Atmest? Vai mācīties lietot pareizi? Eksperts par mobilo tālruni automašīnā 0
Divas paralēlas antitelefona kampaņas gada nogalē Latvijā palaistas. Abu iniciatori ir apdrošinātāji (“Balta” un “Ergo”), atbalstītāji ceļu policija (CP), CSDD un Drošas braukšanas skola (DBS). Atzīstu problēmas aktualitāti un jebkurus centienus situāciju uzlabot atbalstu. Taču…
Pārspīlējumi
“Ergo” savas kampaņas logotipā trekni, pārliecināti un sarkani svītro vienu no pēdējo divdesmit gadu labākajiem cilvēces izgudrojumiem.
Svītro (vismaz uz kustības laiku, kurš dažiem no mums ir vairākas stundas dienā) iespēju ātri, operatīvi sazināties, savu dzīvi labāk organizēt. Norunāt vai atcelt tikšanos, nekavēt problēmas risinājumu, kamēr izsēdēsi sastrēgumu vai noriposi no Liepājas līdz Rīgai.
Fiksi savākt autobusu nokavējušu sievu vai sīci. Un tā tālāk un tā joprojām. Ierosina dzīvot pagājušā gadu tūkstoša sakaru badā. Es to kategoriski nepieņemu.
“BALTA” un CSDD savā klipā kārtējo reizi iet, manuprāt, kroplu un pretīgu pārspīlējumu virzienā. Šie mūļi tikai baida bērnus un rada neizpratni normālos pilsoņos. Iecerēto mērķauditoriju šādi reklāmas tipa sižetiņi nesasniegs. Tiks izslēgti, pārslēgti, ignorēti. Ar TV pulti un datorpeli arī “zombiji” māk rīkoties. Labāk nekā ar telefonu.
Ēnā palikusi patiesība
Neprecīzu formulējumu jūra. Ko nozīmē – “lietot telefonu”? Kas tas ir – “pacelt zvanu” (tā saka tas uz jumta guļošais ķēms pašā ķinīša sākumā)?
Ne vārda par modernajām, nu jau gadus desmit visos jaunos automobiļos integrētajām “bluetooth” tālruņa brīvroku sistēmām, kuras atbildi uz zvanu padara zibenīgi ātru un pilnīgi drošu. To atļauj gan juridiski, gan labas prakses likumi.
Nekādu būtisku, par sekundi ilgāku novēršanos no ceļa neprasa arī izejošs zvans – ja telefons atrodas pareizi (skatienu minimāli novirzot, pēc iespējas tuvu labajai rokai, kura tomēr veiklāka un precīzāka) novietotā turētājā, ja vajadzīgākos kontaktus esi koncentrējis “Speed deal” vai līdzīgā aplikācijā un tās lietošanu mājās apguvis līdz automātisma līmenim.
Divi vai trīs skārieni – ir kontakts, ir ātra komunikācija, no kuras pat mana iesirmā paaudze atteikties vairs nevēlas. Baidiet, cik lien, – nestrādās šis paņēmiens.
Kādi priekšlikumi?
Nevajag pliki biedēt. Vajag konsekventi un cītīgi sodīt par telefona turēšanu rokās. Tā ir izlaidība. Un slinkums automobilī esošas sarunu sistēmas apgūt (vai papildus uzstādīt, ja auto vecāks). Un gandrīz nopietns priekšlikums: bez CP aktivitātēm šajā jomā – varbūt CSDD var šādu sistēmu esamības kontroli ietvert tehniskās apskates programmā?
Ja “brīvroku” nav (vai lietot nemāki) – tad uzbliezt tādu “Ergo” uzlīmi, krietni lielu. Lai visi redz, ka šeit brauc pagājušā gadu tūkstoša cilvēciņš…
Vajag krasi atdalīt no sarunām (vēlams ne pārāk garām un emocionālām) bakstīšanu. Rakstīšanu. Tā skārienjutīgajās mini klaviatūrās tiešām ir laika ietilpīga, kļūdām un sekojošiem labojumiem pārpilna. Streipuļojoša. Ceļu neredzoša. Un nevajadzīga. Jo visai viegli aizvietojama ar balss ziņām.
Uz tik populārā “Whatsapp” vēstulīti iespējams atbildēt, nevis simtreiz bakstot, bet paturot pirkstu uz lietotnē uzzīmētā mikrofoniņa (skatos uz ceļu!) un runājot. Pirkstu atlaižu – vēstījums aiziet tīmeklī. Līdzīgu iespēju piedāvā ar parasto telefona īsziņu ekrāniņš. Vien skārieni te būs nepieciešami vairāki. Bet arī ne desmiti vai simti.
Ar balsi iespējams atbildēt arī uz e-pasta ziņām. Tikai jārunā būs angliski (“bakstītāji” to taču prot?), jo ar latviešu valodas pārvēršanu tekstā “guglei” pagaidām veicas visai vāji.
Iespējams gan, ka jau vistuvākajā laikā šajā jomā spēs palīdzēt pašmāju portāls (arī mobila lietotne) “hugo.lv”. kurš latviski saprot daudz labāk.
Tādi, lūk, priekšlikumi. Nevajag primitīvi baidīt, nevajag aizliegt to, kas būtu skaidrojams, mācāms, apgūstams. Un pareizi lietojams. Nedomāju, ka ir pareizi tērēt daudz naudas apšaubāmas efektivitātes emocionālām kampaņām.
Labāk ieguldīt to kādas mobilās lietotnes izstrādē (un sekojošā tās popularizēšanā), kura spētu visu (vai vismaz aktuālāko daļu) komunikācijas vadību nodot balss kontrolē.
Apmēram tā, kā tas ir jaunajā A klases mersedesā, par kuru priecājāmies “Gada auto” testos. Saku – sveiks, mersedes! Šis atbild – ko vēlies? Piezvani sievai! Tad rādi ceļu uz brekšu ezeru! Un salonā atskan mīļā balss, displejā kartē iezīmējas pareizais ceļš…
Tāda – nevis mobilo sakaru svītrošana – ir pareizā nākotne.