Šaursliežu tvaika lokomotīves “Ferdinands” pirmā atrādīšanās plašākai publikai uz Gulbenes depo griezuļa.
Šaursliežu tvaika lokomotīves “Ferdinands” pirmā atrādīšanās plašākai publikai uz Gulbenes depo griezuļa.
Foto – Zigmunds Bekmanis

No Gulbenes uz Alūksni atkal ripos tvaika bānītis 0

Pagājušajā piektdienā Gulbenē svinīgi tika dots vārds nule restaurētajai šaursliežu tvaika lokomotīvei Gr-319, kas turpmākos piecus gadus vizinās braucējus Latvijā vienīgajā pasažieru līnijā Gulbene–Alūksne.

Reklāma
Reklāma
Veselam
Ķirurgs atklāj četrus pārtikas produktus, kas varētu palīdzēt novērst izplatīto vēzi Milenium un Z paaudžu vidū
Kokteilis
Viņi nav kā visi citi… Šīs 3 zodiaka zīmes ienīst Ziemassvētkus
Kokteilis
Jānis Timma pirms šķiršanās aizņēmās lielu naudas summu no Annas Sedokovas, lai risinātu ģimenes problēmas
Lasīt citas ziņas

Pasākums izvērtās par valsts nozīmes tūrisma notikumu, jo tajā piedalījās ne tikai VAS “Latvijas dzelzceļš” vadītājs, bet arī veseli divi ministri – satiksmes un reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrijas vadītāji, nemaz nerunājot par vietējo pašvaldību amatpersonām un padomju laika bufetniecēm – neiztrūkstošām tūrisma braucienu pavadonēm.

Pirms kāda laika starp Gulbeni un Alūk­sni jau kursēja šaursliežu tvaika lokomotīve “Marisa”, kas pēc līgumā nostrādātajiem gadiem devās uz Lavasāres dzelzceļa muzeju Igaunijā netālu no Pērnavas. Tās vietā igauņi pirms septiņiem gadiem SIA “Gulbenes–Alūksnes bānītis” rīcībā nodeva citu tvaika lokomotīvi, kas tobrīd bija tikai muzeja eksponāts. Pateicoties dzelzceļniekiem entuziastiem, neatlaidīgā darbā lokomotīvei tika iedvesta dzīvība.

CITI ŠOBRĪD LASA

“Bija ļoti grūti strādāt, jo daudzus gadus neredzējām sava darba augļus. Nācās meklēt rezerves daļas ārzemēs, izgatavot tās no jauna un visu salikt kopā, lai lokomotīve atkal darbotos,” atceras SIA “Gulbenes–Alūksnes bānītis” valdes loceklis Aldis Kreislers.

Nu darbs pabeigts, un palikušas vairs tikai formalitātes, lai “Ferdinands” (nosaukts par godu vācu ģenerālim dirižabļu ražošanas izveidotājam fon Cepelīnam, kura sieva bija baltvācu muižniece Izabella fon Volfa no Vecgulbenes) varētu sākt kursēt šaursliežu dzelzceļa līnijā Gulbene–Alūksne, pārvadājot tūristus, un kļūt par šā gada Bānīša svētku centrālo notikumu.

“Vēl nezinām, vai ar pilnu lokomotīves kravas kasti tvaika ražošanai pietiks, jo malka kurtuvē jāpiemet ik pēc pāris kilometriem un visu maršrutu neesam izbraukuši. Viss atkarīgs no vagonu skaita. Pavisam varam piekabināt piecus vagonus,” atklāj “Ferdinanda” mašīnists Juris Viļums.

“Ferdinands” pēc Padomju Savienības pasūtījuma izgatavots 1951. gadā Vācijā Potsdamas lokomotīvju rūpnīcā. Līdz 1964. gadam lokomotīve izmantota Latvijā – Liepājas lokomotīvju depo, no kurienes pārvesta uz Ukrainu, bet 1990. gadā nonākusi Igaunijas šaursliežu muzeja kolekcijā, bet pēc tam apmaiņas projekta ietvaros – Gulbenē.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.