Arī uzņēmumiem jāgatavojas pēcsvētku tirdzniecības aktivitātes kritumam 0
Viens no skaistākajiem svētku laikiem – Ziemassvētki – reizē ir gan jauks, gan rada galvassāpes ne tikai tiem, kuri meklēs dāvanas tuvinieku iepriecināšanai, bet arī tiem, kas šīs dāvanas pārdod.
Tas ir īpaši aktuāli biznesam, kas orientēts uz svētku periodu. Tāpēc labi jāsagatavojas, lai lielie pārdošanas apjomi novembrī–decembrī neliktu stresot tad, kad pienāk atslābuma laiks.
Biznesa ciklu izprašana un pienācīga sagatavošanās tiem ļauj pārdzīvot kritiskus brīžus – gan tad, kad darbība sasniedz visaugstāko punktu, gan tad, kad tirdzniecības apjoms samazinās vai tāvispār nav.
Nav laika stagnācijai
Pēc tirdzniecības paisuma sekojošais bēgums ne vienam vien uzņēmējam rada stresu, bet, iepriekš pienācīgi sagatavojoties, no tā var viegli izvairīties.
Pirmkārt, nepieciešams rūpīgi saplānot apgrozāmos līdzekļus un, ja nepieciešams, tos uzkrāt.
Laika posmā, kad ieņēmumi netiek gūti vai to ir ievērojami mazāk, uzņēmumam tomēr vajadzēs maksāt par telpu nomu, komunālajiem pakalpojumiem, atlīdzību darbiniekiem un nodokļus valstij.
Tāpēc nepieciešams izveidot pietiekamas naudas rezerves, lai šos izdevumus būtu iespējams segt pat tad, ja ienākumi netiek gūti vai tie ir mazi.
Uzkrāt tirdzniecības datus priekšdienām
Novērtēt rezultātus un efektīvāk sagatavoties nākotnei palīdz pilnīgas informācijas saglabāšana par tirdzniecību. Tā ļaus atskatīties atpakaļ uz pēdējiem 2–3 darbības gadiem un noteikt konkrētus biznesam raksturīgus ciklus, kā arī attiecīgi sadalīt naudu. Bet vissvarīgākais – mācīties no kļūdām.
Piemēram, atsevišķi uzņēmumi, pietiekami nenovērtējot apgrozījumu tirdzniecības sastrēguma laikā, pat ņem aizdevumus, lai iegūtu finansējumu darbinieku algošanai uz laiku. Tomēr, jau iepriekš parūpējoties par nepieciešamo personālu, to darīt nebūtu nepieciešams.
Vēl noderīgāk ir atrast darbiniekus, kas var atgriezties ik sezonu.
Jaunu tirgu iespējas
Mierīgais periods ir īpaši piemērots ne tikai finanšu analīzei vai darbinieku mācībām, bet arī inovatīvu metožu vai tehnoloģiju piemērošanai un jaunu produktu izstrādei vai pakalpojumu sniegšanai. Citiem vārdiem sakot, kad beidzas sezona, aktivitāti nevajadzētu samazināt.
Tieši otrādi – tas ir piemērots laiks, lai uzturētu sakarus ar klientiem un dibinātu jaunas attiecības. Variantu netrūkst: var organizēt pasākumus, prezentācijas, sniegt sezonas atlaides un rīkot izpārdošanas.
Ir vērts palūkoties arī uz jauniem tirgiem. Varbūt var pārdot citas preces, kas saistītas ar pamatbiznesu, vai sniegt pakalpojumus. Piemēram, vējdēļu instruktori var sadarboties ar ziemas sporta treniņu organizatoriem, bet sniega novākšanas bizness var sniegt ainavu veidošanas pakalpojumus gada pārējā laikā.
Tikpat noderīgi ir investēt inovatīvās tehnoloģijās, kuras palīdzēs vēl labāk izzināt klientu vajadzības, kā arī atsaukties uz tām, kad beidzas pārdošanas uzplūdi.
Iesaldēto līdzekļu problēma sastopama bieži, bet tā ir atrisināma
Protams, ka savu līdzekļu, kas ļauj finansēt darbību neaktīvajā laika posmā, vēl vairāk – attīstību un izdevumus, vienmēr nepietiek.
Biznesa aizņēmumi ir viens no veidiem, kas ļauj gūt papildu ieņēmumus, tomēr šis finansējums nav pieejams visiem. Īpaši problemātiski tas ir mazajiem un vidējiem uzņēmumiem. Tāpēc ir noderīgi jau iepriekš painteresēties un pameklēt alternatīvus finansēšanas avotus.
Tiesa, bieži vien nepieciešamā nauda ir iesaldēta klientu neapmaksātos rēķinos. Gaidīšana, kamēr tiks apmaksāts rēķins, var būt sāpīga.
“Ja klienti rēķinu apmaksā pēc diviem, trim vai vairāk mēnešiem, uzņēmums var saskarties ar grūtībām izpildīt saistības pret kreditoriem, darbiniekiem, sabojāt kredītvēsturi un biznesa reputāciju.
Rēķinu finansēšana palīdz izvairīties no šādām problēmām, jo, izmantojot faktoringa pakalpojumu, līdz 90 % rēķina summas tiek saņemta nekavējoties. Izmantojot rēķinu finansēšanu, uzņēmuma īpašniekam nav jāgaida vairāki mēneši vai ilgāk, līdz rēķini tiks apmaksāti.
Šo finansēšanas instrumentu var izmantot darbības izdevumu segšanai vai veltīt stratēģiskai izaugsmei. Atšķirībā no bankas aizdevuma nevajag ieķīlāt mantu vai uzņemties saistības uz ilgāku laiku,” iesaka faktoringa pakalpojumu sniegšanas sabiedrības “Factris LV1” izpilddirektors Kaspars Barons.
Pēc “Factris” datiem, oktobrī–janvārī uzņēmēju nepieciešamība pēc faktoringa pakalpojuma ievērojami pieaug. Tas nozīmē, ka tagad tiem apgrozījuma līdzekļi visvairāk vajadzīgi veiksmīgas darbības nodrošināšanai.
Svētku buma laikā visbiežāk nepieciešamība pēc faktoringa pakalpojuma pieaug transporta, tirdzniecības internetā, koksnes, pārtikas produktu, pasākumu organizēšanas nozarē strādājošos uzņēmumos.