Attālināta parakstīšanās jeb e-paraksts: vai kāds to nevar viltot un tas ir droši? 8
Madara Briede, “Praktiskais Latvietis”, AS “Latvijas Mediji”.
Pašreizējā realitāte daudziem ir darbs no mājām, un aktuāla kļūst arī attālināta dokumentu kārtošana un parakstīšana. Kā izveidot elektronisko parakstu? Kā notiek pati parakstīšanās, un cik tas ir droši?
Latvijas Valsts radio un televīzijas centrā (LVRTC) paskaidro – ir pieejami divi eParaksts rīki: eID karte (izsniedz Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde) un mobilā lietotne eParaksts mobile. Papildus juridiskām personām ir iespējams iegādāties un nodrošināt saviem darbiniekiem eParaksts karti (maksas pakalpojums). Ar visiem šiem rīkiem var gan parakstīt dokumentus, gan apliecināt personas identitāti digitālajā vidē. Lietotnes eParaksts mobile un eID kartes lietošana gan privātām, gan darba vajadzībām ir bez maksas, taču eID kartes lietošanai jārēķinās ar sākotnējām izmaksām – 15 eiro valsts nodevu par kartes izsniegšanu un 5–20 eiro viedkartes lasītāja iegādei.
eID karte nav obligāta
“Lai iegūtu eParakstu, nav obligāti nepieciešama eID karte. Ja persona izvēlēsies lietot eParaksts mobile, viedkaršu lasītājs nebūs nepieciešams. Bet, ja izvēlēsieties lietot eID karti, būs jāiegādājas viedkaršu lasītājs un jāsagatavo dators darbam ar kartēm, instalējot programmu eParakstītājs 3.0 un sagatavojot interneta pārlūku,” stāsta LVRTC pārstāve Vineta Sprugaine. Plašāka informācija atrodama portālā eParaksts.lv, sadaļā Palīdzība.
Savukārt, lai sāktu lietot eParaksts mobile, nepieciešams pieteikties tam portālā: www.mobile.eParaksts.lv un parakstīt pieteikumu–līgumu:
• elektroniski portālā www.mobile.eparaksts.lv, izmantojot eID vai eParaksts karti;
• pie notāra, līdzi ņemot personu apliecinošu dokumentu, iepriekš sazinoties ar latvijasnotars.lv un vienojoties par vizītes laiku;
• ar kurjeru, kurš bez maksas atvedīs pieteikumu–līgumu uz iepriekš norādīto adresi.
Nākamais solis ir mobilās lietotnes eParaksts mobile lejupielāde, kas tiek atbalstīta uz viedierīcēm ar Android 5.0 OS (vai jaunākām) un ar iOS 10.0 (vai jaunākām) operētājsistēmām. Lietotni aktivizē un izveido piekļuves datus – PIN kodu, ar kuru apliecināt savu identitāti elektroniskajā vidē, un paroli, ko izmantot ikreiz, kad vajadzēs parakstīt dokumentus elektroniski.
Kā parakstīties elektroniski
Ir vairākas iespējas, kā var dokumentus parakstīt elektroniski:
• portālā eParaksts.lv var parakstīties ar visiem trim eParaksts rīkiem: mobilo lietotni eParaksts mobile, eID karti un eParaksts karti. Portālu eParaksts.lv var lietot, gan izmantojot datoru, gan viedierīci;
• lai parakstītu dokumentus viedtālrunī, nepieciešamas divas mobilās lietotnes – eParaksts mobile un eParakstsLV (bez maksas lejuplādēt Appstore vai Googleplay veikalos). Mobilā lietotne eParakstsLV nodrošina dokumentu parakstīšanu ar drošu elektronisku parakstu viedierīcē, kā arī jau parakstītu dokumentu pārbaudi;
• programmā eParakstītājs 3.0, kas instalēta datorā, var parakstīties tikai ar viedkartēm – eID karti un eParaksts karti. Ar eParaksts mobile programmā eParakstītājs 3.0 parakstīties nav iespējams.
Cik tas ir droši?
“Visi eParaksta nesēji ir vienlīdz droši, jo pakalpojumu nodrošina uzticamības pakalpojumu sniedzējs, ievērojot stingras drošības procedūras un normatīvus, kas reglamentē šo darbību. Pērn eParaksts mobile tika atzīts par kvalificētu elektroniskā paraksta izveides rīku, un ar to veiktam parakstam gan Latvijā, gan Eiropas Savienībā ir tāds pats juridisks spēks kā ar roku uz papīra radītam parakstam,” apliecina Vineta Sprugaine.
Taču, pārejot uz dokumentu apriti elektroniski, jāpievērš uzmanība vispārējai drošībai. Pirmkārt, jāpārliecinās par datora drošību, vislabāk – konsultējoties ar IT speciālistu. Otrkārt, lielākais eParaksta lietošanas risks ir piekļuves kodu nozaudēšana vai nokļūšana citu personu rīcībā, taču tas pilnībā atkarīgs no lietotāja. eID kartes un PIN kodu nodošana citiem (tajā skaitā arī bērniem, mazbērniem vai citiem radiniekiem, jo neviens nedrīkst veikt darbības ar citas personas datiem) ir stingri aizliegta. Ja lieto eParaksts mobile, jāgādā, lai viedierīcei ir nodrošināta piekļuves aizsardzība ar PIN kodu vai biometrijas datiem. Jābūt ļoti piesardzīgiem ar PIN informācijas pierakstīšanu uz lapām vai piezīmju blociņos. PIN informācija jāglabā tikai sev pieejamā vietā un veidā, kas ļaus pamanīt, ja kāds cits tai būs piekļuvis.
Drošības kodi
eParaksts mobile ir divi piekļuves kodi, kas jāizdomā pašam, – PIN kods no četriem cipariem, kas nepieciešams elektroniskās identitātes apliecināšanai (to iespējams ikdienā aizstāt ar pirksta nospieduma vai sejas atpazīšanas funkciju, ja tāda pieejama viedierīcē), kā arī parole, ko lieto dokumentu parakstīšanai (vismaz sešu simbolu kombinācija).
eID gadījumā piekļuves kodi PIN1, PIN2 un PUK tiek piešķirti, taču ieteicams tos uzreiz nomainīt uz sev vēlamiem programmā eParakstītājs 3.0 vai Latvia eID PinTool.
Nekādā gadījumā nevajadzētu glabāt aploksni ar aktuālajiem PIN kodiem kopā ar eID karti!
Jāpievērš arī uzmanība elektronisko dokumentu uzglabāšanai – jāuzglabā svarīgie dokumenti sev ērtā un drošā vietā, piemēram, ārējā diskā vai izmantojot mākoņpakalpojumus, jo LVRTC parakstītos dokumentus neuzglabā. Portālā eParaksts.lv un mobilajā lietotnē eParakstsLV parakstītie dokumenti ir pieejami īslaicīgi (24 h) portāla eParaksts.lv katra lietotāja profilā, sadaļā Dokumenti.
Ja saņem elektroniski parakstītu dokumentu
Ja saņemts elektroniski parakstīts dokuments, noteikti jāpārliecinās, ka paraksts ir derīgs un dokuments parakstīts ar drošu elektronisku parakstu. To var izdarīt arī tad, ja pats vēl nav eParaksta lietotājs.
Ir trīs veidi, kā to izdarīt:
1) portālā eParaksts.lv, sadaļā Pārbaudīt vai parakstīt augšupielādē parakstīto dokumentu un redz, vai dokuments ir parakstīts un vai paraksts ir derīgs;
2) mobilajā lietotnē eParakstsLV, sadaļā Pievienot dokumentu augšupielādē dokumentu un pārbauda to vai, ja nepieciešams, paraksta;
3) programmā eParakstītājs 3.0 (pieejama bez maksas portālā eParaksts.lv) lejuplādē to savā datorā un izmanto gan parakstītu dokumentu pārbaudei, gan dokumentu parakstīšanai ar eID karti vai eParaksts karti. Ar to ērti var atvērt un pārbaudīt elektroniski parakstītus dokumentus savā datorā.
Pie elektroniski parakstīta dokumenta pārbaudes jāattēlojas vārdam, uzvārdam, precīzam dokumenta parakstīšanas laikam un datumam, kā arī paraksta statusam.
Jāsaskaņo parakstīšanas formāts un vide
Parakstam iespējami trīs statusi:
• zaļais ķeksītis apliecina eParaksta derīgumu. Dokuments ir parakstīts ar drošu elektronisko parakstu, satur laika zīmogu, un dokumentā pēc parakstīšanas nav veiktas izmaiņas;
• izsaukuma zīme aicina saņēmēju pievērst uzmanību parakstam. Iespējams, dokuments nav parakstīts ar drošu elektronisko parakstu vai nesatur laika zīmogu;
• sarkans krustiņš nozīmē, ka paraksts nav derīgs un dokumenta saturs pēc parakstīšanas, iespējams, ir mainīts.
“Iesakām cilvēkiem nebaidīties un mēģināt dokumentus parakstīt elektroniski, jo tas būtiski atvieglos ikdienu un ietaupīs mūsu dārgo laiku,” iedrošina LVRTC pārstāve. Svarīgi gan atcerēties, ka pirms dokumentu parakstīšanas ar otru pusi jāvienojas par to, ka parakstīsiet dokumentu elektroniski, kā arī par elektronisko dokumentu formātu, jo juridiskais spēks parakstītajam dokumentam būs tikai tad, ja abas puses būs parakstījušas to vienā vidē un formātā.
UZZIŅA!
• Pērn būtiski pieaugusi eParaksta lietošana – 2019. gadā kopējais parakstīto dokumentu skaits bija 7,1 miljons, bet 2020. gadā parakstīti vairāk nekā 9,5 miljoni dokumentu.
• 2020. gadā, salīdzinot ar 2019. gadu, divkāršojies eParaksta lietojums identitātes apliecināšanai digitālā vidē, tas pārsniedz 2,8 miljonus reižu.
• No 15. februāra eParaksts mobile var saņemt arī notāru birojos.