Mārtiņš Sesks
Mārtiņš Sesks
Foto: Karīna Miezāja

Ātrums ielikts šūpulī. Mārtiņš Sesks tiecas pēc rallija virsotnēm 0

“Esmu sevī atklājis daudz jauna, jo lēciens pēdējā gada laikā bijis milzīgs,” teic Mārtiņš Sesks – autorallija pilots trešajā paaudzē, kurš savā debijas sezonā Eiropas rallija čempionātā uzvarējis ieskaitē “Junior U27”. Šīs nedēļas nogalē viņš centīsies nodemonstrēt ātrumu Liepājā.

Reklāma
Reklāma

Dubulta atbildība

Kokteilis
Piecas frāzes, kuras tev nekad nevajadzētu teikt sievietei pāri 50 5
Kokteilis
Šie ēdieni nedrīkst būt uz galda, sagaidot 2025. gadu – Čūskai tie nepatiks! Saraksts ir iespaidīgs 4
Kokteilis
VIDEO. Parastā tauta nesaprot augsto mākslu? Šoreiz ir par traku! Kristians Brekte pamatīgi satracinājis latviešus
Lasīt citas ziņas

Autosports Sesku ģimenē ir asinīs – vectēvs Mārtiņš brauca rallijā un ir Latvijā vecākā joprojām aktīvā rallija “Kurzeme” izveidotājs, tēvs Uldis gāja viņa pēdās, un likumsakarīgi, ka gēni iekrita arī dēla šūpulī. “Jau tad, kad tētis mani iesēdināja bagijā, zināju, ka gribu būt profesionāls autosportists. Ja kaut ko sāku darīt, tad ir tikai viens mērķis – būt labākajam,” atzīst 19 gadus vecais sportists, kura dotības pirms sezonas novērtēja “Opel Motorsport”, piedāvājot startēt rūpnīcas junioru komandā.

Seskam tas bija labākais variants, un viņš uzticību pilnībā attaisnojis – trešā vieta pirmajā Eiropas čempionāta posmā Azoru salās, otrā vieta Kanāriju salās, uzvaras Itālijā, Čehijā un kopvērtējumā. “Sezonas otrajā pusē sāku pilnībā izbaudīt katru ralliju, bija vairāk vai mazāk skaidrs, kas notiek un kā jābrauc.

CITI ŠOBRĪD LASA
Patīkamo pārsteigumu pamazām nomainīja tas, ka katrās sacensībās no manis gaida rezultātu.

Vai es pats arī? Ja zinu, ka treniņos esam izdarījuši maksimumu, tad jā – ir pārliecība, ka varu. Šobrīd vēl pāragri teikt, ka spēšu būt ātrākais Liepājā. Braukt savu līdzjutēju priekšā ir dubulta atbildība, turklāt vēl čempiona statusā. Līdz šim nevienās pašmāju sacensībās neesmu startējis pilnvērtīgi, vienmēr man bijušas kļūdas vai tehnikas ķibeles. Gribu šoreiz visu izdarīt par simts procentiem un finišēt godam,” teic Mārtiņš Sesks.

Papildu motivācija ir tā, ka viņa līdzbraucējs Renārs Francis cīnās par čempiona titulu stūrmaņu konkurencē klasē “ERC3”. Francis ir rūdīts autosportists un piedalījās sacensībās jau tad, kad Mārtiņš vēl nebija dzimis. Tas jaunajam pilotam dod papildu pārliecību par ekipāžas darbu.

Ar vēsu prātu

Kopš oktobra Mārtiņš Sesks ir Rīgas Starptautiskās ekonomikas un biznesa administrācijas augstskolas students, apgūst biznesa psiholoģijas programmu. Viņš norāda, ka to izvēlējies, jo vēlas iemācīties ne tikai uzņēmējdarbības gudrības, bet arī psiholoģiju, kas ir viens no atslēgas faktoriem rallijā.

Tāpat svarīga ir fiziskā sagatavotība. Agrāk treniņos pie Arta Lagzdiņa piedalījies kopā ar pasaules čempionu motosportā Paulu Jonasu. Tas ir tikai mīts, ka autosportā pietiek ar vieglu izkustēšanos. Vasarā temperatūra mašīnā var sasniegt pat 70 grādus, un tādos apstākļos saglabāt koncentrēšanos varot tikai tad, ja ieguldīts pienācīgs darbs. Izturības un reakcijas treniņi, skvošs, teniss, pludmales volejbols, aktivitātes uz ūdens – Seskam tuvas dažāda veida nodarbes.

Reklāma
Reklāma

Eiropas čempionāta iepriekšējā posmā Polijā latviešu ekipāža piedzīvoja divas avārijas un nefinišēja. Pilots esot pārdedzis, jo pirmo reizi karjerā saskā­ries ar situāciju, kad uzdevums ir uzvarēt. Tā ir vērtīga pieredze. Fizisku baiļu avarēt Mārtiņam neesot, vairāk nomoka apziņa, ka tas ietekmēs konkrēto sacensību rezultātu. “Agrāk bija jāuztraucas, ka tādā gadījumā varbūt nāktos izlaist nākamās sacensības, jo mašīna būs sadauzīta. “Opel” komandā par tehniskajām lietām varu nedomāt, jo viss ir nodrošināts, un, iekāpjot mašīnā, zinu, ka tā ir sagatavota par visiem simts procentiem. Vienīgais, kam koncentrējos – kā tikt līdz galam maksimāli ātri.”

Tomēr “širmis” nedrīkst aizvērties, un liepājnieks uzsver, ka nekad nav zaudējis kontroli un steidzies nepārdomāti:

“Tā var uzvarēt pāris ātrumposmos, varbūt – rallijā, bet ne izcīnīt čempiona titulus.

Jo risks, ko uzņemas pilots, ir pārāk liels, un kādā brīdī tu labākajā gadījumā izbrauc no trases vai nolauz riteņus. Treneris Uldis Briedis vienmēr atkārto, ka jāsaglabā vēss prāts un jāsaprot, ko tu dari.”

Izaugsmes iespējas

Augustā Sesks debitēja pasaules čempionāta posmā Vācijā, iegūstot piekto vietu RC4 klasē. Tiešraides laikā kādreizējais braucējs un šobrīd komentētājs Julians Porters latvieti slavēja gan kā pilotu, gan personību, prognozējot, ka desmit gadu laikā viņš kļūs par pasaules čempionu. Mārtiņš, uzzinot par tādiem komplimentiem, apjucis, bet tagad atzīst – ja ziedo sevi sportam, tad, pareizi strādājot un plānojot, nekas nav neiespējams. Ja igauņi var, tad kāpēc lai latvieši netiektos pēc augstākajām virsotnēm?

Par pārāk tālu nākotni vēl nav jēgas sapņot, jo jātiek skaidrībā ar nākamo sezonu. “Šobrīd vēl nekas nav zināms, pēc Liepājas rallija līgums ar “Opel Motorsport” būs beidzies, un grūti prognozēt, kas notiks tālāk. Centīsimies izvēlēties veiksmīgāko no visiem piedāvājumiem,” Mārtiņš Sesks pēc veiksmīgās debijas sezonas jūtas drošs, ka izaugsmes iespējas būs labas.

Darbošanās autosportā disciplinē

Uldis Sesks, Mārtiņa tēvs: “Kad dēlam bija apmēram seši gadi, reiz Liepājas pusē braucām pa meža stigu – es ar sievu pa priekšu ar kvadriciklu, Mārtiņš aizmugurē ar bagiju. Vienā brīdī pagriežamies – puikas nav. Iebraucis grāvī tā, ka nevar redzēt. Esot aizskatījies uz putniņiem. Mārtiņš elektrodžipiņam pie stūres piesēdās jau divu gadu vecumā, un to nevarēja dabūt ārā. Ar mazo bagiju astoņu gadu vecumā kļuva par Latvijas čempionu, atkārtoja to pašu arī kartingā, bet desmit gadu vecumā ziemā ar “Subaru” mašīnu brauca pa dīķi kā lielais.

Man par viņu vienmēr bijis mierīgs prāts – darbošanās autosportā disciplinē. Mērķtiecīgs jaunietis, kurš iet un dara, lai piepildītu savus sapņus, un šis gads to pierādījis. Rallijs mācībām gan palīdzējis, gan traucējis, jo viņš nav varējis vienmēr pilnvērtīgi būt skolā, bet, atgriezies mājās, cītīgi gāja pie skolotājiem, mācījās un nokārtoja visu. Pagājušajā ziemā ar veco “Subaru” uztaisījām kopīgu treniņu, Mārtiņš uzvarēja, un sapratu, ka viss kārtībā, viņš ir ātrs.

Vai ir iespēja kādreiz kļūt par pasaules čempionu? Līdz tam vēl garš ceļš, bet, ja gada sākumā nezinātu, ko atbildēt uz šādu jautājumu, tagad domāju, ka lietas iet uz to, lai reiz nokļūtu “WRC” komandā. Viņš var nolikt malā jauniešu izklaides, lai gatavotos sacensībām gan fiziski, gan teorētiski un praktiski.”

Renārs Francis, Mārtiņa stūrmanis: “Mārtiņam piemīt liela apņēmība, māk sakoncentrēties un sasniegt rezultātu. Tas arī bijis pamatā šīs sezonas veiksmēm, jo divos uzvarētajos Eiropas čempionāta posmos bijām ātrākie abas dienas. No vienaudžiem, ar kuriem konkurē, viņš vislabāk māk adaptēties konkrētai videi, ceļiem, reljefam, lietum. Tas ir lielākais pluss. Čehijā sāka līt, bet mēs no pirmā ātrumposma braucām pa priekšu. Pārējie tik labi nespēja.

Mārtiņš akurāti dara savu darbu, daudz domā, strādā pie tā, lai būtu ātrs. Bet vēl ir kur augt. Pārgalvība viņam nemaz nav raksturīga, ātrumu panācis tikai ar darbu. Reizēm gan ir jāpasaka – prātīgāk, bet tas attiecas uz otro dienu, kad redzu, ka nav vajadzības steigties. Viņu raksturo drošs ātrums. Avārijas Polijā saistāmas ar jaunību – nebija gatavs spiedienam no apkārtējiem, ka vajag, vajag. Sadega psiholoģiski. Savā starpā to neakcentējām, bet arī pats jutu, ka uztraukums ir lielāks nekā citās reizēs.

Lai nokļūtu līdz pasaules elites līmenim, vēl ļoti daudz jāstrādā, jānobriest kā cilvēkam. Apmēram 25 gadi ir vecums, kad var braukt pasaules līmenī, un tas attiecas arī uz Mārtiņu. Tagad sāksies pats grūtākais, jāizdomā, ko darīt tālāk un kā noturēties, lai būtu interesants visiem. Līdz šim noietais ceļš bijis vieglākais. Gan jau piedāvājumi radīsies paši no sevis, un pēc sezonas beigām arī domāsim.”

SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.