Auto importa spoguļattēli – bēdīgs kritums vai tomēr “krietni treknāki” nekā pēdējos gados? 2
Atis Jansons, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”
Savāda lieta tā statistika. It kā būtu absolūti eksakts norišu spogulis. Bet – tā ir milzu liela. Grūti pārskatāma. Un tādēļ visai bieži kāds tīši vai netīši pamet mums maldinošus fragmentiņus un kombinācijas. Nu kaut vai šobrīd aktuālākajā – pandēmijas jomā.
Gada pirmajos mēnešos mirstība esot liela. Taisnība – ja ņemam janvāra un februāra summu. Un salīdzinām ar pagājušā gada sākumu, kurš bijis netipiski labs.
Bet paņemam vienu pašu februāri un redzam, ka tas ir gluži “normāls”. Pat labāks nekā 2012., 2013., 2017., kad no Covid-19 vīrusa pasaulē vēl nebija ne miņas. Un ne pārspīlētam pesimismam, ne panikai tātad nav statistiska pamata.
Līdzīgi var iegūt divus dažādus auto importa spoguļattēlus. Var paņemt gada pirmo trīs mēnešu summu un konstatēt – bēdīgs kritums (pret pērnajiem skaitļiem) par gandrīz desmit procentiem. Bet var (un man patīk priecīgas vēstis!) skatīties uz marta rezultātiem, kuri ir daudz treknāki nekā pērn, nekā 2018. gadā un visos pirmajos 15 šī gadsimta gados, pirmskrīzes burbuli (2006., 2007. g.) neskaitot.
. Pavisam jaunu auto salonos – no 991 janvārī un 1082 februārī līdz 1478 martā. Lietoto imports – nedaudz virs 4000, kas atbilst pēdējās desmitgades tradicionālajam līmenim.
Audzis arī divriteņu motortransporta pirkumu skaits. Bet par to mazliet vēlāk. Pašlaik jautājam statistiķiem (datu avots CSDD) – kādi jauni auto bija visvairāk pirktie martā?
Līderi nemainīgi. “Toyota” (248), “VW” (207), “Škoda” (197). 20 Latvijas iedzīvotāji grūtos laikus spējuši atzīmēt ar “Porsche” pirkumu, pieciem labāk paticis “Bentley”. Vēl kāds simts bijuši pieticīgāki – “BMW” (41), “Audi” (22), “Mercedes” (21). Un 28 arī sasparojušies jauna auto pirkumam, bet bijuši pavisam taupīgi – izvēlēta lētākā Eiropas auto marka “Dacia”.