Atklāj minerālmēslu termināli “Riga Fertilizer Terminal”; investēti 60 miljoni eiro 0
Rīgas ostā šodien atklāja minerālmēslu termināli “Riga Fertilizer Terminal”, kurā investēti 60 miljoni eiro.
Turpmāk terminālis nodrošinās līdz diviem miljoniem tonnu minerālmēslu kravu pārkraušanu ik gadu, kā arī 150 jaunas darba vietas. Terminālis uzcelts trīs gadu laikā vietā, kur iepriekš atradies purvs. Patlaban piestātnes dziļums ir ap 12 metriem, taču jau tuvākajā laikā dziļums būs 15 metri, kas ļaus iekraut arī lielākos kuģus.
Kravas pa dzelzceļu tiks transportētas uz ostu, un tālāk ar kuģiem nosūtītas pa visu pasauli.
Satiksmes ministrs Anrijs Matīss atklāšanas ceremonijā norādīja, ka “Uralhim” ir lielākais šāda veida minerālmēslu ražotājs Krievijā un šādas nopietnas kompānijas izvēle veidot termināli Rīgā liecinot par uzticību Latvijas tranzīta koridoram, ostai un valsts tautsaimniecībai. Jaunais projekts arī sniedzot jaunas loģistikas iespējas.
RTO vadītājs Ralfs Kļaviņš savukārt atzina, ka, lai trīs gadu laikā realizētu šādu projektu, ir ieguldīts liels darbs. Tas esot loģisks turpinājums kompānijas līdzšinējām aktivitātēm, un objekts kalpošot turpmākām paaudzēm. Viņš arī norādīja, ka “Riga fertilizer terminal” ir viens no nedaudzajiem termināļiem Rīgas ostā, kurā tiks pārkrauta kravu īpašnieka produkcija. Tas esot būtisks faktors cenas veidošanas politikai un ekonomikai kopumā. Tiešās piegādes no ražotāja uz tam piederošu termināli ievērojami saīsināšot kravu piegādes laiku līdz gala saņēmējam. No Rīgas kuģi ar minerālmēsliem dosies uz Dienvidameriku, Ķīnu, Indiju, Eiropu, Austrāliju un daudzām citām valstīm.
“Uralhim” ģenerāldirektors Dmitrijs Koņajevs norādīja, ka “Uralhim” ir globāls spēlētājs, kas piegādā produkciju uz vairāk nekā 60 pasaules valstīm. Termināļa izveide ļaušot nostiprināt kompānijas pozīcijas starptautiskajā tirgū un optimizēt loģistikas plūsmas, kā arī samazināt transporta izmaksas. Kompānija plāno investētos līdzekļus atpelnīt no septiņiem līdz deviņiem gadiem, jo šis ir bijis projekts, kurā lieli līdzekļi tērēti tieši vides aizsardzības pasākumiem. Šis esot viens no modernākajiem šāda veida termināļiem Eiropā, izmantojot jaunākās tehnoloģijas. Turklāt izvirzītās prasības terminālim pat bijušas augstākas nekā likumdošanā noteikts, tomēr tās ir izpildītas. Pēc viņa domām, jaunais loģistikas objekts nostiprinās Rīgas kā lielas Eiropas ostas pozīcijas, veicinās pilsētas kā svarīga Ziemeļeiropas tranzītmezgla attīstību. Terminālis esot uzbūvēts, izmantojot modernākās un ekoloģiski tīrākās tehnoloģijas un materiālus, un atbilst stingrākajām Eiropas Savienības drošības un ietekmes uz apkārtējo vidi prasībām.
Krievijas Federācijas vēstnieks Latvijā Aleksandrs Vešņakovs savukārt uzvēra, ka Latvijā investējis nopietns partneris. Viņš izteica pateicību valstij un Rīgas domei, ar kurām sadarbībā arī realizēts apjomīgais projekts.
Rīgas brīvostas valdes priekšsēdētājs Andris Ameriks (GKR) savukārt apsveica investīciju ienākšanu Rīgas ostā un atzina, ka Kundziņsala ir kopumā perspektīva vieta ostas attīstībai.
Terminālis ir SIA “Rīgas Tirdzniecības osta” (RTO) un AAS “Vienotā ķīmijas kompānija “Uralhim”” (“Uralhim”) meitasuzņēmuma “Uralchem Freight Limited” kopuzņēmums. 51% pieder “Uralhim” un 49% – RTO.
Savukārt kompānija “Uralhim” ir viens no pasaules lielākajiem minerālmēslu ražotājiem, kas nodrošina ar produkciju ne vien Krievijas, bet arī ārvalstu lauksaimniecības produkcijas ražotājus.
Kā ziņots, termināļa celtniecību pavadīja diskusijas par tā drošumu un vides atbilstību vides prasībām.
Izšķirošie lēmumi par termināļa būvniecību tika pieņemti 2011.gada pirmajā pusē. Ietekmes uz vidi novērtējuma procedūra RFT tika pabeigta 2011.gada 30.maijā, un drīz pēc tam – 2011.gada jūlijā – Rīgas dome akceptēja RFT iecerētās darbības un būvvalde izsniedza būvatļauju.