Atveras digitālie izziņas seifi. Kādas ir iespējas “neuzkārt” attālināto mācīšanos 0
Līdz ar ārkārtējās situācijas izsludināšanu, sākot ar šo nedēļu, mācības tiek organizētas attālināti. Pagājušās nedēļas sākumā izglītības un zinātnes ministre Ilga Šuplinska norādīja, ka aptuveni 3% jeb 5000 skolēnu trūkst tehnoloģiskā nodrošinājuma attālinātām mācībām, no tiem 10.–12. klašu posmā 300 jauniešiem, bet posmā no 6. līdz 9. klasei ap 2000 jauniešu.
Par laimi, valdība atrada līdzekļus bērnu tehnoloģiskajam nodrošinājumam, tam novirzot 200 000 eiro. Tomēr ierīču nodrošinājums ir tikai viens no attālināto mācību posmiem.
Otrs ir mācību saturs un to organizēšana. Zināms, ka lielāko uzsvaru skolas liks uz risinājumiem “e-klasē” un “uzdevumi.lv”, taču jau vakar piepildījās bažas par to, ka, skolām vienlaikus pieslēdzoties šiem portāliem, tie varētu “uzkārties”. Kādas ir alternatīvas?
Uzņēmumi piedāvā bezmaksas saturu
Atzīstamu soli pagājušajā nedēļā spēra izglītības uzņēmums “Lielvārds”, kas paziņoja, ka uzņēmuma izveidotā digitālā platforma “Soma.lv” visām izglītības iestādēm attālinātām mācībām nodrošinās bezmaksas interaktīvu digitālo mācību saturu.
Platforma apvieno ne tikai tradicionālās e-grāmatas, drukājamas un interaktīvās darba lapas, metodiskos līdzekļus, bet arī mūsdienīgas un interaktīvas mācību tēmas, informatīvus un zinātniski precīzus video, izzinošas un dinamiskas ilustrācijas, pašpārbaudes jautājumus un uzdevumus.
Materiāli pieejami visām vecuma grupām – no pirmsskolas līdz pat 12. klasei, un platformas apmeklēšanai nepieciešama tikai ierīce un interneta pieslēgums.
Tāpat uzņēmums ļaus papildināt esošos pieslēgumus ar “Soma klasei” funkcionalitāti, kas ļaus skolotājam, izmantojot “e-klasi”, nosūtīt savas klases skolēniem mācību materiālus un uzdevumus, kā arī tiešsaistē sekot līdzi tam, kā klases skolēni pilda uzdoto, kāds ir viņu zināšanu līmenis, kuram skolēnam ir nepieciešama papildu palīdzība vai kuram uzdot nākamās grūtības pakāpes uzdevumus.
“Lielvārds” turpina papildināt digitālās platformas saturu ar izglītojošiem video, kā efektīvāk mācīties attālināti un kā tieši “Soma.lv” piedāvātās iespējas izmantot skolēniem un pedagogiem.
Savukārt “Latvenergo” aicina izmantot portālā “Fizmix.lv” pieejamos mācību materiālus. Portālā pieejami īsi un saprotami fizikas tematu skaidrojumi, kas dod iespēju ātri iepazīties ar konkrēta fizikas temata pamatprincipiem un atrast informācijas avotu, kur par to uzzināt vairāk.
Portālā atrodami dažādi testi, interaktīvi eksperimenti u. c. veida saturs. Saturs veidots gan jaunāko klašu skolēniem, gan 8. un 9. klašu skolēniem, gan arī vidusskolēniem.
Arī “Microsoft” piedāvā bezmaksas risinājumu
No ārvalstu kompāniju risinājumiem var minēt “Microsoft” piedāvāto izglītības paku “Office 365 A1”, ko uzņēmums visā pasaulē krīzes laikā sācis piedāvāt bez maksas. Savukārt daļai vīrusa visvairāk skarto zemju – ASV, Itālijai, Japānai un Dienvidkorejai – bez maksas iespējams lietot arī “Office 365 A5”, kur pieejams vēl plašāks pakalpojumu klāsts.
Savukārt, lai mācībspēkiem procesu padarītu pēc iespējas vienkāršāku, “Microsoft” izveidojis pamācību, kā ātri uzsākt mācības tiešsaistē. Katram skolotājam programmā ir tikai jāizveido sava “komanda”, kurā var atlasīt skolēnus, kas saņems mācību materiālus, uzdevumus un, kas varēs virtuāli pieslēgties skolotāja vadītajai stundai. “Office 365 A1” ļauj gan diskutēt savā starpā, gan rādīt filmas un veidot dažādus testus.
Skolotājs var izveidot arī “izklaides kanālu”, kurā skolēniem jāizveido, piemēram, virtuāls zinātniskais darbs vai jāpiedalās dzejas lasīšanā. Svarīgi, ka novadītā stunda tiek ierakstīta un ir jebkurā laikā skolēniem pieejama.
Lai diena mājās nebūtu monotona un nogurdinoša, “Microsoft” izveidojis attālināto mācību rokasgrāmatu arī studentiem un viņu vecākiem.
Tajā norādīts, ka dienas laikā vairākas reizes no attālinātās mācīšanās jāpaņem pauze un jāizstaipās, jāpaēd – vienkārši kādu mirkli jāpadara kaut kas cits, tostarp virtuālo starpbrīžu laikā jāsazinās ar draugiem. Dienu mazliet košāku var padarīt tādas programmas kā “Flipgrid”, “Skype in the Classroom” un “Minecraft: Education Edition”, kas ļauj skolēniem mācību procesā iesaistīties mazliet citādā veidā.
Ieradumi un prioritātes mainās
Ar ieteikumiem nācis klajā arī IT Izglītības fonda projekts “Start(IT)”, kas ir sociāls izglītības projekts ar mērķi palielināt Latvijas skolēnu skaitu, kuri padziļināti apgūst IT prasmes.
Projekta pārstāve Evija Celma norāda, ka skolotāji šobrīd pastiprināti interesējas par iespējām mācības skolēniem nodrošināt attālināti. Skolotāji vēlas saņemt ieteikumus, lai tehniski varētu nodrošināt mācību procesu, kā arī ir pieprasījums pēc mācību materiāliem.
Tāpat aizvien vairāk cilvēku vēlas apgūt kursus internetā, lai pilnveidotu savas prasmes un nepazaudētu konkurētspēju darba tirgū.
“Dažādu kursu un mācību digitālais materiālu daudzums un tehnoloģiju pieejamība šobrīd ļauj sekmīgi nodrošināt mācību procesu attālināti, kā arī cilvēkiem ir iespējas papildināt zināšanas darbam ar tehnoloģijām, lai laiku, kad samazinās ekonomiskā aktivitāte un dažādu projektu realizācija, izmantotu lietderīgi.
Ieradumi un prioritātes būs jāpārskata, jo attālinātais mācību process nesniedz iespēju visus mācību priekšmetus vai kursus apgūt klātienē un līdzšinējā veidā. Tāpēc šobrīd vissvarīgāk ir laiku veltīt prasmēm, kas skolēniem būs nepieciešamas nākotnē,” uzsver Celma.
Vairākus gadus “Start (IT)” ir strādājis pie tā, lai Latvijas skolās tiktu mācītas datorprasmes un programmēšana, bet tikpat liela nozīme ir citiem mācību priekšmetiem, tādiem kā ķīmija, bioloģija, matemātika, angļu valoda, inovatīvās un kritiskās domāšanas mācību priekšmetiem. Tāpēc “Start(IT) ” iesaka skolēniem izmantot platformas “startit.lv” un angļu valodā esošo “khanacademy.org”, kur mācību saturs ir pieejams bez maksas.
Tajā ir pieejams saturs no 1. līdz 12. klasei tādiem mācību priekšmetiem kā matemātika, programmēšana, fizika, ķīmija, bioloģija, ekonomika. Šobrīd “Start(IT)” izvērtē platformas satura tulkošanas iespējas latviešu valodā, kas ir jau tulkots dažādās valodās, ieskaitot krievu valodu.
Skolotājiem jādalās pieredzē
Tāpat Celma sacīja, ka skolām būtu jāpiedāvā dažādi tehnoloģiskie risinājumi, vienlaikus ļaujot tām izvēlēties dažādas iespējas.
Piemēram, tiešraižu video konferencēm ir vismaz četri bezmaksas risinājumi: “Google Hangouts Meet”, “Zoom”, “YouTube” un “Microsoft Teams”. Iespējas ierakstīt savu datora ekrānu un pēc tam dalīties ar video ļauj tādas vietnes kā “Loom”, “Screencastify”, “Screencast-O-Matic” un “Zoom”, bet kā mācību procesa pārvaldības sistēmas var izmantot “Moodle”, “Canvas”, “Google Classroom”, “Microsoft Teams”, “Facebook”, “Slack” un “Seesaw”.
“Iespējams, daļa skolotāju jau izmanto dažādus rīkus, tomēr ne visiem pedagogiem ir attiecīgās zināšanas, tāpēc ir īstais laiks zinošākiem kolēģiem dalīties ar informāciju un informēt citus pedagogus,” norāda Celma, piebilstot, ka skolotājiem, kas angļu valodu labi nepārzina, “Google” tulkotājs, “Hugo.lv” un citas vietnes piedāvā tulkojumus latviešu valodā.
“Citu valstu pieredze rāda, ka jābūt balansam starp sinhrono un asinhrono mācību procesu, jo īpaši tāpēc, ka ir jāizvērtē tehnoloģiju pieejamība katrā ģimenē.
Sinhronās mācīšanās laikā visi skolēni mācās vienlaikus ar video konferenču, čatu, tiešraižu palīdzību.
Ieguvumi ir vairāki – komunikācija notiek tiešsaistē, tā ir iekļaujoša un efektīva, kas uzreiz ļauj sniegt atgriezenisko saiti un sniedz iespēju atbildēt uz jautājumiem. Asinhronā mācīšanās ļauj skolēniem mācīties dažādos laikos, tiek izmantota komunikācija e-pastā, ekrānu un video ieraksti un blogi.
Šajā gadījumā komunikācija nenotiek uzreiz visiem kopā. Iespējams, šī metode ir daudz ērtāka un elastīgāka, kā arī tā ļauj skolēniem apgūt mācību vielu viņiem piemērotā ātrumā un laikā. Tāpēc ir jāatrod pareizais balanss gan saturam, ko var apgūt, sēžot pie datora, gan saturam, ko var apgūt, lasot mājās grāmatas vai spēlējot galda spēles.
Vienlaikus nevajag aizmirst par fiziskajām aktivitātēm un galvas izvēdināšanu gan skolēniem, gan skolotājiem,” uzsver E. Celma.