Radošā vizītkarte 7
LAILA PAKALNIŅA (1962)
Viena no šobrīd visvairāk pazīstamajām Latvijas kinorežisorēm.
Kino sākusi darboties 20. gs. 80. gadu beigās pēc Maskavas Universitātes Žurnālistikas fakultātes un Maskavas Kino institūta absolvēšanas. Debija spēlfilmas kategorijā “Kurpe” (1998). Uzņēmusi vairāk nekā trīsdesmit filmas. Vada meistarklases un strādā dažādu festivālu žūrijā.
No pirmizrādes Tallinas “Melnajās naktīs” uz Rīgu
Lailas Pakalniņas spēlfilma “Ausma” ir Latvijas, Igaunijas un Polijas kopprodukts, kam līdzfinansējumu 400 000 eiro apmērā sniedzis arī Nacionālais kino centrs. Filmēšana noritējusi vairākās vietās – ap Talsiem, Tukumu, Jēkabpili, Rīgu un kāda pauguraina lauku ainava filmēta arī Polijā pie Lietuvas robežas.
Melnbaltā filma stāstīs par mazo Jančuku un viņa tēvu, kuru dēls nodos varas iestādēm. Mazo Jančuku spēlē jaunais aktieris Antons Grauds, kuram filmēšanas laikā bija tikai vienpadsmit gadi. Lai Antons varētu pēc iespējas labāk nospēlēt savu lomu, radošā komanda viņam stāstījusi par pionieriem un padomju iekārtu. Nozīmīga loma būs arī Rūdolfam Plēpim. Galveno komunistu filmā atveido poļu aktieris Viktors Zborovskis, gandrīz divus metrus garš izbijis basketbolists. “Ausmas” skaņu celiņa tapšanā iesaistījies pianists Vestards Šimkus. Mūzikas ierakstā piedalījušies Latvijas Nacionālā simfoniskā orķestra mūziķi.
Pasaules pirmizrādi filma piedzīvoja nupat 18. novembrī Igaunijā Tallinas kinofestivālā “Melnās naktis”. Kaut arī festivāls ir jaunāks par mūsu kādreizējo “Arsenālu” – šogad “Melnās naktis” notika deviņpadsmito reizi –, tam izdevies iegūt A klases statusu – kā kinofestivāliem Kannās, Berlīnē, Romā, Varšavā. Visā pasaulē ir tikai piecpadsmit šāda mēroga festivāli, un “Melnās naktis” ir tāds pirmais Ziemeļeiropā. Kā stāsta Laila Pakalniņa, viņa kā režisore ir ieinteresēta filmu parādīt ne tikai Latvijā, bet pēc iespējas plašākai publikai pasaulē. Lai tas notiktu, filmai būtiski sākt savu dzīvi labā festivālā. Un gandrīz visi A klases festivāli pieprasa ekskluzīvas pasaules pirmizrādes tiesības.
Jau divpadsmit gadus Laila Pakalniņa veido filmas kopā ar igauņu mākslinieku Kasparu Kallasu, kurš būvē filmu gaismas un nodarbojas ar to pēcapstrādi, kā arī izveidojis savu filmu kompāniju. Viņš ir arī “Ausmas” montāžas režisors. Pateicoties viņam, Laila Pakalniņa atradusi ceļu uz Poliju, arī “Ausma” montēta gan Igaunijā, gan Polijā.