Rīgas Starptautiskā autoosta.
Rīgas Starptautiskā autoosta.
Foto – LETA/Sintija Zandersone

Arodbiedrība neparaksta koplīgumu ar “Liepājas autobusu parku” 0

Latvijas Sabiedrisko pakalpojumu un transporta darbinieku arodbiedrība (LAKRS) nav parakstījusi koplīgumu ar SIA “Liepājas autobusu parks”, aģentūru LETA informēja LAKRS priekšsēdētājs Juris Kalniņš.

Reklāma
Reklāma
Kokteilis
Piecas frāzes, kuras tev nekad nevajadzētu teikt sievietei pāri 50 5
Kokteilis
Šie ēdieni nedrīkst būt uz galda, sagaidot 2025. gadu – Čūskai tie nepatiks! Saraksts ir iespaidīgs 4
Kokteilis
VIDEO. Parastā tauta nesaprot augsto mākslu? Šoreiz ir par traku! Kristians Brekte pamatīgi satracinājis latviešus
Lasīt citas ziņas

Arodbiedrības vadītājs pauda, ka, pretēji Darba likuma 18.panta pirmajai daļai, kas nosaka, ka darba koplīgumu uzņēmumā slēdz darba devējs un darbinieku arodbiedrība vai darbinieku pilnvaroti pārstāvji, ja darbinieki nav apvienojušies arodbiedrībā, uzņēmumā darba koplīgums ir noslēgts ar darba devēja “izredzētajiem” darbinieku pārstāvjiem, un šo darba koplīgumu nav parakstījusi arodbiedrība LAKRS, kurā ir ap 80 biedru (autobusu vadītāju) no “Liepājas autobusu parka”.

Kalniņš informēja, ka uzņēmuma noslēgtais darba koplīgums neatbilst Darba likuma B daļas “Darba koplīgums” burtam un garam un neuzlabo darbinieku situāciju un intereses salīdzinājumā ar Darba likuma noteikto.

CITI ŠOBRĪD LASA

“Vienīgais, ko darba devējs ir izmantojis, tā teikt, “pievilināšanai”, ir ēdināšanas izdevumu kompensēšana atbilstoši likuma “Par iedzīvotāju ienākumu nodokli” noteiktajam, un kura grozījuma iniciatores bija Latvijas Brīvo arodbiedrību savienības (LBAS) sastāvā esošās arodbiedrības. Tāpat varam informēt, ka arī šobrīd strādājam pie līdzīgiem priekšlikumiem par atvieglojumiem, piemēram, transporta izdevumu kompensēšana. Protams, tās ir sarunas ar valdību un Latvijas Darba devēju konfederāciju, kā arī lēmuma pieņemšana Nacionālajā trīspusējā sadarbības padomē (NTSP),” informēja Kalniņš.

LAKRS vadītājs norādīja, ka faktiski noslēgtais darba koplīgums ir rezultāts darba devēja rīcībai neskatīt arodbiedrības LAKRS iesniegto darba koplīguma projektu pēc būtības, kas bijis sagatavots, pamatojoties un ņemot vērā darbinieku tiesības un intereses. Tas arī neesot ticis apspriests sarunās, kā to nosaka Darba likuma noteikumi.

“Šajā situācijā darba devēja rīcība ir pretlikumīga un sociāli bezatbildīga, kas sekmē cilvēku aizbraukšanu no valsts. Tāpat neizpratni rada neieinteresētība no “Liepājas autobusu parka” padomes, kurā ir Liepājas domes pārstāvji – Atis Deksnis un Ronalds Fricbergs. Arodbiedrības LAKRS biedri – uzņēmuma darbinieki – vēlas tādu darba koplīgumu, kas neaprobežotos tikai ar Darba likumu un citiem normatīvajiem aktiem, bet būtu labvēlīgāks un motivējošs gan pašam darbiniekam, gan uzņēmuma vadībai un sekmētu abu pušu labklājību,” sacīja Kalniņš.

“Liepājas autobusu parks” valdes priekšsēdētājs Leonīds Krongorns, komentējot pagājušajā nedēļā notikušajā vadītāju piketā izskanējušo prasību palielināt atalgojumu, aģentūrai LETA norādīja, ka autobusu vadītāju atalgojums tiek pārskatīts katra gada sākumā atbilstoši noslēgtajam koplīgumam.

Uzņēmuma vadītājs esot aprunājies ar piketa dalībniekiem, taču uzskata, ka LAKRS piketu rīkojusi sevis popularizēšanai, tās prasības nav korektas, turklāt pārvadātājs ir noslēdzis koplīgumu ar darbinieku pārstāvjiem.

Reklāma
Reklāma

“Ja mazākums nepiekrīt atalgojumam, viņiem jāvēršas pie saviem pārstāvjiem,” teica Krongorns, norādot, ka, salīdzinot ar pērno gadu, šogad atalgojums ir palielinājies par 6%. Piemēram, jūlijā pilsētas autobusu vadītāji spējuši nopelnīt vidēji 1100 eiro bruto. Atalgojuma līmeni plānots pārskatīt arī pirms nākamā gada, viņš solīja.

Piketā izskanēja arī prasība nodrošināt šoferiem pienācīgu atpūtu, bet uzņēmuma vadītājs skaidroja, ka autobusu vadītāji nav tie, kas atnāk uz darbu deviņos no rīta un piecos pēcpusdienā aiziet mājās, un jāstrādā arī brīvdienās un svētku dienās.

Vienlaikus Krongorns uzskata, ka pastāv valstiska līmeņa problēma, kad iepirkumos par sabiedriskā transporta nodrošināšanu uzvar pretendenti ar zemāko cenu, kas rezultātā ietekmē uzņēmuma darbību.

Piketā piedalījušies apmēram 50 dalībnieki, un apmēram puse bijusi autobusu parka darbinieki, zināja teikt Krongorns. Pēc viņa teiktā, visi pārvadātāja reisi pasākuma laikā tika nodrošināti.

Jau vēstīts, ka LAKRS Liepājā rīkoja piketu, pieprasot nodrošināt autobusu vadītājiem pienācīgu atalgojumu. Arodbiedrība sapulci un piketu rīkoja, “pārstāvot un aizstāvot strādājoša darba, ekonomiskās, sociālās un profesionālās intereses, kā arī, ņemot vērā darbinieku tiesību un interešu daļēju neievērošanu uzņēmumā AS “Liepājas autobusu parks””.

LAKRS pieprasīja nodrošināt autobusu vadītājiem pienācīgu darba algu, atbilstošu darba un atpūtas laika regulējumu, kā arī taisnīgus, drošus un veselībai nekaitīgus darba apstākļus.

Piemēram, arodbiedrība pieprasa noteikt vadītajiem algu septiņu eiro stundā apmērā, paredzot arī gaidīšanas laika apmaksu vismaz 4,5 eiro apmērā stundā, kā arī divu eiro piemaksu stundā par konduktora darbu. Tāpat tiek prasīts noteikts precīzu dara laiku sākumu un beigas, nodrošināt komfortablas atpūtas telpas. Izvirzītas arī citas prasības.

SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.