“Vienmēr esmu vēlējies, lai izrādes rosinātu cilvēkus runāt par sabiedrībā aktuālām norisēm, lai vismaz par uzveduma tēmu varētu būt interesanti spriest arī tiem, kuri pašu izrādi vēl nav redzējuši,” sacīja Alvis Hermanis.
“Vienmēr esmu vēlējies, lai izrādes rosinātu cilvēkus runāt par sabiedrībā aktuālām norisēm, lai vismaz par uzveduma tēmu varētu būt interesanti spriest arī tiem, kuri pašu izrādi vēl nav redzējuši,” sacīja Alvis Hermanis.
Foto: Karīna Miezāja

Atkal Hermanis un Barišņikovs 0

Ar teātra iekšējo pārbūvi veicas labāk nekā ar ārējo, vakar, iepazīstinot presi ar Jaunā Rīgas teātra (JRT) jauno sezonu, sacīja JRT mākslinieciskais vadītājs Alvis Hermanis.

Reklāma
Reklāma
Kokteilis
Piecas frāzes, kuras tev nekad nevajadzētu teikt sievietei pāri 50 5
Kokteilis
Šie ēdieni nedrīkst būt uz galda, sagaidot 2025. gadu – Čūskai tie nepatiks! Saraksts ir iespaidīgs 4
Kokteilis
VIDEO. Parastā tauta nesaprot augsto mākslu? Šoreiz ir par traku! Kristians Brekte pamatīgi satracinājis latviešus
Lasīt citas ziņas

Īstenībā šo sezonu jau vajadzējis atklāt pirms diviem gadiem atstātajā vecajā teātra mājvietā Lāčplēša ielā 25, bet tas diemžēl nav noticis, taču teātris arī neesot gatavs vēl desmit gadus spēlēt “uz ielas” Tabakas fabrikā.

“Mēs neesam Lāčplēša ielas 25. ēkas īpašnieki, bet esam “Valsts nekustamo īpašumu” un nevis būvnieku pusē,” atklāts bija Alvis Hermanis.

CITI ŠOBRĪD LASA

“Jautājums nav par pāļiem un urbšanu, bet par ko pilnīgi citu. Vismazāk par to runā politiķi, jo būvnieki sponsorē politiķus.

Valsts prezidentam, kuram ir kaut kas sakāms par Latvijas Universitātes situāciju, mūsu gadījumā nav nekas sakāms…

Ar to tīrās slotas slaucīšanu un izmēšanu kaut kā neveicas…”

Tā kā visi teātri sāk sezonu ar kopīgu fotografēšanos, tā rīkojies arī JRT. Vispiemērotākā vieta izrādījusies Lāčplēša un Tērbatas ielas krustojumā, vakara stundā, kad mazāka satiksme, tieši uz braucamās daļas, pie zaļās gaismas gājējiem.

Bildēšanās notikusi ar vairākiem uzskrējieniem, un, kā jokojot piebilda mākslinieciskais vadītājs, viņš pat sācis bažīties, vai visi aktieri palikšot dzīvi.

Šogad JRT trupa ir par vienu aktieri mazāka. Ar Tomu Veličko noslēgtajam divu gadu līgumam beidzies termiņš, un tas nav pagarināts. “Toms ir labs aktieris, bet neizrādījās īsti piederīgs mūsu teātra asinsgrupai,” paskaidroja Alvis Hermanis.

“Šā paša iemesla dēļ no 18 aktieru kursa studentiem šogad otro kursu sāks trīspadsmit. Mūsu teātrī mākslinieks nevar būt tikai aktieris, ir jāspēj būt arī pētniekam, līdzautoram…”

Kad portāls “Kroders.lv” veicis teātru māksliniecisko vadītāju aptauju par teātru māksliniecisko programmu, Alvis Hermanis atbildējis, ka JRT tā būs kosmosa pārbūve un uzlabošana, ar kuru, protams, neveicoties un neveicoties…

Ar katru izrādi teātris cenšoties uzdot vissvarīgākos jautājumus –

piemēram, kāpēc kino industrija pēc astoņdesmitajiem gadiem sākusi iet uz beigām? Atbilde – jo vienā brīdī tā sākusi atteikties no lielajiem jautājumiem, dizains pārmācis saturu. JRT tagad iestājies briedums, jo daudzi mākslinieki esot vecumā, kad dizains otrajā vietā, svarīgāks ir saturs.

Reklāma
Reklāma

Deviņi jauniestudējumi

Pēc Alvja Hermaņa vārdiem, režisoriem visražīgākais laiks esot vasara, kad viņi izlolo idejas.

Vairākus gadus viņš centies pierunāt ar JRT sadarboties Pēteri Krilovu, kurš šosezon iestudēs izrādi pēc īru rakstnieka Džeimsa Džoisa stāstu krājuma “Dublinieši” (pirmizrāde sezonas beigās).

Inese Mičule veidos izrādi “Vēsā jaunava” pēc dāņu rakstnieka Jerna Rīla stāstu krājuma “Vēsā jaunava un citi blēņu stāsti” motīviem traģikomēdijas žanrā, kas, komiskajam vijoties ar traģisko, JRT aktieriem padodoties vislabāk (pirmizrāde pavasarī).

Izrādē piedalīsies komiķis Jānis Skutelis, kuru Alvis Hermanis vairākkārt mēģinājis pierunāt kļūt par JRT trupas aktieri, taču viņa karjera attīstoties tik vētraini, ka piekritis reizi gadā iesaistīties kādā JRT uzvedumā.

Jau 31. oktobrī Lielajā zālē pirmizrādi piedzīvos Gata Šmita iestudējums “Meklējot spēlmani” – kā zināma atsauce uz 1971. gada leģendāro Jaunatnes teātra izrādi “Spēlē, spēlmani!”.

Jaunajā darbā lielu lomu spēlēs pats teātra nams Lāčplēša ielā 25, tā aizkulises starp kamīna zāli un paša Smiļģa kabinetu, sniedzot iespēju ar laika distanci palūkoties uz toreizējiem slavenajiem spēlmaņiem.

Kā režisore JRT debitēs teātra aktrise Inga Tropa ar Aspazijas “Zalkša līgavu”, runājot par tādām nozīmīgām lietām kā dzīvība, nāve, augšāmcelšanās un nemirstība. Šajā izrādē darbosies arī mākslinieks Miķelis Fišers.

Kaut arī Alvis Hermanis sevi uzskata par ražīgu režisoru, viņš atzīst, ka saprotot – visai ārprātīgi izklausoties fakts, ka pats gatavojoties šosezon iestudēt veselas piecas izrādes.

Taču divām esot jau senākas iestrādes, un jaunajā sezonā ārpusē viņš iestudēšot tikai vienu darbu – operā “La Scala” Milānā. Tā kā Itālijā Hermanim patīkot iestudēt itāliešu operas, tad šoreiz tas būšot Džuzepes Verdi “Trubadūrs” –, bet pārējo laiku veltīšot tikai JRT.

Būs izrāde par Benediktu XVl

Pirmā viņa iestudētā izrāde – pēc Īsaka Baševisa Zingera stāstiem veidotā “Vēlā mīla” – priekškaru vērs 12. septembrī, JRT atklājot jauno sezonu.

Lai atceramies Hermaņa pēc šā autora darba veidoto izrādi “Kabalas noslēpumi” 2012. gadā, savukārt “Vēlo mīlu” viņš pirms desmit gadiem iestudējis teātrī Minhenē. Vācijā retai izrādei mūžs ir ilgāks par divām sezonām, taču šo pēc tam sešus gadus izrādījis vēl teātris Hamburgā.

“Var jau ironizēt par “uzsildītiem pīrādziņiem,” par kritiķu izteikumiem ironizēja Hermanis, “bet, ja nomaina aktierus, tā ir pavisam cita izrāde.”

Šis iestudējums būšot veidots diviem aktieriem – Gundaram Āboliņam un Regīnai Razumai.

Nākamais Alvja Hermaņa iestudētais darbs – “Baltais helikopters” – pirmizrādi piedzīvos 21. novembrī. Tā ir paša Hermaņa veidota luga, kas stāsta par iepriekšējā katoļu baznīcas pāvesta Benedikta XVI jeb Jozefa Racingera noslēpumaino atkāpšanos no amata.

Viņš ir pirmais pāvests, kurš pēdējo 600 gadu laikā pametis savu posteni dzīves laikā. Darbība notiek vienas, pāvesta valdīšanas pēdējās dienas laikā.

Oficiālā atkāpšanās versija par atkāpšanos veselības problēmu dēļ ne visiem šķiet pārliecinoša.

Kā zināms, Vatikānā valda valodu mikslis – skan itāliešu, angļu, poļu valoda – tādēļ arī izrādē skanēs latviešu un krievu valoda ar tulkojumu.

Racingera lomā iejutīsies pasaulē pazīstamais baletdejotājs un aktieris no Rīgas Mihails Barišņikovs,

kurš zināmā mērā esot pāvestam līdzīgs arī pēc sejas. Viņš ik pa laikam brauks uz Rīgu, lai spēlētu šajā izrādē.

Stāsts būšot par cilvēku, kurš zināmā vecumā slēdz rēķinus ar dzīvi. Pāvesta sekretāru spēlēs Kaspars Znotiņš, viņa saimniecības vadītājas lomā iejutīsies Guna Zariņa.

JRT direktore Gundega Palma teica, ka, paredzot ažiotāžu ap biļetēm, uz pirmo izrāžu dekādi tās varēs iegādāties nevis pie teātra kases, bet tikai caur internetu (no 9. septembra plkst. 10).

Gads tiks noslēgts ar Alvja Hermaņa izrādi “Sievietes un vīrieši”, kas balstīta Majas Cades lugā “Status Quo”.

Hermanis strādās ar jaunajiem

Un vēl šajā sezonā Alvis Hermanis iecerējis veidot divas izrādes ar jaunajiem studentiem – “Jaunās asinis” par jaunajām tehnoloģijām kā 21. gadsimta reliģiju un “Es, tu un biorobots” par mākslīgā intelekta neatvairāmo ienākšanu mūsu dzīvē.

Alvis Hermanis strādā arī pie izrādes par Mihailu Gorbačovu – pavasarī tiekoties, abi sarunājušies divarpus stundu.

“Es negribu strīdēties ar Daini Īvānu, kurš uzskata, ka neatkarības atgūšana bija Latvijas tautas nopelns. To nenoliedzu, bet, ja Gorbačovs nebūtu sācis “perestroikas” procesus, mūsu banku vadītāji, visticamāk, strādātu par docentiem Latvijas Universitātē un pasniegtu marksismu ļeņinismu,” viņš sacīja.

Jaunais Rīgas teātris 2018./2019. gada sezonā

* Nospēlētas 314 izrādes JRT telpās (2017./2018. gada sezonā – 296), astoņas viesizrādes Latvijā un 32 pasaulē.

* Visvairāk spēlētā izrāde – “Linda Vista” (60 izrādes, režisors Alvis Hermanis).

* 84 391 skatītāji (par 19,5% vairāk nekā iepriekšējā sezonā).

* Vidējais zāļu piepildījums – 99% (iepriekš – 92,5%), vidējā biļetes cena – 18,86 eiro.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.