Asociācija: Bezkontakta kartes ikdienas pirkumiem lieto apmēram 60% iedzīvotāju 0
Bezkontakta kartes ikdienas pirkumiem šogad septembrī Latvijā lietoja apmēram 60% iedzīvotāju, kas ir būtiski vairāk nekā gadu iepriekš, informē Finanšu nozares asociācija, atsaucoties uz aptaujas, kas veikta sadarbībā ar “Mastercard”, datiem.
Asociācijā atzīmēja, ka Latvijā respondentu īpatsvars, kuri ikdienas pirkumiem lieto bezkontakta kartes, pieaudzis no 37% 2018.gada septembrī līdz apmēram 60% 2019.gada septembrī. Gada laikā būtiski pieaudzis arī to Latvijas iedzīvotāju īpatsvars, kuri bezkontakta karti izmanto vienmēr vai gandrīz vienmēr, kad tas ir iespējams, proti, no 24% līdz 46%. Savukārt norēķinus telefonos un citās viedierīcēs ikdienā regulāri izmanto katrs desmitais Latvijas iedzīvotājs.
Asociācijā norādīja, ka šogad jūnija beigās Latvijā bankas bija izsniegušas vairāk nekā miljonu bezkontakta karšu. Tāpat dati liecina, ka Latvijā gandrīz 75% iedzīvotāju ir bezkontakta karte, bet 23% iedzīvotāju ir bezkontakta maksāšanas iespēja telefonā, aprocē, pulkstenī vai citās viedierīcēs.
Pēc aptaujas datiem, arī Latvijas iedzīvotāju skaits, kas uzskata, ka norēķināties ar bezkontakta karti ir droši, gada laikā būtiski pieaudzis, tostarp 66% bezkontakta karšu lietotāju, kas regulāri izmanto šo norēķinu veidu, norādījuši, ka bezkontakta kartes ir drošas.
“Bezkontakta maksājumiem ir vairāki drošības pasākumu posmi, sākot no POS termināļa, maksājuma pieteikuma, darījuma apstrādes, maksājuma vispārējā procesa līdz pat kartes lietotāja zināšanām. Par bezkontakta maksājumu drošību rūpējas katrs maksājuma procesā iesaistītais. Kartes lietotājam, maksājot par pirkumu, sava bezkontakta karte vai ierīce nav jādod pārdevējam, labāk nopīkstināt pašam. Pirms veikt maksājumu, vienmēr jāpārliecinās, vai terminālī ievadīta īstā preces summa,” sacīja Finanšu nozares asociācijas valdes loceklis Jānis Brazovskis.
Savukārt “Mastercard” Biznesa attīstības vadītājs Ziemeļvalstīs un Baltijā Pēters Olbings (Peter Olbing) atzīmēja – lai turpinātu vairot izpratni visā Eiropā un, īpaši Latvijā, par to, ka bezkontakta maksājumi ir drošs, inovatīvs un ātrs norēķinu veids, sadarbībai ar vietējiem partneriem ir būtiska nozīme.
Lai pircējiem un tirgotājiem skaidrotu bezkontakta norēķinu priekšrocības un drošības aspektus, 2019.gada oktobrī un novembrī “Mastercard” sadarbībā ar Finanšu nozares asociāciju visā Latvijā organizē informatīvo kampaņu “Piik un gatavs”. Kampaņas laikā galvenie sadarbības partneri – mazumtirgotāji “Rimi Latvia un “Maxima Latvija” – informēs par bezkontakta maksājumiem. “Piik un gatavs” kampaņas vēstneši viesosies arī 19 Latvijas pilsētās, kurās dalīsies ar informāciju par bezkontakta maksājumu priekšrocībām.
“Mastercard” un Finanšu nozares asociācijas Latvijas iedzīvotāju aptauja veikta sadarbībā ar pētījumu centru SKDS 2019.gada septembrī, aptaujājot 1005 respondentus vecumā no 18 līdz 75 gadiem.