Auto ziemas ceļos: kas jāņem vērā, lai nenotiktu ķibeles? 2
Lielākā daļa no mums neaizdomājas, ka ziemā automašīna darbojas pilnīgi citā režīmā. Pirmkārt, dzinējs ir auksts, tāpēc tam ir jāuzsilst ar pēc iespējas mazāku slodzi. Otrkārt, ziemas apstākļiem neatbilstoši tehniskie šķidrumi aukstumā sasalst, veidojot ledus kristālus, kas bojā gan bremžu, gan dzesēšanas sistēmas.
“Raksturīgā kļūda, ar kuru saskaramies gadu no gada – autovadītāji neaizdomājas, ka arī ‘ziemas šķidrums’ ar laiku zaudē savas ķīmiskās īpašības – iztvaiko un “atstrādājās”. To mēs redzam pēc biežākajām sūdzībām – pārplīsis kāds dzesēšanas sistēmas agregāts, tek auto radiators. Šādi defekti noved pie auto dzinēja karšanas, un, ja to laikus nepamana auto dzinēju var pārkarsēt, un tad jau ir nepieciešams dzinēja kapitālais remonts”, brīdina autoservisa “Draivs” direktors Aivars Mālnieks.
Vēl viena izplatīta kļūda – autovadītāji piemirst, ka aukstajā sezonā ir jānomaina arī bremžu šķidrums. Šim šķidrumam ir tieksme piesaistīt ūdeni, kas veicina bremžu sistēmas elementu bojāšanos, t.i., bremžu sistēma var sākt korodēt “no iekšas”. Ja bremžu šķidrumā ūdens procents ir zem 3%, tad to vēl var nemainīt, bet, ja virs 3%, tad – obligāti jāmaina. Pretējā gadījumā ūdens sāk veicināt bremžu sistēmas koroziju – rūsē virzuļi un bremžu cilindri, rezultātā bremžu suportu virzuļu virsma vairs nav gluda un tie var sākt «ķerties», neatvirzīt bremžu kluci no diska, kas rezultātā var sākt karst un bremzēt auto tā kustības laikā. Ja šādu ķibeli laikā nepamana, var sabojāt bremžu diskus un klučus un pie lielākas slodzes transportlīdzeklis var pat aizdegties. Iepriekš minētais – auto ziemā darbojas pilnīgi savādāk, attiecas uz visiem tehniskajiem šķidrumiem. Atsevišķu auto ražotāji iesaka uz ziemu nomainīt arī dzinēja un ātrumkārbas eļļu uz šķidrāku, lai samazinātu dzinēja nodilumu un atvieglotu auto startēšanu.
Trešā lieta, iegādājoties jaunas riepas, jāpievērš uzmanība to izlaiduma gadam, jo gumija ar laiku zaudē savas īpašības un tas ietekmē saķeri ar ceļu un auto stabilitāti. Pērkot lietotas riepas, minimālajam riepu protektora atlikumam ir jābūt 4mm. “Tā ir milzīga kļūda uzskatīt, ka 4mm protektors ir norma! Tas ir pats minimums, lai ziemā būtu droši braukt”, norāda auto eksperts. Tāpat pēc riepu nomaiņas vēlams vismaz pārbaudīt, un vajadzības gadījumā veikt auto savirzes un sagāzuma regulēšanu, jo automašīnai nedaudz mainās augstums.