Audzis kredītņēmēju skaits, kuriem radušās grūtības atdot parādu 0
Latvijā pērn pieaudzis to kredītņēmēju skaits, kuriem radušās grūtības atdot parādu, un, kas pagarinājuši kredīta atmaksu trīs un vairāk reižu, otrdien preses konferencē sacīja Patērētāju tiesību aizsardzības centra (PTAC) vadītāja Baiba Vītoliņa.
Tāpat Vītoliņa atzīmēja, ka ar katru gadu arvien straujāk pieaug Latvijas iedzīvotāju kredītsaistību apmērs – pērn no jauna izsniegto nebanku kredītu apmērs palielinājās par 7,3% jeb 43 miljoniem eiro, salīdzinot ar 2017.gadu, kopumā no jauna izsniegto nebanku aizdevumu apmēram 2018.gadā sasniedzot 630 miljonus eiro.
Tostarp straujākais pieaugums pērn bija distances (42%) un patēriņa kredītu (20%) segmentā, kā arī līzingā (30%).
Vītoliņa informēja, ka pārsvarā iedzīvotāji aizņemas rēķinu vai parādu segšanai – 38,9%, pārtikas un sadzīves preču iegādei 27,6%, kā arī transportlīdzekļu iegādei vai remontam – 27,3%.
“No PTAC viedokļa nepatīkamākā ir aizņemšanās parādu segšanai, kas nav pareizākais finanšu risinājums,” uzsvēra Vītoliņa.
Centra vadītāja pauda, ka atbilstoši nebanku kreditēšanas nozares datiem augustā ir vērojams lielākais iedzīvotāju pieprasījums pēc nebanku kredītiem, tostarp pērn augustā izsniegts lielākais jauno kredītu apmērs, mēnesī sasniedzot 57,22 miljonus eiro. Tas saskan ar pēcatvaļinājuma periodu un jaunā mācību gada sākumu.
PTAC aptaujā secināts, ka 77% iedzīvotāju atvaļinājuma laikā (visbiežāk vasarā) atļaujas lielākus tēriņus, nekā plānots, vienlaikus 34% atzīst, ka saskaras ar finanšu grūtībām pēc atvaļinājuma ikmēneša izdevumu segšanai. Aptaujā 11% respondentu atzinuši, ka ir spiesti aizņemties līdzekļus no aizdevēja vai radiem un draugiem, lai spētu segt finanšu saistības pēc atvaļinājuma.
Lai pievērstu sabiedrības uzmanību un veicinātu finanšu pratību, PTAC sācis informatīvi izglītojošo kampaņu par atbildīgu aizņemšanos “Redzi parādam cauri!”, kurā aicina iedzīvotājus kritiski izvērtēt kredītspēju un rosina plānot privāto budžetu ilgtermiņā.
Kampaņā PTAC izstrādājis izglītojošus materiālus, kur apkopota informācija par kreditēšanas instrumentiem un to piemērotību dažādu vajadzību apmierināšanai nepieciešamības gadījumā, kā arī izstrādājis padomu karti kredītņēmējiem, kuriem radušās problēmas ar parādu atmaksu. Kampaņas materiāli ir pieejami interneta vietnē “www.parads.lv”.