Publicitātes foto

Atvērs franču filozofa Žaka Ransjēra darbu “Attēlu liktenis” 0

Latvijas Laikmetīgās mākslas centrs publicē Žaka Ransjēra darba “Attēlu liktenis” (Le destin des images) tulkojumu “Nozīmīgu estētikas, vizuālās mākslas un kultūras teorijas sacerējumu tulkojumu sērijas” ietvaros un 29. janvārī Latvijas Mākslas akadēmijā aicina uz grāmatas atvēršanu.

Reklāma
Reklāma
Kokteilis
Piecas frāzes, kuras tev nekad nevajadzētu teikt sievietei pāri 50 5
Kokteilis
Personības TESTS. Kādu iespaidu tu par sevi radi? Šis attēls palīdzēs tev to noskaidrot
Kokteilis
Šie ēdieni nedrīkst būt uz galda, sagaidot 2025. gadu – Čūskai tie nepatiks! Saraksts ir iespaidīgs 4
Lasīt citas ziņas

Latvijas Laikmetīgās mākslas centra “Tulkojumu sērija” jau kopš pirmā izdevuma 2005. gadā mērķtiecīgi veidota, lai latviešu valodā padarītu pieejamus pasaulē svarīgus sacerējumus.

Žaka Ransjēra darbu no franču valodas tulkojusi Vineta Berga, izdevuma redaktors Dens Dimiņš, korektore Ildze Jurkāne, bet izdevuma pēcvārdu sarakstījis filozofs Igors Gubenko. Grāmatas maketu veidojis Ints Vikmanis, sērijas māksliniece Anna Aizsilniece.

CITI ŠOBRĪD LASA

Trešdien, 29. janvārī, plkst. 18.30 Latvijas Mākslas akadēmijas Jaunajā korpusā notiks grāmatas atvēršanas svētki un saruna par Žaku Ransjēru un attēlu likteni laikmetīgajā kultūrā.

Sarunas moderators būs filozofs Igors Gubenko, tajā piedalīsies publiciste, kultūras žurnāliste un audiovizuālās mākslas pētniece Santa Remere, Latvijas Kultūras akadēmijas profesore, kino zinātniece Inga Pērkone-Redoviča un tulkotājs, grāmatas redaktors Dens Dimiņš.

Žaks Ransjērs (Jacques Ranciere, dz. 1940) ir franču filozofs, kurš savos darbos pievērsies estētikas, izglītības un politikas jautājumu teorētiskai izskatīšanai, viņa domām un spriedumiem kļūstot par svarīgām mērauklām mūsdienu pasaules filozofiskās domas attīstībā.

Ž. Ransjērs ievērību guva 1968. gadā, kad kopā ar savu skolotāju Luisu Altisēru radīja izdevumu “Kapitāla lasījums”.

Darbu “Attēlu liktenis” (Le destin des images) Ž. Ransjērs publicē 2008. gadā un tajā attīsta fascinējošu, jaunu attēla konceptu laikmetīgajā mākslā, norādot uz to, ka māksla un politika vienmēr ir bijušas savā būtībā cieši saistītas.

Filozofs uzsver, ka mākslā pastāv izteikti politiska izvēle: tā var vai nu stiprināt radikālo demokrātiju, vai arī radīt jaunu reakcionāru misticismu.

Grāmatā ietilpst piecas esejas ar apakšnodaļām: “Attēlu liktenis” (2001), “Teikums, attēls, stāsts” (2002), “Glezniecība tekstā” (1999), “Dizaina virsma” (2002), “Vai pastāv kaut kas neattēlojams?” (2002), kuras autors sarakstījis laika posmā no 1999. līdz 2002. gadam.

Filosofs Igors Gubenko par šo darbu saka: “Dzīvot attēlu pārsātinātā pasaulē vēl nenozīmē saprast, kas ir attēls un kā tas uz mums iedarbojas. Žaks Ransjērs lūko novērst šo sapratnes deficītu, pētot attēlu darbību dažādos medijos un kontekstos. Nereducējot attēlu reibinošo daudzveidību uz kādu vienu filozofisku principu, Ransjērs vienlaikus neļauj lasītājam apmaldīties laikmetīgās mākslas, vēsturiskās hronikas, literatūras, kino, reklāmas un citu attēlu labirintā, kurā ievilina šī grāmata. Konceptuālie rīki, ko Ransjērs piedāvā attēlu analīzei, noderēs ne vien māksliniekiem un kritiķiem, bet arī kultūras industriju pārstāvjiem, mediju profesionāļiem, dizaineriem un rakstītā vārda meistariem.”

Reklāma
Reklāma

Tulkotāja Vineta Berga: “Šo darbu var uztvert arī kā laikmetīgās mākslas jomai piederīgu domāšanas veidu, kas nozīmē, ka esam brīvi to neskatīt caur ierasto mākslas uztveršanas pieredzi un ļauties tam bagātīgajam vēstījumam, ko nes attēls un ko ieraudzījis Žaks Ransjērs.”

SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.