Arī jaunā “airBaltic” vadība atbalsta pakalpojumu līgumus ar “savējiem” 0
Arī jaunā nacionālās aviokompānijas “airBaltic” vadība atbalsta pakalpojumu līgumus ar “savējiem” un atrašanās vienlaikus “airBaltic” vadošā amatā un saistība ar kompāniju “LT Avia” Ilonai Savkinai devusi priekšrocības, raksta žurnāla “Ir” portāls.
Stājoties amatā, jaunais “airBaltic” prezidents Martins Gauss solījis vairs nepieļaut veco praksi, kad pakalpojuma līgumus lidsabiedrība slēdz ar “savējo” kompānijām, taču “Ir” noskaidrojis – arī jaunais menedžments piever acis uz to, ka pakalpojuma līgums slēgts ar vadošas darbinieces vīra firmu.
“Ir” rīcībā nonākuši dokumenti liecina – lai arī sīku, tomēr stabilu ikmēneša peļņu “airBaltic” palīdz gūt savas Loģistikas nodaļas vadītājas Savkinas vīram, kuram daļēji piederošais uzņēmums “LT Avia” saņēmis tiesības divas reizes gadā pārpakot visas lidsabiedrības lidmašīnās esošās drošības vestes. To, ka katra lidmašīnā zem sēdekļa paslēptā veste ir divas reizes gadā jāpārpako – jāpārbauda vai drošības līdzeklis ir tehniskā kārtībā -, paredz starptautiskie aviācijas drošības standarti.
Līdzīgi kā daudzas aviokompānijas, arī nacionālā lidsabiedrība “airBaltic” vestu pārpakošanu neveic pati – pērn vasarā ir noslēgts līgums par šā pakalpojuma saņemšanu ar SIA “LT Avia”. Līgums noslēgts uz nenoteiktu laiku, par katras vestes pārpakošanu maksājot vidēji desmit latus. Cik vestes paredzēts pārpakot, “airBaltic” neatklāj, bet pēc aptuvenām aplēsēm lidsabiedrībai ir aptuveni 2800 drošības vestu.
“Ir” zināms, ka laikā no pērnā gada jūlija līdz šā gada maijam “LT Avia” jau pārpakojis 1245 vestes, par to saņemot 12 300 latu. “airBaltic” konkrēto summu neatklāj, vien norāda, ka tā esot proporcionāli niecīga, salīdzinot ar kopējiem “airBaltic” pirktajiem pakalpojumiem.
Sazināties ar uzņēmumu “LT Avia”, kurš strādā lidostas teritorijā, “Ir” neizdevās, jo uz tā mājaslapā norādīto tālruņa numuru neviens neatbildēja.
Lai gan “Ir” rīcībā esošā informācija liecina, ka konkurss par šā pakalpojuma saņemšanu netika rīkots, “airBaltic” savās rakstiskajās atbildēs norāda, ka pirms līguma slēgšanas notikusi cenu aptauja, tās iegūtas no pakalpojumu sniedzējiem Rietumeiropā, Baltijas reģionā, Latvijā. “LT Avia” izmaksas uz vienu vienību bijušas lētākās.
Tiesa gan, iepriekš viena drošības veste pēc “airBaltic” pasūtījuma tika pārpakota stipri lētāk – vidēji par pieciem ASV dolāriem. “airBaltic” šo jautājumu savā rakstiskajā atbildē “Ir” izlaiž, savukārt internetā atrodamā informācija rāda – privātajās lidmašīnās esošās drošības vestes ASV atkarībā no modeļa tiek piedāvāts pārbaudīt par aptuveni desmit ASV dolāriem.
Saskaņā ar “Lursoft” datu bāzi “LT Avia” uz pusēm pieder Ilonai Savkinai un Anatolijam Savkinam. Savukārt uzņēmumā “airBaltic” Loģistikas nodaļu arī vada Ilona Savkina.
“airBaltic” savās atbildēs norāda – tā kā publiskos reģistros pieejama informācija, ka 50% uzņēmuma “LT Avia” pieder Loģistikas nodaļas vadītājas vīram, lidsabiedrība nekavējoties veikusi iekšējo pārbaudi, taču secināts – interešu konflikts, slēdzot līgumu, Loģistikas nodaļas vadītājai nav bijis, “jo “LT Avia” piedāvājums tiktu pieņemts neatkarīgi no personālsastāva aviokompānijā”.
Taču “Ir” rīcībā esošā elektroniskā sarakste liecina – atrašanās vienlaikus “airBaltic” vadošā amatā un saistība ar “LT Avia” Savkinai deva priekšrocības pirms līgumu noslēgšanas.
Proti – kā jau aviācijā, kur izvirzīti stingri starptautiskie drošības standarti, izrādās, arī vestes nevar pārpakot kurš katrs. Lai uzņēmums saņemtu sertifikātu vestu pārbaudei, nepieciešama virkne dokumentu, arī tādas drošības noteikumu rokasgrāmatas, kuras no sertificētiem izplatītājiem par velti var saņemt tikai aviokompānijas, bet jebkurai citai juridiskai personai par to būtu jāšķiras no krietnas summas, kas mērāma vairākos tūkstošos latu.
Tādējādi “LT Avia” izdevies ietaupīt – “airBaltic” vārdā Savkina ir saņēmusi vajadzīgās rokasgrāmatas no ASV ražotāja “Switlik Parachute Co”, apliecina elektroniskā sarakste starp “Switlik” un “airBaltic”. Turklāt šī sarakste pierāda, ka šāda informācija iegūta slepeni, jo liels bijis “Switlik” pārsteigums, kad pēc kāda laika to pašu informāciju aviokompānijas vārdā prasīja kāda cita “airBaltic” darbiniece.
Lai arī drošības vestu pārbaude izklausās komplicēts uzdevums, patiesībā tas ir pavisam vienkāršs, pāris minūtēs paveicams darbs. Turklāt iepriekš pati aviokomānija iegādājās vajadzīgo tehniku, ar kuru pārbaudīt, vai vestes piepūšas kā pienākas. Tādējādi nav īsti skaidrs, kāpēc “airBaltic” vajadzēja šo pakalpojumu pirkt no kāda cita.
“airBaltic” apstiprina – pārpakošanai vajadzīgais aprīkojums ir iegādāts un tagad “tiek veikta procesu sertificēšana, kuru plānots noslēgt jūlijā”, bet līgums ar “LT Avia” esot tikai “pagaidu risinājums”. Lidsabiedrība par notikušo pauž nožēlu, bet lietu kārtību mainīt patlaban negrasās.