Atjaunos cara laika staciju 2
Vakar starptautiskās žūrijas priekšsēdētājs Jānis Dripe citu žūrijas locekļu un žurnālistu klātbūtnē nosauca divus skiču konkursa “Rīgas dzelzceļa tilta un Rīgas centrālā multimodālā sabiedriskā transporta mezgla kompleksas apbūves iecere” konkursa uzvarētājus. Tie ir arhitekti no Dānijas (“PLH Arkitekter A/S” sadarbībā ar “COWI A/S”), kā arī Latvijas SIA “Outofbox” (sadarbībā ar SIA “RUUME arhitekti”, SIA “Vektors T”, SIA “E. Daniševska birojs” un SIA “Landshape”). Pirmo vietu konkursā, kur pieteicās 15 dalībnieki, nepiešķīra. Abi otrās vietas ieguvēji atlīdzībā saņems 45 000 eiro.
Arhitekts Pēteris Bajārs no SIA “Outofbox” par uzvarētāju vissvarīgāko nosacījumu stacijas ēkas pārbūvei nosauca aizvadītā gadsimta 90. gados izveidoto uzslāņojumu nojaukšanu. Piemēram, daudzās sabiedriskā transporta pieturas liek apmaldīties pat rīdziniekiem, ne tikai galvaspilsētas viesiem, “Origo” piebūve stacijas priekšā, “Laimētava”, stacijas pulkstenī izvietotais restorāns un bārs. “Esam iecerējuši atjaunot agrāko, vēl cara laika novietojumu, kad stacijas ēka bija pagriezta pret Vecrīgu. Iznākot no ēkas, varēja redzēt Vecrīgas torņus. Centrālās stacijas ēkai būs jauna apdare,” tā P. Bajārs. Piebildīšu, ka uzvarētāji piedāvā izveidot Rīgas sabiedriskā transporta pieturas vien divās vietās.
Liene Adomane-Vāvere no SIA “RUUME arhitekti” teic, ka uzvarētāju piedāvājums ir 13. janvāra ielā samazināt satiksmes joslas no sešām līdz četrām. Protams, dzelzceļa uzbērumu nojauks, tā vietā sliežu ceļi būs pacelti uz estakādes.
“Vecrīgas priekšā būs prominentāka zona, veidojot nosacītu parku, bet pie dzelzceļa apbūve, kas Vecrīgu aizsargā no dzelzceļa radītā trokšņa. Uz Centrāltirgus pusi iecerēts atvērt kanālmalu ar jaunām funkcijām un veidot ielas, kur varētu notikt dažādi festivāli, būs pieejami laukumi, nosacīts tirgus laukums. “Titānika” ēka būs jānojauc tāpēc, ka to šķērso sliežu ceļš. Savukārt autoostai esam iecerējuši atstāt uz kolonnām atrodošos ēkas daļu kanālmalā. Autoostas funkcijas pārcels uz stacijas ēku,” par skici stāsta arhitekte.
Pie kanāla ieteces Daugavā iecerēts izveidot plašu parku, turpat netālu no jaunā tilta skicēs attēlota arīdzan peldētava. Jaunais dzelzceļa, gājēju un riteņbraucēju tilts, ko “Ruume arhitekti” veidojuši “askētisku”, pārsteidz ar kabatiņām, kur iecerēts izveidot atpūtas vietas.
Kaspars Vingris, “Eiropas dzelzceļa līniju” projekta vadītājs: “Nākamie soļi – pārbaudīsim uzvarētāju kvalifikācijas prasības. Tad sadarbībā ar arhitektiem un mūsu speciālistiem strādāsim tā, lai pārliecinātos, kas iedzīvināms mūsu projektā. Tās būs galvenokārt sarunas ar “Latvijas dzelzceļu”, ar Rīgas vēsturiskā centra padomi, ar pilsētas departamentiem, būvvaldi,un jāvienojas par to, uz ko kopā ejam. Žūrijai ir virkne ieteikumu. Visu, par ko sarunās būsim vienojušies, iekļausim darba uzdevumā būvprojektētājam. Šis konkurss ir jāizsludina līdz februārim, martam.”