Koka rotaļlietu priekšrocība – tās izgatavotas no dabiska materiāla.
Koka rotaļlietu priekšrocība – tās izgatavotas no dabiska materiāla.
Foto – Valdis Semjonovs

Attīstību veicinošas rotaļlietas 0

Nenoliedzami, visi vecāki vēlas, lai atvase augtu gudra, radoša, apveltīta ar labu atmiņu, novērošanas spējām un vēl daudzām svarīgām maņām un prasmēm. Lai tas notiktu, bērna rotaļlietām jābūt ne vien skaistām un izturīgām, bet arī attīstību veicinošām.

Reklāma
Reklāma

Sāk ar lupatu lellīti


DHL lidmašīnas avārija Viļņā: traģisks negadījums vai Krievijas sabotāža? Publicēta pilotu un lidojuma kontrolieru saruna pirms traģēdijas… 152
7 lietas, kas notiek ar ķermeni, ja rītu sāc ar kafijas tasi tukšā dūšā
Kokteilis
VIDEO. “Spļāviens latviešu dvēselēs!” Cilvēkus pamatīgi satracina “Spēlmaņu nakts” priekšnesums
Lasīt citas ziņas

Āgenskalna klīnikas sertificēta fizioterapeite Solvita Ķerve, raksturojot bērna attīstību veicinošas rotaļlietas, saka: – Ar tām spēlējoties, mazulis iepazīst priekšmetu formas, krāsas, attīsta pirkstu sīko motoriku.

Līdz trīs mēnešu vecumam mazulim mantiņas nevajag, jo viņam pati labākā rotaļlieta ir māmiņa. Zīdainis vēro apkārtni, vēro māmiņu, viņas kustības, mīmiku, ieklausās viņas balsī, tādējādi gūstot pirmos priekšstatus par pasauli. – Lai mazulim būtu vairāk ko aplūkot, gultiņā var ielikt lupatu lellīti. Vēlams, lai tā būtu kādā no pamatkrāsām – zilā, sarkanā, zaļā vai dzeltenā, jo zīdainis neuztver pasteļtoņus. Var arī izmantot kontrastējošas krāsas, piemēram, melno ar balto, sarkano ar balto vai tamlīdzīgi, – skaidro fizioterapeite un piebilst, ka lupatu lellītei vajadzētu būt ar sejiņu, jo zīdainim patīk to vērot.

CITI ŠOBRĪD LASA

Kad mantiņa aplūkota, rodas vēlme lellīti aptaustīt. Saskare ar auduma priekšmetu mazulim rada patīkamas sajūtas, jo tas atšķirībā no vēsā un cietā plastmasas grabuļa ir mīksts un nerada troksni, turklāt lupatu lellīti var daudz vieglāk satvert. Tāpēc patlaban uzskata, ka plastmasas grabuli bērnam pirmajos dzīves mēnešos nemaz nevajag dot. Kaut gan vecākiem šķiet, ka zīdainis šo mantiņu ir satvēris un ar to spēlējas, patiesībā viņš grib no tās atbrīvoties, bet tas neizdodas. – Zīdaiņiem bieži novēro paaugstinātu muskuļu tonusu, kas sarauj plaukstu kulaciņā. Ar mīkstu lupatu lellīti, auduma gabaliņu vai eža bumbiņu viņam masējot plaukstiņu, mazinām šo tonusu, – attīstošo rotaļlietu priekšrocības uzskaita speciāliste.

Ikviens mazulis piedzimst ar tveršanas refleksu, kam pirmajos trīs dzīves mēnešos jāizzūd. Kad tas notiek, zīdainim attīstās apzināta tveršana. Ieliekot rokā cietu grabuli, viņš to notur nevis apzināti, bet darbojas iedzimtais tveršanas reflekss. Mazulis no šīs mantas pēc savas gribas nevar atbrīvoties. Mīksts audums vai lupatu lellīte masē plaukstiņu, mantiņa ir viegli satverama un atlaižama. Tādēļ bērns pats apzināti atver plaukstu un satver lietu.

Jāpārceļas uz grīdas


Fizioterapeite stāsta, ka, sākot no trīs mēnešu vecuma, zīdainim ik dienu kādas stundas vajadzētu pārcelties uz grīdas, lai spēlētos tur. Jaunā atrašanās vieta mazulim atklās nebijušas sajūtas, piemēram, ļaus labāk nekā gultā just savu ķermeni.

Uz grīdas ierīkoto rotaļu laukumu nav ieteicams pārblīvēt ar mantiņām – pietiks ar trim vai četrām. Ja to būs lērums, mazulis apjuks – nesapratīs, kurai pievērsties, tāpēc uzgriezīs muguru visām. – Attīstošo rotaļlietu efekts piemīt arī virtuves piederumiem – katliņiem, metāla bļodām un karotēm. Piemēram, sitot ar karoti pa katliņu, bērns uzzina, ka šādi rodas skaņa. Viņš spēlējas ar mantiņu, nevis mantiņa – ar viņu, kā tas notiek, kad nospiež rotaļlietā iemontētu podziņu un atskan piecas tajā ierakstītās melodijas, – atšķirības skaidro fizioterapeite.

Kad mazulis ir sasniedzis astoņu līdz vienpadsmit mēnešu vecumu un jau spēj patstāvīgi sēdēt, rotaļlietu klāstu var papildināt ar piramīdām. Sākumā māmiņai vai tētim jāpalīdz vērt ripulīšus citu virs cita, lai mazulis saprastu, kā tas jādara. Spēlējoties bērns ne vien attīsta pirkstiņu veiklību, bet arī iemācās atšķirt formas un krāsas.

Reklāma
Reklāma

No mantiņas līdz pildspalvai


Bērnam paaugoties, rotaļlietām jākļūst sarežģītākām. Pusotra gada vecumā var piedāvāt ar koka āmurīti iesist tapiņas koka dēlītī. Interesants var būt arī no koka darināts dažādu ģeometrisku figūru virknējums, uz kurām jāuzver detaļas ar atbilstīgas konfigurācijas atveri. Spēlējoties bērns tam velta lielāku uzmanību, un tiek veicināta koordinācijas spēju attīstība. Minētās prasmes trenē tādas rotaļlietas kā piramīdas, krelles un citas.

Katra plaukstas un pirkstu darbība sekmē smadzeņu attīstību, bērns ātrāk iemācās runāt, un viņa runa ir skaidra. Spēlējoties ar attīstošajām rotaļlietām, tiek trenētas arī rakstīšanai nepieciešamās iemaņas. Iemācoties veikli satvert mantiņu, bērnam vēlāk nebūs grūti rokās noturēt pildspalvu, karoti, dakšiņu un nazi.

Sākot no trim gadiem, mazajiem var droši dāvināt lego. – Bērns mācās savienot lego detaļas tā, lai no tām izveidotos konkrēts priekšmets. Tādējādi iespējams apzināt priekšmeta formu, krāsu un detaļas saskaitīt, – piebilst Solvita Ķerve.

Attīstošās rotaļlietas iespējams nopirkt veikalā “Lelle”, “Lāčuks”, internetveikalos “Pirkumiņš”, “Muki” un citviet.

SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.