Foto-LETA

Arī iepērkoties mājās, preci var atdot 14 dienu laikā
 0

Aktīvā un skrienošā dzīvesveida ietekmē mainās iepirkšanās paradumi, tomēr straujais dzīves ritms nemaina patērētāju tiesības. Liela daļa cilvēku nemaz nezina, kādas ir viņu tiesības, pērkot produktus, it īpaši, ja tas nav klasisks iepirkšanās veids, bet ir, piemēram, sliekšņa tirdzniecība.

Reklāma
Reklāma
Kokteilis
Personības TESTS. Kādu iespaidu tu par sevi radi? Šis attēls palīdzēs tev to noskaidrot
Kokteilis
3 visbīstamākās zodiaka zīmju pārstāves, kas bez sirdsapziņas pārmetumiem var atņemt citas vīrieti
TV24
“Laikam par to nevaru stāstīt, bet…” Rajevs atklāj iepriekš nedzirdētu informāciju par Rinkēviča un Trampa telefonsarunu
Lasīt citas ziņas

Sliekšņa tirdzniecība ir preču un pakalpojumu pārdošana, apmeklējot pircēju mājās, darba vietā vai citā viņa atrašanās vietā, tostarp izbraukumā vai prezentācijās. Dažus šis tirdzniecības veids kaitina, savukārt citiem tas liekas aizraujošs un lietderīgs – cik cilvēku, tik viedokļu, tomēr ir skaidrs, ka sliekšņa tirdzniecībai garantiju ziņā nevajadzētu atšķirties no iepirkšanās lielveikalā.

Gluži tāpat kā ar veikalā vai internetā pirktu preci, arī šajā gadījumā patērētājam ir tiesības vienpusēji atteikties no preces 14 kalendāro dienu laikā no preces saņemšanas dienas vai pakalpojuma līguma noslēgšanas dienas. Tas pats attiecas arī uz preci, ko pērk ar līzinga nosacījumiem.

CITI ŠOBRĪD LASA

Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) gada garumā īstenoja uzraudzības projektu sliekšņa tirdzniecībā, lai pārliecinātos, ka arī šajā jomā strādājošie komersanti neaizmirst informēt savus klientus par viņu tiesībām. Projekta laikā PTAC skatīja klientiem izsniegtos līgumus un pārbaudīja, vai tajos ir iekļauts nosacījums par preces atdošanu. Pozitīvi, ka brīdī, kad konstatēja līguma nepilnības, uzņēmumi reaģēja ātri un bez pretenzijām tās novērsa, norāda PTAC Informēšanas un komunikācijas daļas vadītāja Ilze Žunde. “Tā ir pozitīva tendence, jo rāda, ka komersanti vēlas sniegt augsta līmeņa pakalpojumus.”

PTAC līdz šim nav saņēmis pārāk daudz sūdzību par sliekšņa tirdzniecībā pirktajām precēm (divu gadu laikā ir saņemtas 15 – 20 sūdzības). I. Žunde šo tendenci skaidro ar to, ka “mums ir diezgan rezervēta sabiedrība un cilvēki ir skeptiski pret prezentācijām, kur kāds tev cenšas kaut ko piedāvāt, jo cilvēkiem varētu būt priekšstati, ka šie uzņēmumi cenšas izmantot kādus papildu instrumentus”. Lai kā arī būtu, Latvijas Tiešās tirdzniecības asociācijas apkopotie dati liecina, ka 2012. gadā tiešās tirdzniecības pārdošanas daudzums kāpa par 11%, kas nozīmē, ka daļa sabiedrības ir apmierināta un izvēlas šādu iepirkšanās veidu.

Rīdziniece un divu dēlu māmiņa Liene teic, ka “viss ir atkarīgs no preces un cilvēka, kas to cenšas pārdot”. Lienes mājās ir viesojušies putekļsūcēju un ūdens filtru pārdevēji. Iemesli, kāpēc viņa piekrita šādām prezentācijām, ir dažādi – pirmajā reizē viņu urdīja interese par to, kā šāds pārdošanas veids darbojas un vai tas ir efektīvs, savukārt ūdens filtru pārdevēji viņas ģimeni iekārdināja ar piedāvājumu bez maksas pārbaudīt ūdens kvalitāti. Kopumā šis ir interesants pārdošanas veids, un Liene pret to neiebilst, jo katram ir dota iespēja jau iepriekš izlemt, vai viņš vēlas prezentāciju vai ne. Tāpat, viņasprāt, ir sarežģītas preces, kam tieši noder demonstrācija un funkciju izskaidrošana. Pēc tam jau visu nosaka materiālā situācija, jo lielākoties šīs preces ir ļoti dārgas, tāpēc arī Liene pēc abām prezentācijām neko nenopirka. “Vajadzētu piedomāt pie prezentācijas laika, jo tas ļoti pārsniedz solītās 20 minūtes,” norāda Liene. Viņa arī nav pārliecināta, ka tālruņa numuru šie pārdevēji tiešām ir ieguvuši no kādas viņas paziņas, jo to, kas ir šis cilvēks, viņai neatklāja.

Reklāma
Reklāma

Datu iegūšanas mehānisms un atļaujas iegūšana to lietošanai bija otrs punkts, ko pārbaudīja PTAC.

Lielākoties uzņēmumi informāciju par potenciālo klientu iegūst dažādos publiskos pasākumos, kur lūdz aizpildīt anketas, lai piedalītos loterijās. Tāpat strādā ieteikumu sistēma – katram, kurš piedalās prezentācijā, ir jāiesaka kāds draugs, kuram arī varētu piedāvāt attiecīgo produktu.

Baušķeniece Maija ir piedalījusies divās produktu prezentācijās, kas norisinās plašākā cilvēku lokā, parasti kafejnīcās. Uz prezentācijām viņu uzaicināja paziņas, kurām produktu izplatītāji par draugu grupas savākšanu dod kādu dāvanu. “Sākumā tas likās interesanti, jo es līdz tam nebiju piedalījusies šādās prezentācijās, taču tagad mani tas kaitina,” stāsta Maija. Šie cilvēki ļoti labi prot pārliecināt, tāpēc arī daudzi cilvēki iegādājas preces, kurām, viņasprāt, nav adekvāta cena. Arī Maija abās prezentācijās iegādājās produktus, kurus nemaz neizmanto, tāpēc tagad viņa vienmēr atsaka šādiem uzaicinājumiem.

I. Žunde teic, ka sliek­šņa tirdzniecība ir populāra reģionos un vecāka gadagājuma cilvēku vidū, kurus, iespējams, ir vieglāk pārliecināt, tāpēc ir svarīgi atcerēties savas patērētāja tiesības un nebaidīties uz tām uzstāt. Mums ir jāprot iepirkties gudri un jāprot izsvērt, kas mums tiešām ir nepieciešams un kas ne.

Uzziņa

* Patērētājam ir tiesības vienpusēji atteikties no preces 14 kalendāro dienu laikā no preces saņemšanas dienas vai pakalpojuma līguma noslēgšanas dienas. Tas pats attiecas arī uz preci, kuru pērk ar līzinga nosacījumiem.

 

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.