Ilga Šuplinska
Ilga Šuplinska
Foto: Valsts kanceleja

Attālinātās mācības: IZM sniedz padomus skolām un vecākiem 3

Vēlākais svētdienas pusdienlaikā visiem skolēniem un viņu vecākiem būtu jābūt skaidram, kā notiks attālinātās mācības. Šādu plānu būtu jāsaņem no skolas. Tā ceturtdien vecākiem paredzētā videokonferecē teica izglītības ministre Ilga Šuplinska.

Reklāma
Reklāma
Kokteilis
Šie ēdieni nedrīkst būt uz galda, sagaidot 2025. gadu – Čūskai tie nepatiks! Saraksts ir iespaidīgs 4
Kokteilis
2025. gads sola “stabilu melno svītru” 5 zodiaka zīmēm
“Viņš ļoti labi apzinās, ka daudzi no viņa grib atbrīvoties.” Eksperts nosauc brīdi, no kura Putina dienas būs skaitītas
Lasīt citas ziņas

Izglītības un zinātnes ministrija (IZM) izstrādājusi gan vadlīnijas skolām par to, kā īstenojamas attālinātās mācības, gan arī padomus vecākiem.

Mazāk apgūstamās mācību vielas

Piemēram, vadlīnijas paredz, ka skolām jāinformē skolēni un viņu vecāki par uzdoto, jāievieto saites uz mācību materiāliem, kas jāapgūst patstāvīgi, jāsniedz konsultāciju grafiks.

CITI ŠOBRĪD LASA

Savukārt skolēns pats vai ar vecāku starpniecību iesūta sagatavotos mājas darbus, izmantojot saziņas platformu, ko skola būs izvēlējusies.

Visiem skolotājiem būtu jāizmanto viena saziņas platforma, lai skolēniem nebūtu vienlaikus jāapgūst pārāk daudz digitālo rīku. Skolotājiem arī jārēķinās, ka skolēniem ir atšķirīgas tehniskās iespējas. Skolai jānodrošina tehniskais atbalsts gan skolēniem, gan arī pedagogiem.

Skolām ieteikts samazināt apgūstamā mācību satura apjomu: jaunākajās klasēs līdz pat 50 procentiem, vecākajās klasēs – vismaz par desmit procentiem.

Attiecībā uz skolēnu darba vērtēšanu

IZM attālināto mācību laikā iesaka atteikties no atzīmju likšanas,

lielāku uzsvaru liekot uz tā saucamo formatīvo vērtēšanu, kad skolēniem paskaidro, kas izdevies un kas nē.

Skolai jāsniedz atbalsts skolēniem, gan ar attālinātām pedagogu konsultācijām, gan ar sociālā pedagoga vai darbinieka palīdzību, ja tāda nepieciešama.

Attālinātajām mācībām var izmantot dažādas digitālo mācību materiālu krātuves, taču kuras no tām un kā tieši tās izmantot, lems katra skola atsevišķi.

Sabiedriskās televīzijas kanālā LTV7 katru rītu būs izglītojošas programmas, ko arī var izmantot mācību saturā. Izskanējušas idejas un piedāvājumi televīzijā raidīt mācību stundas, adresētas kādai konkrētai klašu grupai.

Šī ideja vismaz pagaidām IZM nav guvusi atsaucību, jo skolotāji strādā dažādi un nav tā, ka visām, piemēram, 9. klasēm, tagad jāapgūst vienas un tās pašas tēmas.

Izaicinājums – interneta jauda

Skolēniem, kam līdz šim mājās nav bijis interneta pieslēguma vai viedierīču, tiks izsniegti planšetdatori ar interneta pieslēgumu, ko skolēniem nodrošinās uzņēmumi „Latvijas Mobilais telefons” un „BITE Latvija”.

Reklāma
Reklāma

Ar sakaru operatoriem IZM spriež arī par to, kā nodrošināt tīmekļa darbību, kad vienlaikus būs daudz pieslēgumu. Tomēr skaidrs, ka tieši interneta jaudas nodrošināšana būs viens no lielākajiem attālināto mācību izaicinājumiem un IZM parlamentārās sekretārs Reinis Znotiņš aicināja

nemēģināt pirmdienas rītā pulksten 9 visiem vienlaikus pieslēgties tīmeklim.

Ko darīt strādājošiem vecākiem?

Vecāki videokonferencē uzdeva daudz un dažādus jautājumus. Piemēram, ko darīt, ja skola joprojām nav aptaujājusi ģimeni par bērna iespējām mācīties attālināti. I. Šuplinska ieteica par tādiem gadījumiem ziņot IZM.

Uz jautājumu, ar ko šīs attālinātās mācības būs labākas par tālmācību, ministre atbildēja, ka attālinātajās mācbās būs lielāks skolotāja un skolas personāla atbalsts un kontrole, kā arī ciešāka saikne ar klasesbiedriem.

Vairākkārt tika uzdoti jautājumi par to,

kā gan vecākiem organizēt bērna mācības, ja pašiem jāstrādā vai mājās ir vairāki skolas vecuma bērni.

Ministre ieteica ziņot par problēmām skolai vai pašvaldībām, tad tikšot meklēti risinājumi.

I. Šuplinska gan atzina, ka ne vienmēr tos būs viegli atrast. Lai spriestu par to, cik veiksmīgi īstenotas attālinātās mācības, tiks veidotas dažādas aptaujas.

Direktors: skolām būs jāpielāgojas

Ogres 1. vidusskolā, aptaujājot vecākus, atklājies, ka viņiem būtu laiks palīdzēt bērniem mācībās vakaros. Ogres 1. viduskolas direktors Igors Grigorjevs norāda: skolām tam būs jāpielāgojas.

Skaidrs arī, ka skolu un ģimeņu tehniskās iespējas nav tādas, lai organizētu mācības tiešsaistē, tāpēc, visticamāk, katrs skolēns mācīsies savā tempā un tikai dažas reizes dienā būs kontaktā ar pedagogu vai klasesbiedriem.

IZM amatpersonas vismaz publiski turpina paust pozitīvu attieksmi pret attālinātajām mācībām. I. Šuplinska sacīja, ka „šis ir laiks, kad vecākiem augt kopā ar bērnu”. R. Znotiņš aicināja „skatīties uz to kā iespēju attīstīt digitālās prasmes.”

Kā vecākiem jānodrošina attālināto mācību laikā?

Jāiekārto skolēnam darba vieta. Tai nav obligāti jābūt pie rakstāmgalda, var mācīties, kur ērtāk: dīvāna stūrī vai uz paklāja. Tomēr daļu laika būtu jāpavada pie galda ar taisnu muguru.

Jāpārbauda, vai skolotājs, sazinoties ar skolēnu tiešsaistē, dzirdēs viņa teikto.

Jānodrošina pauze starp mācībām, kurās vēlams iziet svaigā gaisā vai vismaz jāizvēdina telpa.

Jānodrošina, lai, izmantojot mācību laikā viedierīces, skolēns neuzdurtos nepiemērotam tīmekļa saturam.

Ik pa laikam jāpārbauda, kā skolēns tiek galā ar mācībām, jo sevišķi jaunāko klašu skolēniem.

Jāpalīdz skolēnam izplānot mācību diena.

Jānodrošina laiks un apstākļi fiziskām aktivitātēm.

Papildu informācija: www.izm.gov.lv

Vadlīnijas attālinātu mācību īstenošanai

Video konference, kurā I.Šuplinska atbild uz pedagogu jautājumiem

Video konference, kurā I.Šuplinska atbild uz vecāku jautājumiem

SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.