“Ārprāts, ārprāts, uz ko pasaule iet? Tā tūlīt iznīks!” Liniņa par kritiskās domāšanas trūkumu sabiedrībā 0

Pēdējos gados arvien biežāk tiek runāts par kritiskās domāšanas trūkumu sabiedrībā. Ātrās informācijas plūsmas laikmetā cilvēki arvien vairāk paļaujas uz gatavām atbildēm un mazāk domā patstāvīgi. Kā TV24 raidījumā “Preses klubs” skaidro Iveta Liniņa, Biznesa augstskolas “Turība” programmas “Mārketings un tirdzniecības vadība” direktore, šī problēma ir aktuāla arī augstskolu vidē.

Reklāma
Reklāma
Kā mans mēģinājums atteikties no cukura pārvērtās par ceļojumu uz elli 6
Kokteilis
Šīs lietas bieži tiek dāvinātas dzimšanas dienā – tas ir stingri aizliegts
Nosaukti trīs cilvēka dzīvībai visbīstamākie pārtikas produkti 11
Lasīt citas ziņas

“Es katru dienu saskaros ar studentiem, kuriem ir problēmas domāt. Tas attiecas uz visiem studentiem, lai gan maģistri jau ir dzīves gudrāki un jau ir apbružājušies,” atzīst Liniņa. Tomēr, viņasprāt, problēma ir dziļāka. “Es kaut kad lasīju, ka pirms 2000 gadiem kāds filozofs esot teicis:

“Ārprāts, ārprāts, uz ko pasaule iet? Tā tūlīt iznīks!” Tas viss, jo tika izdotas grāmatas. Bija bažas, ka cilvēkiem vairs nevajadzēs atcerēties. Un tagad mēs sakām, ka grāmatas nelasa. Tā kā katrā paaudzē ir šīs problēmas, kas ir jārisina katrai nākošajai paaudzei,” atgādina Liniņa.
CITI ŠOBRĪD LASA

Liniņa norāda, ka informācijas pārpilnība apgrūtina jauniešu spēju kritiski izvērtēt informāciju: “Jauniešiem ir problēma pieslēgties tai informācijai un analizēt, un viņiem ir vieglāk pieņemt tūlīt un tagad.” Liniņa dalās arī personiskā pieredzē, stāstot par studentiem, kuri nespēj patstāvīgi atrisināt vienkāršus uzdevumus. “Es viņiem uzdevu jautājumu, no kura izņēmu ārā vienu vārdu. Studenti uzreiz šo jautājumu ielika ChatGPT. Bez šī viena vārda šis jautājums bija par pilnīgi citu tēmu. ChatGPT viņiem iedeva nepareizu atbildi,” stāsta Liniņa. Viņa skaidro, ka studenti zinājuši, kā ir pareizi, tomēr nav skaidrs, kāpēc tik nekritiski paļāvās uz mākslīgā intelekta atbildi.

Profesore uzskata, ka risinājums meklējams, stiprinot pamatzināšanas matemātikā: “Kaut kur jau laikam mums jāatgriežas pie tiem matemātikas pamatiem. Būtu vajadzīga tāda nopietnāka pieeja tieši matemātikai.” Liniņa arī uzsver, ka būtiski ir attīstīt kritisko domāšanu jau no mazotnes, piemēram, mācot bērniem analizēt informāciju, kas nāk no dažādiem avotiem, tostarp medijiem.

Piemēram, atsaucoties uz nesenajām vēlēšanām Gruzijā, Liniņa norāda: “Gruzijā, kur pateica, ka, ja ievēlēs šo partiju, tad nākošajā dienā benzīntankos būs lētais benzīns. Bija taču daļa cilvēku, kas sēdēja un gaidīja. Tad par ko mēs te runājam?!”

SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.