Aug izmaksas 1
Mazajos restorānos un kafejnīcās, kur darbu pamatā veic cilvēki, personāla izmaksas veido līdz pat 50% no apgrozījuma. Savukārt liela ražotājuzņēmuma gadījumā, kur ievērojamu darba daļu veic iekārtas, personāla izmaksas var veidot tikai ap 10%. Taču nodokļi abiem – ģimenes restorāniņam un lielražotājam – tiek aprēķināti pēc vienas formulas, tāpēc arī daudzi restorāni cīnās par izdzīvošanu. To vidū arī alus restorāniņš Valmiermuižā līdzās alus darītavai, un bez “Valmiermuižas alus” darītavas atbalsta tas nevarētu izdzīvot. “Lēmumu turpināt restorāna attīstību es pieņēmu, misijas vadīts,” teic “Valmiermuižas alus” darītavas saimnieks Aigars Ruņģis, “lai izkoptu un attīstītu alus baudīšanas kultūru un mūsdienu latviešu virtuvi”. Kā situācijas risinājumu viņš atbalsta ideju par patentmaksu ieviešanu restorāniem un kafejnīcām. To var aprēķināt pēc galdiņu skaita vai kā fiksētu procentu no gada apgrozījuma. Ieguvēji būtu visi, t.sk. valsts, kurai būtu ārkārtīgi viegli pārbaudīt vienas vai otras kafejnīcas godaprātu, savukārt restorāni varētu pilnībā koncentrēties uz piedāvājuma kvalitāti. Galu galā – restorāni un kafejnīcas ir svarīga valsts vizītkartes sastāvdaļa, lai pie mums brauktu aizvien vairāk viesu, kā arī atgrieztos tie, kas te jau bijuši. Sakārtojot šos jautājumus, gastronomisko tūrismu var padarīt par perspektīvu virzienu, kā tas arī ir iecerēts valsts attīstībai veltītajās stratēģijās un plānos. Turklāt šobrīd tam ir īpaši piemērots laiks: Rīgas–Gaujas reģions 2017. gadā kļūs par Eiropas gastronomijas reģionu (“European Region of Gastronomy”). Šīs iniciatīvas mērķis ir saglabāt Eiropas valstu vietējo ēdienu kultūru un tradīcijas, vienlaikus sekmējot tūristu piesaisti reģionam. Tieši tas, kas mums vajadzīgs!
Arī A. Mednieks uzskata, ka Latvija un Baltija šobrīd ir ideāla vieta tūrismam. Kāpēc? Mēs esam drošas valstis, pie mums praktiski nav terorisma draudu. Ir labs viesnīcu, izmitināšanas un ēdināšanas serviss, cenas ir samērā zemas (Eiropas līmenim). Bieži vien ārzemnieki uz jautājumu – kā jūs jūtaties? – atbild – droši! Drošība ir pats galvenais faktors. Šo faktoru būtu jāprot pareizi nomārketēt, un Latvija kā valsts gūs ievērojamas konkurences priekšrocības.