Nenotikušais ķīniešu “Aivays” uznāciens, jeb auto nākotne Ženēvas spogulī 0
Marts ievada starptautisko autosalonu gadu. Tradicionāli pirmā ir Ženēva (“GIMS”). Jau šajā ceturtdienā tur dižajam šovam vajadzēja sākties. Bet… piepildījās sliktākās aizdomas. Šveices valdība lēma, ka masu pasākumi, kurus apmeklēs vairāk nekā 1000 cilvēku, iespējamas vīrusa izplatības dēļ nav vēlami. Un “GIMS” 2020 nenotiks.
Ko te nemeklēt
Tomēr ieskatīties (izmantojot rīkotāju un dalībnieku ziņas) izstādes programmā katram, kurš nopietni vēlas savā kustībā nepalikt pie gadsimtu mijas tehnikas, vajag. Centīšos jums palīdzēt atrast galveno.
Auto izstādes jau vairākus gadus piedzīvo grūtus laikus. Lielu izmaksu, rūkošas apmeklētības (vainīga šķiet augošā digitālas, no mājām neizejot, pieejamas informācijas bagātība) dēļ dalībnieku skaits samazinās. Rezultāts – Ženēvā piedalīties jau pirms vīrusa ēnas neplānoja: “Cadillac”, “Citroen”, “Ford”, “Jaguar”, “Lamborghini”, “Land Rover”, “Mitsubishi”, “Nissan”, “Opel”, “Peugeot”, “Subaru”, “Tata” un “Volvo”.
Piedalīties plānoja ”Aivays”
Kas tas tāds? Un kāpēc man ļoti gribas tieši šo jaunvārdu likt visas šova programmas priekšplānā?
Tāpēc, ka tas ir pirmais Ķīnas auto, kuru šeit bija iecerēts prezentēt nevis kā konceptu, bet pavisam konkrētu produktu (un tas esot visās instancēs akceptēts) Eiropas tirgum.
Jau šogad. Pat iespējamā cena jau pavīd (angļu medijos – ar bēdīgu piebildi: mums jau nedos, mēs neesam Eiropā…) un intriģē.
Nedaudz virs 30 000 eiro par 467 cm garu pilnībā elektrisku SUV – konkurences, šķiet, Vecajā pasaulē šobrīd nav. Turklāt tiek solīts, ka baterijas ietilpība nodrošinās vismaz 300 km nobraukumu. Un būs papildu simtam uzlādējama dažās minūtēs.
Dizains (cik no bildītēm var spriest) visai pieklājīgs, solīds, turklāt, manuprāt, saglabājis kaut ko no vecās labās džipu auras. Nav gan pagaidām ziņu par pilnpiedziņas iespējām.
Bet tas nav viss. Tūlīt pēc šī “Aiways U5” firma Ženēvā gribēja rādīt “Aiways Natalie”. Šo kupeju gan nopirkt tik drīz nevarēs. Bet barošanas ideja gluži vai fascinē, jo enerģiju te dos metanols (tas pats kokspirtiņš, kas jau klāt mūsu benzīnam).
Ražos ūdeņradi, elektrību, kas četrus (katram ritenim savs) elektromotorus baros. Neņemos, jo pagaidām nespēju, skaidrot detaļas, bet tā vien šķiet, ka šis varētu būt varens solis ātrākas EV uzpildes virzienā.
Nopietna uzņēmuma (dibināts 2017. gadā) debija. Dibinātāji (divi ķīnieši, kas iepriekš strādājuši vadošos amatos Eiropas autobūves firmu uzņēmumu filiālēs Ķīnā), protams, saprot, ka Eiropā daudzus vēl baida vārds “Ķīna”, tādēļ pērn tā darbībai un nosaukumam pievienojuši pieredzes bagātā “Audi” inženiera Rolanda Gumperta spēku un vārdu.
“Gumpert Aiways” biroji nu ir Vācijā, ASV, Kanādā. Ķīnā, protams, arī. Varbūt vajadzētu viņus ielūgt piedalīties Rīgas izstādē aprīļa beigās? Un aicināt šurp vēl vienu (šķiet, Ženēvā vienīgo) ūdeņraža dzītu auto – “Toyota Mirai”.
Abi šie varētu lieliski demonstrēt pārāk smago un lielo akumulatoru (sk. tabulu) alternatīvu meklējumus. Daudz enerģijas ceļā līdzi paņemt joprojām visvienkāršāk ir veco naftas produktu veidā. Bet ūdeņradis ir labāks. Un arī metanola ZS ir daudz vieglāks par akumulatoros uzkrāto.
Cita veida hibrīds
Par uzlādētu bateriju dzītajiem (pilnībā vai daļēji) runājot, radināsimies pie abreviatūrām. EV (electric vehicle). Tikai elektropiedziņa. MHEV (mild hybrid EV). “Maigs” hibrīds. Neliels akumulators, neliels elektromotors, kas dod iespēju palēninājumos zaudējamo enerģiju saglabāt (rekuperēt) un vajadzīgajā brīdī izmantot papildus iekšdedzes motoram. Uzlādes iespēju no tīkla nav.
PHEV (plug-in hybrid EV). Šo (baterija lielāka) var arī no tīkla uzlādēt. Un pat bez iekšdedzes dzinēja palīdzības veikt skopai ikdienai nepieciešamos 50–60 km.
Šos trīs burtiņu salikumus jau kaut cik zinājām. Nu jāielāgo vēl viens – e-HEV. Šo jaunumu uz Ženēvu veda “Honda”. Nelielā, droši vien relatīvi lētā (par cenām ziņu pagaidām nav) versijā.
“Jazz e-HEV”. Un nedaudz paaugstināts brālis – “Jazz Crosstar”. Arī e-HEV. Šeit spēku kombinācija citāda. Riteņus griež divi elektromotori. Ātrumkārbas nav – tā vienkārši nav vajadzīga.
Strāva – no akumulatora, kuru vajadzīgajā līmenī uzlādētu automātiski patur iekšdedzes dzinējs. Autori apgalvo, ka šāds savienojums esot izcils gan komforta, gan ekonomikas un ekoloģijas ziņā. Ar nepacietību gaidu testa braucienu!
Kopumā – Ženēvu gaidīja EV un HEV plūdi. Un citādi jau arī nevar būt, jo klasiskās iekšdedzes piedziņas produktus jau sadārdzina Eiropas noteiktās CO2 izmešu kvotas. Tomēr – tie ir un laikam jau diezgan ilgi paliks gan izstādēs, gan dīleru salonos, gan ielās un ceļos. Kā joprojām nedaudz lētākie, ierastākie, ar jau esošām ļoti plašām ātras uzpildes iespējām.
“Parastie”
Ekoloģijas normās iekļauties tie mēģina, izmērus, svaru un jaudas taupīdami. Tipiskākais piemērs Ženēvā, manuprāt, būtu bijis jaunais “Hyundai i20” (iepriekšējā paaudze izcīnīja galveno balvu Latvijas “Gada auto” konkursā pirms trim gadiem).
Garums – joprojām pieticīgu komfortu nodrošinoši četri metri. Svars – tikai 1,08 tonnas, kas ļauj automobilim būt mēreni dinamiskam pat lētākajā (aptuveni 13 000 eiro, 57 ZS, līdz simtam 13,2 s) versijā. Ātrākais (120 ZS, 10,2 s) maksā kādus četrus tūkstošus vairāk.
Visu versiju CO2 rādītāji gan ir nedaudz augstāki par Eiropas 95 g ideālu (107–130), tomēr tuvākajā laikā nedraud ar bargām ekonodokļu sankcijām. Modernām drošības un komforta fīčām pilns tuvu premium līmenim. Visai glīts. Pārāk pieticīgs neizskatās. Apmēram šāds varētu būt kāda mūsu pilsoņa pirmais solis no lietota (gadiņi 10 vismaz) uz jaunu auto.
Vai arī “Peugeot 208”, “Renault Clio”, kuri gan nebūs izstādes pirmā svaiguma zvaigznes, tomēr saglabā izredzes uz “Car of the Year 2020” augstāko titulu. Konkursa fināla balsojums un apbalvošana notiks Ženēvā.
Un šie divi (ar lepnumu piebilstu – līdzīga Latvijas konkursa 2. un 3. vietas ieguvēji) ir pretendentu septītniekā kopā ar “Ford Puma”, “BMW 1. series”, “Toyota Corolla”, “Tesla Model 3” (204 ZS EV, līdz simtam 5,6 s) un “Porsche Taycan” (760 ZS EV, līdz simtam 2,8 s!). Pēdējā cena ir ap 200 000 eiro. Tādas nu ir tās Ženēvā diemžēl neparādīto piedāvājumu un tavas izvēles “dakšas”.
“GIMS” nebūs. Atliek cerēt, ka jaunā vīrusa izplatība rimsies un nesabojās milzīgās un sarežģītās autobūves loģistiku. Un runa šeit nav tikai par to, ka var kavēties “Aiways” iebraukšana Eiropā (un tā radītā konkurence), kas varētu labvēlīgi ietekmēt visu veidu EV cenas.
Jebkuri ilgstoši sarežģījumi Ķīnā draud ar daudz nopietnākām globālām problēmām jebkurā ražošanas nozarē, kuras pamatā ir dzelzs. Puse šī materiāla tiek ražota Ķīnā (skat. tabulu). Piedevām tur atrodas trīs no piecām lielākajām pasaules litija/jonu akumulatoru ražotnēm. Tātad vīruss var sabojāt ne tikai izstādi.