“Atvainojamies par neērtībām!” Kāpēc tiek atcelti daudzi autobusu pārvadājumu reisi? 0
Olafs Zvejnieks, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”
Sakarā ar šoferu neesamību šodien, 1.07.2022., netiks izpildīti šādi reisi (seko reisu uzskaitījums) – 52 reisi no Ogres un 22 no Aizkraukles. Šāds paziņojums, kas faktiski nozīmēja piepilsētu satiksmes paralīzi Ogres un Aizkraukles novadā, iepriecināja divu minēto pilsētu iedzīvotājus jau pagājušajā nedēļā. Uzņēmums, kuram jānodrošina šie pārvadājumi, “atvainojas par neērtībām”.
Varētu domāt – lūk, īsta krīze un uzņēmums, kas uzvarējis Autotransporta direkcijas iepirkumos par autobusa pārvadājumu veikšanu minētajā reģionā – “Liepājas autobusu parks” (LAP) –, pilnu krūti metīsies to risināt. Un patiešām – nedēļas nogalē, 2. un 3. jūlijā, tika atcelts tikai uz vienas rokas pirkstiem skaitāms reisu skaits.
Taču pirmdien, 4. jūlijā, Aizkrauklē atkal netiek izpildīti 54 autobusu reisi, bet Ogrē tādu ir 25. Otrdien, 5. jūlijā, nekas būtiski nemainās – Ogrē nenotiek 29 autobusu reisi, bet Aizkrauklē – 36 reisi. 5. jūlija pēcpusdienā LAP mājaslapā parādās informācija, ka arī 6. jūlijā Ogrē nenotiks 25 paredzētie autobusu reisi. Par Aizkraukli raksta tapšanas brīdī vēl nekas nav zināms, toties turpat parādās zīmīga informācija, ka 6. jūlijā Liepājā tiks atcelti 14 piepilsētas autobusu reisi.
Tā kā ar LAP biroju sazināties neizdodas, tad atliek tikai domāt, ka uzņēmums krīzes risināšanai pārsviež daļu šoferu uz Ogri un Aizkraukli. Iespējama gan arī otra versija – “Liepājas autobusu parka” attiecību mezgli ar šoferiem samilzuši tiktāl, ka šoferi masveidā raksta atlūgumus un pamet uzņēmumu.
Ogres mērs Egils Helmanis šajā sakarā sociālajos tīklos publicējis atklātu vēstuli satiksmes ministram T. Linkaitam. Tajā teikts šādi: “Kad tiksiet galā ar Jūsu nozares nejēdzībām Ogres novadā? Šodien daudziem Ogres novada iedzīvotājiem nācās atlikt savus plānus, nepaspēt uz darbu vai ārsta apmeklējumu, jo sabiedriskais transports nekursēja pēc norādītā saraksta. Daudzi tādēļ steidz vainot novada domi neizdarībā, nepraktiskumā un pat korupcijā. Tomēr šim notikumam nav nekāda sakara ar Ogres novada domi vai tās lēmumiem!
No 1. jūlija reisus izpilda “Liepājas autobusu parks”. Uzņēmums uzvarēja Autotransporta direkcijas iepirkumā. Autotransporta direkcija ir Satiksmes ministrijas iestāde. Tās mīlestību pret nekvalitatīviem pakalpojumu sniedzējiem var tikai apbrīnot, jo šī ne tuvu nav pirmā un vienīga reize, kad publiski izskan informācija par minētā pārvadātāja nekvalitatīvo darbību, puslegālām šoferu algošanas metodēm.
Tāli Linkaiti! Ogres novada iedzīvotāji un es personīgi gaidām Jūsu skaidrojumus, atbildes un, pāri visam, izdarītus darbus! Ir apnicis raudzīties, kā Jūsu neizdarības dēļ cieš novada iedzīvotāju dzīves kvalitāte! Gaidu atbildi!”
Var piekrist vai nepiekrist E. Helmaņa sakāpinātajam tonim, taču nenoliedzams fakts ir, pirmkārt, tas, ka “Liepājas autobusu parka” neizdarības dēļ piepilsētu satiksme divos Latvijas novados ir labākajā gadījumā ļoti būtiski traucēta, bet sliktākajā – pilnīgi paralizēta. Otrs nenoliedzams fakts ir tas, ka “Liepājas autobusu parks” nespēj izpildīt saistības, kādas pats uzņēmies, uzvarot konkursā par autobusa pārvadājumu nodrošināšanu Ogres un Aizkraukles novados.
Atvainoties par neērtībām ir jēga tad, ja pēc atvainošanās tiek darīts viss iespējamais, lai vistuvākajā laikā labotu situāciju. Ņemot vērā, ka satiksmes traucējumu ilgums teju, teju sasniegs nedēļu, nerodas iespaids, ka “Liepājas autobusu parks” dara visu iespējamo problēmas novēršanai. Turklāt īsa ekskursija “Liepājas autobusu parka” mājaslapas jaunumu sadaļā atklāj, ka reisu atcelšana ir nevis ekstraordinārs notikums, bet gan šī uzņēmuma ikdiena. Proti, ir samērā grūti atrast dienu, kad netiktu atcelts neviens reiss.
Tuvāko dažu desmitu gadu laikā sabiedriskā transporta nozīmei mūsu dzīvē vajadzētu pieaugt, vismaz teorētiski. Tas palīdzētu samazināt transporta nozares izmešu daudzumu, kas ir viens no būtiskākajiem izaicinājumiem Latvijas ceļā uz Zaļā kursa mērķiem. Lai tas varētu notikt, sabiedriskajam transportam jākļūst ērtākam un pieejamākam, tostarp būtisks ērtību faktors ir precīza sabiedriskā transporta kursēšana.
Atvainošanās par neērtībām varbūt spēj risināt problēmu vienu vai divas dienas, bet kad tas notiek jau gandrīz nedēļu – tas skan kā ņirgāšanās par visiem, kas kavē darbu vai ārsta apmeklējumus. Un te būtu vērts pieminēt Japānas pieredzi. Šī valsts ir slavena ar savu precizitāti vilcienu pārvadājumos un viens no veidiem, kā tas tiek panākts, ir šāds – ja vilciens nokavē pienākšanu pieturā par 30 (!) sekundēm, tad dzelzceļa uzņēmums ar lielu atvainošanos atmaksā pasažieriem par braucienu iztērēto naudu un izpilda vilciena reisu bez maksas.
Iespējams, ka līdzīgus kritērijus būtu laiks sākt ieviest arī Autotransporta direkcijai, nosakot uzvarētājus autobusa pārvadājumu iepirkumos, jo šobrīd nešķiet, ka sodu sistēma, kurā pārvadātājs maksā sodu par neizpildītajiem reisiem, darbojas efektīvi.
“Liepājas autobusu parka” padomes priekšsēdētājs ir Edgars Dupats, bet padomes locekļi ir Didzis Jēriņš, Atis Deksnis un Harijs Krongorns.
Pēc Konkurences padomes 2022. gada 29. marta lēmuma par Konkurences likuma pārkāpuma konstatēšanu “Liepājas autobusu parka” darbībās, uzņēmuma mazākuma akcionārs (34,85%) ir Liepājas pašvaldība, bet 59,83% akciju pieder SIA “LAP1R”, kas, pēc “Firmas.lv” datiem, pastarpināti pieder Andra Šķēles (67%) un Aināra Šlesera (33%) ģimenēm.