Auto izvēlas pēc markas un izskata, nevis degvielas patēriņa 0
Neskatoties uz augošajām degvielas cenām, Latvijas iedzīvotāji automašīnu neizvēlas, vadoties pēc mazāka degvielas patēriņa un zemākiem ekspluatācijas izdevumiem, bet gan pēc izskata, automašīnas markas un iekārotā pirkuma cenas, liecina salīdzināšanas portāla Gudriem.lv veiktā aptauja.
Lūgti izvēlēties svarīgāko kritēriju personīgā auto iegādē, lielākā daļa jeb 48% respondentu atbildēja, ka izvēlas to auto modeli, kurš patīk, iekļaujoties plānotajos pirkuma izdevumos. Savukārt vēl 41% aptaujas dalībnieku norādīja, ka viņiem svarīgākais ir auto izskats – krāsa, modelis, forma, un tehniskie parametri viņiem ir otrajā plānā.
Lietotu automobiļu tirgotāju asociācijas vadītājs Uģis Vītols ir pārliecināts, ka cilvēki automašīnas izvēlē bieži balstās uz citu ieteikumiem un pašu priekšstatiem par dažādām auto markām. “Ļoti spēcīgi iedarbojas kaimiņu, radu, draugu ieteikumi, svarīga ir arī paša pieredze. Cilvēki domā: ja kāds auto modelis bijis labs, tad pie tā vajag pieturēties. Bieži skatās, ko nopircis kaimiņš – tātad darbojas arī vajadzība pašapliecināties,” stāsta U. Vītols.
Tikai 9% respondentu aptaujā norādīja, ka viņiem personīgās automašīnas izvēlē svarīgākais ir kārotā auto degvielas patēriņš un ekspluatācijas izdevumi. Vēl 1% respondentu atbildēja, ka svarīgākais parametrs ir automašīnas tehniskais raksturojums (motora jauda, “ekstras”).
Uģis Vītols nepiekrīt, ka automašīnas degvielas patēriņš cilvēkiem būtu mazsvarīgs. “Pēdējā pusgada laikā jūtami palielinājusies cilvēku interese par kārotā auto degvielas patēriņu. Noteikti jānodala jaunu automašīnu tirgus no lietotu automašīnu tirgus – lietotu automašīnu pircēji, manuprāt, ir pragmatiskāki cilvēki. Viņi vairāk aprēķina iespējamos izdevumus degvielai un remontam, ņemot vērā sava maciņa biezumu. Šobrīd lietotus auto pērk krietni vairāk kā jaunus, pie tam izmantojot savus iekrājumus, nevis līzingu. Cilvēkiem auto degvielas patēriņš ir ļoti svarīgs faktors, taču viņi vispirms izvēlas konkrētu auto marku un tikai tad vērtē – cik šīs markas modelis patērē,” saka U. Vītols.
Pētījums veikts 2011. gada decembrī un 2012. gada janvārī, aptaujājot 2520 respondentus vietnē Gudriem.lv.