Auto gāzes ir dažādas: “Virši” Jēkabpilī piedāvā saspiestu gāzi, citur – sašķidrināto 0
“LA” saņēma ielūgumu apmeklēt “pirmās saspiestās gāzes uzpildes stacijas atklāšanu”. Vadošs un korespondentu kustību regulējošs kolēģis teica – kāda pirmā?! Auto gāzes uzpildes staciju mums jau vairāk par simtu! Teikšu godīgi – apmulsu maķenīt arī es, jo gāzētas barības alternatīvu savam transportam nekad nebiju tā nopietni apsvēris.
Uz Jēkabpili neaizbraucu. Bet zinātkāres dzīts nolēmu problēmu mazliet papētīt. Varbūt noder – man pašam un jums arī.
Kādas gāzes uzpildes iespējas mums jau ir?
LPG (abreviatūra no liquefied petroleum gas). Sašķidrinātā naftas gāze ir pierastajām šķidrajām degvielām līdzīgs ogļūdeņražu maisījums, bet summārais izmešu daudzums ir krietni mazāks nekā benzīnam. Ja ekoloģija jūs interesē tikai teorētiski – cena ir zemāka nekā benzīnam un dīzelim. Gāzes iekārtu uzstādīšanas izdevumi (atkarībā no nobraukuma) atmaksājas visai ātri. Jau otrajā vai trešajā gadā sākam pelnīt. Vilinoši.
Kāpēc ne sevišķi populāri? Gāzes baloni aizņem vietu. LPG negrib labi degt aukstā motorā. Un vispār – visai šai uzpariktei diemžēl ir slikta aura. Noplūdes, ne tikai smaka, bet iespējami sprādzieni… Negribu…
Ko dod CNG?
CNG (abreviatūra no compressed natural gas) ir tā pati “dabasgāze”, kuru lietojam sadzīvē. Tikai vēl vairāk saspiesta. Cena varētu būt vēl nedaudz zemāka nekā LPG. Bet nepieciešamo infrastruktūru izbūve dārgāka. Arī auto aprīkojums dārgāks. Iespējamais nobraukums ar vienu uzpildi paliek līdzīgs LPG iekārtām. Un ir mazāks nekā krietnas benzīnbākas dotais. Grozi, kā gribi – tik daudz enerģijas kā “klasiskās” auto degvielas vienā tilpuma vienībā nespēj ietilpināt nekas cits. CNG un benzīna sacensības rezultāts šajā jomā ir aptuveni viens pret četri. Tātad lieli baloni joprojām būs.
Lielāku drošību dod. LPG noplūdes gadījumā gāze sakrājas pie garāžas grīdas. Un var eksplodēt pat no startera vadu slikta kontakta radītas dzirksteles. Tādēļ daudzās Eiropas pilsētās LPG automobiļu iebraukšana pazemes stāvvietās aizliegta. Nedrīkst tie braukt arī pa tuneli no Anglijas uz Franciju vai no Francijas uz Itāliju. Ar CNG drīkst. Jo balonu saturs ir vieglāks par gaisu un kļūmes gadījumā nonāks ventilācijas sistēmās.
Vai mums tas aktuāli?
Vai savu LPG auto varu tankot Jēkabpilī?
Kategoriski – nē. Tāpat kā CNG iekārtas nevar barot no LPG sūkņiem. Tās ir divas dažādas, būtiski atšķirīgas sistēmas, kuras pastāv līdzās, bet ne kopīgi. Jēkabpils stacija (un divas “Viršu” solītās Rīgā) tuvā nākotnē paliks vienīgie CNG atbalsta punkti. (Bija mums vairāki citi līdz pat 2011. gadam, kad “Latvijas gāze” tos slēdza nerentabilitātes dēļ.) Un tādēļ šī sistēma pagaidām populāra kļūt nevar. Lai gan stimuls ir mazlietotu auto ar jau rūpnīcā uzstādītām šādām sistēmām relatīvi zemās cenas. Vilinošas.
Bet neaizraujieties un neuzraujieties! Viens otrs jau ir kļuvis par kāda, piemēram, “Volvo” īpašnieku, un dabūjis mazmazītiņu benzīnbāku ar lielu balonu piedevām. Bet uzpildīt to lielo jābrauc uz Jēkabpili…
Vai CNG iekārtu varu uzstādīt Rīgā?
Piedāvājumus internetā neatrodu. Ja arī tādi būs, cenas prognozējamas aptuveni divreiz augstākas nekā LPG aprīkojumam. Tādēļ saspiestās gāzes versija Latvijā var ienākt vien caur auto ražotāju centieniem. Un tādi ir. Lai gan – dominē joprojām LPG. “Renault/Nissan” (arī “Dacia”, kuras visai lētajiem modeļiem gāzes iekārtas pieejamas praktiski visiem) alianse, piemēram, nesen deklarēja pilnīgu atteikšanos no CNG. Tādēļ vēlreiz – esiet uzmanīgi, izvēloties jaunu vai lietotu auto ar barošanu “benzīns/gāze”. Nepakampiet CNG, ja dzīvojat Kuldīgā…
“CNG ir dabasgāze, kas saspiesta ar vairāk nekā 200 bāru spiedienu (salīdzinājuma LPG sistēmā šis spiediens ir aptuveni 10 bāru robežās) un tieši tas liek pievērst pastiprinātu uzmanību gāzes uzglabāšanas tvertnei. ANO EEK noteikumi paredz šādu uzglabāšanas rezervuāru periodisku pārbaudi un to nomaiņu nepieciešamības gadījumā. Pat vismazākais šādas tvertnes bojājums, kas radies mehāniskas iedarbības vai korozijas rezultātā, var būtiski ietekmēt spiediena noturību. Šādā gadījumā automobiļa tvertne jau var būt pakļauta eksplozijas riskam. Tas jau ir jautājums ne tikai par jūsu, bet arī apkārtējo cilvēku drošību, īpaši uzpildes laikā, kad spiediens ir vēl lielāks,” brīdina “Auto asociācijas” viceprezidents Inguss Rūtiņš.
Vai tiešām visi automobiļi nedrīkst izmantot CNG?
“Nē, ir virkne automobiļu, kas to drīkst darīt bez raizēm,” atbild Rūtiņš. “Pirmā grupa ir jauni automobiļi un tādi, kas nav sasnieguši 48 mēnešu vecumu kopš pirmās reģistrācijas. Otra grupa ir automobiļi, kas iegādāti lietoti un kopā ar automobiļa vēsturi ir pieejams sertificēta uzņēmuma apliecinājums par periodiskās pārbaudes veikšanu un termiņu, līdz kuram ir jāveic nākamā periodiskā pārbaude.
Latvijā šobrīd šo pārbaudi nav iespējams veikt, jo nav izstrādāti sertifikācijas noteikumi uzņēmumiem, kam būs tiesības veikt pārbaudi, kā arī nepieciešamie grozījumi MK noteikumos “Noteikumi par transportlīdzekļu valsts tehnisko apskati un tehnisko kontroli uz ceļa”. Ir ļoti apsveicami, ka Satiksmes ministrija un CSDD šai problēmai ir pievērsuši uzmanību un šobrīd šo noteikumu grozījumi ir izstrādes procesā. Provizoriski tie varētu stāties spēkā ar 2020. gada janvāri.
Ja jūs lietojat automobili, kas aprīkots ar dabasgāzes iekārtu un nav jaunāks par četriem gadiem vai arī nevarat iegūt apliecinājumu par periodisko pārbaudi, kas veikta atbilstoši ANO EEK 110. noteikumiem, tad turpiniet to lietot iepriekšējā ekspluatācijas režīmā, darbinot to ar benzīnu. Ja auto ir vecumā līdz četriem gadiem, tad varat droši doties uz CNG uzpildes staciju un baudīt dabasgāzes sniegto degvielas ekonomiju jau tūlīt,” paskaidro “Auto asociācijas” viceprezidents.