Atnāciet pēc trim mēnešiem. Bet kā?! Atkārtota vizīte par valsts naudu – gandrīz neiespējama 0
Gaidīšanas rindu garums pie valsts apmaksātajiem speciālistiem var būt dažāds pat vienā medicīnas iestādē. Pie viena ārsta var tikt agrāk, pie cita jāgaida pat vairāki mēneši. Taču reizēm, piemēram, pēc ļaundabīga audzēja vai endoprotezēšanas operācijas, vai ārstējot hronisku slimību, viens un tas pats speciālists – ārstējošais onkologs, ķīmijterapeits, traumatologs, kardiologs – jāapmeklē atkārtoti, turklāt ar tādu regularitāti, kā to noteicis ārsts.
Situācijas “iz dzīves”
Uz “Latvijas Avīzes” redakciju piezvanīja pensionāre Ināra no Raunas novada, kura ārstē ļaundabīgu saslimšanu un regulāri apmeklē onkologu. “Pēc operācijas turpinu ārstēties Rīgā pie sava onkologa un nepārtraukti saskaros ar vienu un to pašu problēmu. Lai pierakstītos uz nākamo vizīti pēc trim mēnešiem, kā to noteicis ārsts, man katru reizi jāzvana uz šīs medicīnas iestādes reģistratūru. Problēma ir tieši sazināties ar medicīnas iestādi, arī tādos gadījumos, ja sliktās pašsajūtas dēļ nāktos pieteikto vizīti atcelt, jo vienas dienas laikā reģistratūru nav iespējams sazvanīt. Varētu jau zvanīt mēnesi pirms noteiktā termiņa, bet tad nāktos dzirdēt, ka viss pieraksts jau pilns. Dažreiz pierakstīties var tikai pēc sešiem mēnešiem. Kāpēc onkologs, pie kura ārstējos, pats nevar pierakstīt mani uz vizīti pie sevis pēc trim mēnešiem? Tad es varētu atzīmēt kalendārā šos datumus un ar saviem zvaniem lieki nenoslogotu reģistratūras tālruņa līniju,” nesaprot pensionāre. Viņa min citu piemēru – acu ārsti no Valmieras, kura brauc konsultēt pacientus Cēsīs. Uz nepieciešamo acu operāciju noteiktajā dienā viņa pensionāri pierakstījusi pati, iedevusi lapiņu ar medicīnas iestādes adresi un laiku, kad pacientei tur jāierodas un jāpiesakās pie medicīnas māsas.
Līdzīgs stāsts ir arī rīdziniecei Ilzei, kurai veikta valsts apmaksāta gūžas endoprotezēšanas operācija. Izrakstot pacienti mājās, traumatologs ortopēds noteicis pierakstīties pie viņa uz vizīti pēc trim mēnešiem, lai pārliecinātos, ka ar jauno locītavu viss kārtībā. Taču, piezvanot uz reģistratūru, izrādījies, ka valsts apmaksāta konsultācija tieši pie šā speciālista, kurš ir ļoti pieprasīts, iespējama tikai pēc pieciem mēnešiem. Atlikusi viena iespēja – maksas pakalpojums. Nākamās konsultācijas laikā ārsts rūpīgi izmeklējis pacienti un pieteicis atnākt vēl pēc trim mēnešiem. Tajā pašā dienā reģistratūrā uzzinājusi, ka uz valsts apmaksātu vizīti jāgaida daudz ilgāk par trim mēnešiem, paciente atmetusi konsultācijām ar roku – žēl naudas, un galu galā nekas taču nesāp.
Traucē tehniskās iespējas un plānošana
Katrā slimnīcā darbojas lokāla informācijas sistēma, nodrošinot pacientu un ārstniecības datu, piemēram, izmeklējumu rezultātu, elektronisku apriti, arī piekļuvi pacientu pierakstam. Tā sauktais ārsta birojs pieejams ikvienam speciālistam, ja vien kabinets ir atbilstoši iekārtots.
“Pacientus, kuriem nepieciešama regulāra dinamiskā novērošana, nereti ar diezgan lielu laika starpību – pēc vairākiem mēnešiem, pusgada – daudzi ārsti paši pieraksta uz nākamo vizīti, tomēr ne visos mūsu slimnīcas kabinetos tas ir tehniski iespējams. Ja ir zināms, ka pacientam būs nepieciešamas tālākas konsultācijas, bet ārstam nav iespējams pašam viņu uz tām pierakstīt, labākais risinājums – pēc ārsta apmeklējuma uzreiz personīgi vērsties reģistratūrā,” mudina Rīgas Austrumu klīniskās universitātes slimnīcas Sabiedrisko attiecību daļas darbiniece Inguna Potetinova. “Grūtības pierakstīties pie ārsta pēc trim vai sešiem mēnešiem var rasties tāpēc, ka slimnīcā pieraksts tiek plānots pa etapiem, nevis uzreiz uz visu gadu. Ja tik tālu uz priekšu darbs vēl nav saplānots, reģistrators vai zvanu centra darbinieks pacientu iekļauj gaidīšanas rindā un pēc tam, kad tiek saplānotas tālākās pieņemšanas, atzvana, piedāvājot konkrētu dienu un laiku.”
Slimnīcas Zvanu centra darbinieku novērojumi liecina, ka cilvēki visaktīvāk zvana rīta stundās, sākot no plkst. 9, un pusdienlaikā, kad acīmredzot daudziem darbā ir pārtraukums. Zvanītāju skaits samazinās vēlā pēcpusdienā, tādēļ lielākas iespējas pieteikties konsultācijai pa tālruni ir pēc plkst. 17. Pieteikties uz konsultāciju var, arī izpildot elektronisko pieteikuma anketu slimnīcas mājas lapā.
Liepājas reģionālās slimnīcas pārstāve Indra Grase stāsta, ka pacientam pēc pieņemšanas pie onkologa ir iespēja pašam pierakstīties uz noteiktu laiku (intervālu nosaka ārsts). Arī tie pacienti, kuri apmeklē urologu un kuriem nepieciešamas regulāras injekcijas, pēc ārsta apmeklējuma var paši pierakstīties šim nolūkam speciāli atvēlētajās dienās. Pie pārējiem ārstiem pierakstīties var tad, kad viņi ir saplānojuši darbu nākamajam mēnesim. Ja noteiktā brīdī pierakstā nav brīvu vietu, pacienti tiek ievietoti gaidīšanas rindā ar komentāru par laika periodu, kurā nepieciešama konsultācija.
Un bērni?
Bērnu klīniskās universitātes slimnīcas darbiniekiem nereti jāuzklausa pārmetumi par garajām gaidīšanas rindām, lai gan šajā situācijā nereti vainojami paši vecāki, kuri vēršas pie speciālista bez nopietna iemesla vai aizmirst atcelt plānoto vizīti, uz kuru netiek.
“Ja bērnam nepieciešama atkārtota ambulatora vizīte, lielākā daļa ārstu pacientu uz to pieraksta paši, jo ikvienam ārstam darba grafikā iedalīts laiks tādu pacientu pieņemšanai, kuriem nepieciešama strikta uzraudzība vai kuriem ir akūta saslimšana. Piemēram, ja atkārtoti ierasties nepieciešams pēc mēneša, bet pieraksts jau ir pilns, speciālists pacientu uz pieņemšanu pie sevis var pierakstīt ar slimnīcas elektroniskās sistēmas starpniecību. Reizēm paši vecāki uzskata, ka bērnam atkārtota vizīte nepieciešama tieši pēc viena vai trim mēnešiem, lai gan ārsts tik konkrētu laiku nemaz nav minējis,” norāda slimnīcas Komunikācijas nodaļas vadītāja Vita Šteina.
Ja atkārtotai konsultācijai nav svarīgs pieraksts pie konkrēta speciālista vai stingri noteikts laika periods, jāvēršas reģistratūrā, jo tur precīzi zināms, kad kurš ārsts ir pieejams. Piemēram, ja bērnam nepieciešama atkārtota vizīte pie kardiologa, pierakstīties iespējams arī pusgadu uz priekšu. Ja svarīgi apmeklēt savu ārstējošo kardiologu, visticamāk, ka tas nebūs iespējams, jo tik ilgā laika periodā uz priekšu ārsta darbu grūti saplānot, jārēķinās arī ar atvaļinājumu, iespējamu slimību vai profesionālās pilnveides pasākumiem. Ja vecāki uzstāj, ka vēlas vizīti tieši pie šā speciālista, jāpierakstās gaidīšanas rindā. Tiklīdz būs zināms turpmākais ārsta darba grafiks, reģistratūras darbinieki piezvanīs un piedāvās iespējamos vizītes laikus.