iespējamās alternatīvas iecerētā galamērķa sasniegšanai. Treškārt, veiktas korekcijas maršrutu tīklā, ko ietekmējusi vīrusa Covid-19 izplatība un ieviestie ierobežojumi, jo šobrīd, salīdzinot ar 2019. gadu, pasažieru paradumi ievērojami mainījušies. Vēl viena nianse – slēgti vairāki tehniskie reisi, jo mainījušies pakalpojuma sniedzēji un līdz ar to viņu transporta bāzes. Tehniskā reisa funkcija ir nogādāt autobusu līdz vietai, no kuras jāuzsāk reiss, tādējādi tie pielāgoti nevis pasažieru vajadzībām, bet tam, kā pārvadātājs plāno izlaides, kur bāzē autobusus u.tml.
Atsevišķos gadījumos, kad izmaiņas ietekmējušas pasažierus, kuri strādā ārpus vispārpieņemtā darba laika un kuriem ir sarežģītāk nokļūt darbavietā, ATD operatīvi jau esot pārskatījusi kustības sarakstus un veikusi izmaiņas, lai nodrošinātu iedzīvotājiem iespēju nokļūt iecerētajā galamērķī.
No oktobra būs bezmaksas reisi
Sabiedriskā transporta padome augusta sākumā atbalstījusi bezmaksas sabiedriskā transporta ieviešanu atsevišķos reģionālajos maršrutos vai tikai konkrētos reisos. Par šo ieceri bijām informējuši jau iepriekš.
Tagad apstiprināts, ka šo plānu sāks realizēt ar oktobri. Bezmaksas sabiedriskais transports šobrīd kopumā paredzēts 15 maršrutos Mārkalnes, Līdumnieku, Šķaunes, Sunākstes, Nirzas, Istras, Rugāju, Ipiķu, Jaunauces, Plāņu, Jērcēnu, Vecumu, Sausnējas, Leimaņu un Valkas pagastā.
Kritēriji bezmaksas sabiedriskā transporta ieviešanai: apdzīvotība ir mazāka par četriem iedzīvotājiem uz vienu kvadrātkilometru; valsts dotāciju īpatsvars maršruta/reisa uzturēšanai ir lielāks par 85%; reisu skaits maršrutā nepārsniedz sešus reisus dienā; ieņēmumi no pārdotajām biļetēm, ieskaitot pasažierus, kuru braucienus daļēji vai pilnībā apmaksā valsts, nepārsniedz 15%.