Lai mazinātu administratīvo slogu, izveido vienoto nodokļu kontu 0
Raivis Šveicars, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”
Lai mazinātu administratīvo slogu, no nākamā gada 1. janvāra Valsts ieņēmumu dienesta administrētajiem valsts budžeta maksājumiem būs jauns konts – vienotais nodokļu konts, kas aizstās līdzšinējos nodokļu kontus, kuru skaits šobrīd sasniedz pat vairākus desmitus.
Būtiski, ka jaunā kārtība palīdzēs izvairīties no situācijas, kad uzņēmumam izveidojusies gan nodokļu pārmaksa, gan nodokļu parāds, jo vienā maksājumā veiktā nodokļu samaksa automātiski tiks sadalīta pa nodokļiem atbilstoši FIFO rindas darbības principam.
Samazinās kļūdas iespējamību
Alus darītavas AS “Aldaris” galvenā grāmatvede Žanna Aleksandrova “Latvijas Avīzei” sacīja, ka vienotais nodokļu konts atvieglos grāmatvežu dzīvi, jo samazinās kļūdas iespējamību. “Runājot par esošo situāciju, nevarētu teikt, ka tā ir ļoti sarežģīta, taču pieprasa papildu slodzi kontu pārbaudei. Īpaši šī papildu slodze jūtama lielākiem uzņēmumiem, kur nereti daļu ar grāmatvedību saistītiem pienākumiem atbild ne tikai vietējie darbinieki, bet arī ārpus mūsu valsts robežām esoši ārpakalpojumu sniedzēji.” Viņa sacīja, ka VID patiešām esot ap 40 dažādu kontu, bet “Aldaris” regulāri veic maksājumus uz 10 VID nodokļu kontiem. Vēl gan esot pāragri spriest, vai pāreja uz jauno kārtību būs vienkārša. “Pēc VID prezentācijas izskatās, ka pārejai vajadzētu būt relatīvi vienkāršai, taču jāsaglabā modrība un jābūt gataviem arī kādiem sarežģījumiem. Vienmēr, kad tiek mainīta ierastā lietu kārtība vai procesi, jāpaiet zināmam adaptācijas periodam. Pat tādos gadījumos, kad jauninājumam var redzēt tikai ieguvumus un pozitīvās puses,” sacīja Aleksandrova.
Viņa gan redz divus iespējamos izaicinājumus, ņemot vērā, ka nodokļu segšana notiks pēc FIFO metodes. Pirmkārt, veidosies liela nodokļu nomaksas slodze vienā datumā. Otrkārt, kā izkontrolēt samaksātos nodokļus? “Teorētiski nodokļu slodzi varētu atrisināt ar pareizi sagatavotu naudas plūsmu, tostarp samaksājot avansā nodokļus līdz 23. datumam. Bet, runājot par kontroli, uzņēmumu grāmatvežiem katru mēnesi būs ļoti rūpīgi jāseko līdzi visiem aprēķiniem, tostarp samaksātiem nodokļiem. Šobrīd nodokļu statusu var uzzināt, pieprasot Elektroniskajā deklarēšanas sistēmā (EDS) nodokļu izdruku, bet pēc jaunās sistēmas stāšanās spēkā, manuprāt, būtu lietderīgi, ja EDS būtu redzams nodokļu statuss reālajā režīmā.” Nodokļu izdrukas izgatavošanas laiks varot aizņemt līdz pat trim darba dienām.
Gaidāmi arī sarežģījumi
Cits viedoklis ir grāmatvedības pakalpojumu sniedzējam SIA “Business Profit”, kas ārpakalpojumā nodrošina grāmatvedības pakalpojumus finanšu dizaina aģentūrai SIA “UX Design Agency” (“UXDA”). “Tā kā visi nodokļi tiks skaitīti uz vienu kontu, VID pats dalīs, uz kādiem nodokļiem novirzīt ienākošo naudu no uzņēmuma. Attiecīgi grāmatvežiem būs daudz grūtāk salīdzināt atlikumus par katru nodokli atsevišķi.
Zināms, ka pāriešanai uz jauno sistēmu būs sagatavota speciāla atskaite, lai norādītu decembra algas uzņēmumos, kuros ir nepieciešams norādīt nodokļus uzreiz par diviem mēnešiem. Tas savukārt var novest pie riska, ka tiks pieļautas kļūdas aprēķinos, kad šīs atskaites tiks pildītas. Un, protams, ir risks, ka daži uzņēmumi var joprojām lietot iepriekšējos nodokļu kontus, kas uzņēmumiem var veidot zaudējumus soda naudas dēļ par kavētiem nodokļu maksājumiem.”
“UXDA” finanšu direktore Linda Zaikovska-Daukste piebilda, ka izmaiņas nedaudz samazinās banku komisijas, jo samazināsies maksājumu skaits. “Manuprāt, VID vajadzētu vairāk pievērst uzmanību tam, lai atvieglotu ikdienas procesus uzņēmējiem un viņu grāmatvežiem – lai visām pusēm būtu skaidri caurspīdīga vienota sistēma par to, cik, kur un kad jāmaksā nodokļi, nevis jāievieš procesi un jaunas sistēmas, kas būtiski neko nemaina, vai, tieši pretēji, sarežģī nodokļu maksāšanas procesus,” uzsvēra “UXDA” finanšu direktore.