Kā un kāpēc bērnos audzināt saudzīgu attieksmi pret dabu un dzīvo radību? 3
“Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”
Lai rosinātu izpratni par dabu, mazajam cilvēciņam nav nekas labāks par praktiskām nodarbībām, kopīgi ar pieaugušajiem vērojot apkārtni, laikapstākļus, dabas parādības un gadalaiku maiņu. Tas rosina atbildību, māca salīdzināt, spriest un izdarīt secinājumus.
“Praktiska darbošanās dabā sagādā pozitīvas emocijas, pilnveido domāšanu un nostiprina atmiņu neierastos apstākļos, ļaujot uztvert sevi kā daļu no dabas, dot iespēju “izlādēt” uzkrāto enerģiju lietderīgā veidā, palīdzē atbrīvoties no agresijas, sniegt gandarījumu un apmierinājumu par padarīto,” teic Zilupes pirmsskolas izglītības iestādes audzinātāja Anna Lipste, raksturojot programmu “Cūkmena detektīvi”, kurā bērnudārzs piedalās jau piekto gadu.
Ekoprogrammas uzdevums ir mācīt mazajiem atbildību pret vidi un vairot saprašanu par to, kas dabā ir vērtīgs un kas – lieks. Bērni kopā ar audzinātājiem soli pa solim detektīvspēles veidā atklāj dažādus meža noslēpumus, pirmajā mācību gadā apgūstot četras tēmas.
Pirmā ir “Meža netīrie noslēpumi”, uzsverot, ka mežā atkritumiem nav vietas, tur jādzīvo dzīvniekiem un jāaug kokiem. Otrā – “Cūkmenam pa pēdām”, bērniem mācoties nošķirt labu rīcību no sliktas, aktīvi darbojoties ārpus telpām. Trešā tēma – “Mežs rotaļlietu kastē”, kur mazie pārliecinās – koks ir viens no draudzīgākajiem materiāliem, no kura gatavo gultiņas, galdus un pat rotaļlietas.
Ceturtā tēma ir “Audzēsim skābekli”, atklājot, ka mežs ir ne tikai laba pastaigu vieta, bet tas arī ražo nepieciešamo skābekli. Savukārt otrajā vides programmas gadā bērni kopā ar audzinātājām dodas izzinošos piedzīvojumos – rudenī, ziemā un pavasarī.
“Strādājam radoši, pilnvērtīgi un aktīvi. Pētām Cūkmena uzdāvinātos mācību materiālus, pildām darba lapas, skatāmies video par Cūkmenu, mācāmies viņa deju, klausāmies un lasām pasakas, sūtām mūsu paveiktos darbiņus. Un pats galvenais ir pārgājieni uz mežu, katrā gadalaikā pildot tur dažādus uzdevumus: pētām, vērojam dabu, salīdzinām to katrā gadalaikā. Savācam dabas materiālu, lai izmantotu mācību procesā. Dažreiz rīkojam piknikus mežā vai parkā ar iepriekš grupiņā sagatavotām sviestmaizēm un tēju,” stāsta Anna.
Viņa arī atzīst, ka bērni ir vērīgi – uzreiz pamana mežā atstātus atkritumus un tad jāatbild uz jautājumiem, kāpēc tas tā notiek. “Esmu ievērojusi, ka bērni arvien vairāk redz netīrumus un gružus savā apkārtnē. Turklāt viņi prot ievērot uzvedības noteikumus mežā un paskaidrot tos citiem. Ir pat dzirdēts, ka viņi mēdz aizrādīt pieaugušajiem, ja tie nomet uz zemes papīrus vai citus atkritumus – no tā taču cieš daba, dzīvnieki un putni!”
Mācīt un atklāt dabas noslēpumus
Savukārt Liepājas bērnudārza “Dzintariņš” pedagoģe Ieva Paškeviča stāsta, ka jau daudzus gadus bērnudārzs piedalās “Eko skolas” programmā, bet pirmā klātienes sastapšanās ar Cūkmenu bērniem un vecākiem bija pirms septiņiem gadiem. Tad visa iestāde čakli piedalījusies makulatūras vākšanas konkursā, savācot pat 28 tonnas izlietotā papīra.
Pa šiem gadiem Cūkmens dārziņā viesojies vēl vairākas reizes. Varbūt arī šogad paveiksies, jo programmā “Cūkmena detektīvi” pieteikusies dārziņa “Mārīšu” grupa.
“Vēlamies kopā ar bērniem kļūt par īsteniem detektīviem. Esmu priecīga, ka bērni un viņu vecāki ir atvērti, zināt griboši un atsaucīgi izzināt dabu. Bērnudārzs atrodas fantastiskā vietā blakus jūrai un priežu mežiņam. Teritorijā ir iekoptas dobītes, kurās aug dārzeņi, garšaugi, mums ir arī no dabas materiāliem izveidota Sajūtu taka.
Jāuzsver, ka kopumā kompetenču pieeja “Skola 2030” paredz, ka bērni apgūst pirmsskolas programmu pēc iespējas bagātīgāk, produktīvāk, atrodoties laukā – pie dabas. Tas notiek ļoti dabiski – pētot, izzinot, veicot eksperimentus. Bet vislielāko sajūsmu bērnos izraisa “Cūkmena” dejas apgūšana un Latvijas kartes izzināšana, iepazīstot skaistākās vietas mežos,” stāsta audzinātāja.
Jautāta, ko bērni visvairāk grib zināt, viņa atzīst, ka mazie ļoti daudz pēta dzīvo radību rotaļu laukumā un visvairāk viņus satraucot mežā redzētas tukšas pudeles un izmesti papīri.
“Gadu garumā esam nostiprinājuši bērnu iemaņas ikdienā šķirot atkritumus, un uzskatām, ka paši esam atbildīgi par to, kādu vidi veidosim ap sevi – vai tā būs tīra vai atkritumiem piegružota. Cenšamies mazajos ieaudzināt saudzīgu attieksmi par dzīvo dabu, rūpes par dzīvo radību mežā,” tā Ieva.
Savukārt Anna norāda, ka noteikti iesaka arī citiem bērnudārziem piedalīties vides programmās. “Tās vienmēr ir labas, interesantas idejas un lietderīgs materiāls, kuru var izmantot integrētās rotaļnodarbībās. Svaigs gaiss un pašatklāsmes prieks padara bērnu laimīgāku un veselāku, un bērniem ļoti patīk tikties ar šo enerģisko, jautro cilvēku – Cūkmenu. Paldies par šo interesanto, arī pedagogiem un vecākiem noderīgo projektu. “Cūkmenam” gribētos novēlēt nebeidzamu enerģiju, lai būtu spēks turpināt ceļot pa Latviju un priecēt bērnus!”
Ekoprogrammu “Cūkmena detektīvi” organizē AS “Latvijas valsts meži”. Programma tapusi ar Latvijas Vides aizsardzības fonda finansiālu atbalstu.
Publikācija tapusi sadarbībā ar AS “Latvijas valsts meži”