Arī auto veido valsts tēlu 0
“Mūsu vēstniecībai Latvijā ir divas dienesta mašīnas un arī oranžs dienesta divritenis,” stāstot par vēstniecības rīcībām esošo diplomātisko transportu, teic Nīderlandes Karalistes vēstniecības vadītāja vietnieks Kornēlis Grēnevelds. Kopumā Latvijā ir ap 450 ārvalstu diplomātiskā transporta vienību, un vērojama tendence taupīt.
Rīgā viss ir tuvu
“Mums bija jālikvidē šofera amats vēstniecībā. Mūsu šoferis pienākumus pildīja ļoti labi, taču bieži viņam nebija ko darīt, jo viss Rīgā ir viegli sasniedzams kājām vai ar divriteni,” stāsta K. Grēnevelds. Nīderlandes vēstniecība atrodas Jēkaba kazarmās, un svarīgākie objekti, piemēram, Saeima, Melngalvju nams un Ārlietu ministrija, ir sasniedzami 15 minūtēs. Savukārt divritenis Nīderlandes karaliskajā oranžajā krāsā ir arī veids, kā reklamēt valsti, kurā ir izkoptas riteņbraukšanas tradīcijas, un popularizēt to šeit. “Mēs ticam videi draudzīgai dzīvei, turklāt braukšana ar divriteni vai iešana kājām ir veselīga. Tas ļauj ietaupīt arī izdevumus par transportu,” teic konsuls. Viņš arī atzīst, ka reizēm pa Rīgu pārvietojas ar tramvaju. Atceroties bērnību, diplomāts teic, ka uz skolu braucis ar divriteni visos gadalaikos. Kad ir braucieni ārpus pilsētas viņš vai vēstnieks sēžas pie stūres vienai no divām dienesta automašīnām. “Škoda Superb” ir automašīna, ar ko var doties uz oficiālajām pieņemšanām, taču, ja nepieciešams pārvadāt kādas lietas izstādēm vai kultūras pasākumiem, Nīderlandes diplomāti labprāt lieto praktisko “Audi A6”. Konsuls arī reizēm izmanto savu privāto automašīnu “KIA Sportage”, jo dzīvo Jūrmalā, taču reizēm brauc uz darbu ar savu divriteni. Pašlaik gan Nīderlandes vēstniecība apsver iespējas, izmantot ārpakalpojumus, ja būs nepieciešams šoferis.
Arī Īrijas vēstnieks Latvijā Aidans Kirvans atzīst, ka Rīgā viss ir tik tuvu, ka nav lielas nepieciešamības pēc dienesta diplomātiskā transporta. “Mums nav oficiāla diplomātiskā transporta, ir mans “VW Passat”. Bieži izmantoju taksometrus,” saka A. Kirvans.
Slovākijas vēstnieka Dušana Krištofika rīcībā ir “Mercedes” markas automašīna, ko viņš uzskata par reprezentablu. Vēstniecībai ir arī mikroautobuss. Vēstnieks teic, ka automašīnu izmanto samērā bieži, turklāt viņam arī reizēm jādodas uz Lietuvu vai Igauniju, kur viņš ir nerezidējošais vēstnieks. Arī Ķīnas vēstnieks Hu Ješuns pārvietojas ar “Mercedes” E klases automašīnu. Polijas vēstnieks Ježijs Mareks Novakovskis brauc ar “Volvo” markas automašīnu, ko vada pats vai uztic vēstniecības šoferim. Polijas konsuls brauc ar “BMW X5” džipu. “Mašīnas sen nav pirktas. Tās vēstnieks un konsuls izmanto dienesta pienākumiem, un tās ir nepieciešamas, jo laiks ir svarīgs,” saka Polijas vēstniecības Latvijā kultūras un politikas nodaļas speciāliste Kriština Barkovska.
Lielāka valsts – lielāks autoparks
Lielāka apjoma autoparks ir Krievijas un ASV vēstniecībām. Zināms, ka Krievijas vēstnieks Aleksandrs Vešņakovs brauc ar S klases “Mercedes”. Krievijas vēstniecības preses atašejs Vadims Ponomarjovs, jautāts, vai Krievijas vēstnieka automašīnai ir arī kādi drošības uzlabojumi, piemēram, dubultie stikli, atbildēja, ka automašīna ir tāda pati kā “vienkāršiem pilsoņiem”. Arī viņš uzsver, ka vēstniecības darbinieki novērtē Rīgas centra kompaktumu, piemēram, ja jādodas uz netālu esošo Ārlietu ministriju, Krievijas diplomāti ceļu mēro kājām. Savukārt ASV vēstniecības rīcībā ir 24 automašīnas, kas tiek izmantotas ikdienas vajadzībām. Visvairāk ASV vēstniecības autoparkā ir “Chevrolet” automašīnu, kam seko pa trim “Ford”, “Mercedes” un “Volvo” automašīnām. Vēstniecības izmanto arī divas “Dodge”, kā arī pa vienai “Cadillac”, “Chrysler”, “Opel” un “Subaru” automašīnai.
Latvijas diplomātiskā dienesta rīcībā Latvijā un ārzemēs ir 100 automašīnas. Kā informē Ārlietu ministrija, tās ir “Honda”, “Dodge”, “Cadillac”, “Renault”, “Mercedes”, “Audi”, “BMW”, “Hyundai”, “Volvo”, “Škoda”, “Toyota”, “Ford”, “Volkswagen”, “Nissan”, “Opel”, “Peugeot” un “Mitsubishi”.
Latvijā ar diplomātiskajiem numuriem Latvijas ārlietu dienesta rīcībā ir četras automašīnas. Visbiežāk Rīgas ielās var redzēt sudraboto “BMW”, ar ko uz oficiāliem pasākumiem, piemēram, akreditāciju pie Valsts prezidenta brauc Latvijā nerezidējošie ārvalstu vēstnieki.
ĀM skaidro, ka Latvijas diplomāti ārvalstīs transportlīdzekļus izmanto diplomātisko un konsulāro funkciju nodrošināšanai, piemēram, valsts protokola, valsts oficiālajām un darba vizītēm, kā arī diplomātiskā pasta un kravu pārvadāšanai. Kopējās Latvijas diplomātiskā transporta uzturēšanas izmaksas (uzturēšana, noma, remonts, apdrošināšana un degviela) pērn bija 417 835 lati. Transportlīdzekļi atrodas ĀM īpašumā vai arī tiek nomāti. Kā uzsver ĀM preses sekretārs Jānis Sīlis, ņemot vērā finanšu situāciju un ierobežotos budžeta līdzekļus, tuvākā laikā nav plānots paplašināt Latvijas diplomātisko autoparku.
Jādomā par pieticību
Par diplomātiskā transporta izvēli Latvijas vēstniecībām ārvalstīs lemj vēstniecība. No ĀM sniegtās informācijas nekļūst skaidrs, kuras automašīnu markas dominē un kāds ir to vecums. “LA” autožurnālists Atis Jansons, komentējot Latvijas diplomātu autoparku, teic, ka tajā ir plaša buķete. Viņaprāt, svarīgākais esot automašīnas tehniskais stāvoklis, ne greznums: “Lieliem limuzīniem ir attaisnojums tikai tad, ja jāveic garāki pārbraucieni un nepieciešams lielāks komforta līmenis.
Par piemēru var kalpot Latvijas premjera Valda Dombrovska izvēle – “VW Passat”,” vērtē autožurnālists. Tas esot augstas klases auto, bez izlēcieniem “Premium” marku virzienā kā “Audi”, “Mercedes” un “BMW”. “Ļoti cienījama izvēle ir “Škoda Superb” – pēc rādītājiem tā ir starp “Audi A6” un “Audi A8”, taču drošība un komforts tāds pats.
Nīderlandes vēstniecības izvēle liecina par piezemētību un pieticību. Latvijas tēlam nav vajadzīgs “Mercedes”, kā, piemēram, Ķīnas tēlam,” spriež autožurnālists. Viņš arī piemin citus automobiļus, kas atbilstu diplomātiem, neizmaksātu tik dārgi kā “Premium” klases automašīnas – “Audi”, “Mercedes” un “BMW”.
Jautāts kādas automašīnas viņš izvēlētos Latvijas diplomātiskajām pārstāvniecībām Krievijā, ASV un Nīderlandē, atbild, ka labākā izvēle būtu “Volvo”, bet Nīderlandē, kur, viņaprāt, cilvēkiem nav tendence izrādīties ar automašīnām, derētu arī “Škoda Superb”. Autožurnālists teic, ka jāņem vērā arī tas, ar kādām automašīnām brauc pārējie diplomātiskā korpusa pārstāvji, kā arī valstī pieņemtās auto lietošanas tradīcijas. Piemēram, braukt Lielbritānijā ar franču automobili nebūtu labs stils, savukārt Vācijā laba izvēle būtu “VW”. Runājot par “BMW”, viņš teic, ka tai daudzās valstīs ir “bandītu mašīnas” slava. “Tajā nav diplomāta skaņas. Tomēr, ja diplomāts tādu ir izvēlējies, viņam ar šo automašīnu uz ceļa jāuzvedas mierīgi un citiem jādod priekšroka,” uzskata A. Jansons.
Arī etiķetes speciāliste Irma Kalniņa atzīst, ka diplomātiem jāizvēlas automašīnas, kas būtu vienkāršas un neatšķirtos no pārējo valstī akreditēto diplomātu ieturētā stila.
“Kad mans vīrs Ojārs Ēriks Kalniņš bija Latvijas vēstnieks ASV, viņš izvēlējās “Volvo”, jo neuzskatīja, ka valstij, kurai ekonomiski klājas grūti, vajadzētu dārgu automašīnu. Kad lietas sāka stabilizēties un vajadzēja lielāku mašīnu, viņš izvēlējās “Cadillac”, taču arī ne dārgāko un augstākās klases,” atceras I. Kalniņa.
Viņa uzskata, ka Latvijai nebūtu labs stils, ja vēstnieki ārvalstīs brauktu ar “S” sērijas “Mercedes” automašīnām, bet laba izvēle būtu “VW” vai “Škoda”. Viņa atgādina, ka vēstniekiem automašīnas ir nepieciešamas, jo viņiem ir saspringtas darbdienas un jo sevišķi svarīgs šis jautājums ir lielās pilsētās, kur jāpaspēj uz dažādām sanāksmēm. “Tā ir tradīcija, ka vēstniekam ir šoferis, tas iet kopā ar amatu. Bieži vien autotransports nepieciešams, ja vēstniekam jāuzņem savas valsts ārlietu ministrs vai prezidents. Automašīnai jābūt ērtai un labā tehniskā stāvoklī.”
Privilēģijas
Uz diplomātisko transportu attiecas Vīnes konvencijās par diplomātiskajiem sakariem un konsulārajiem sakariem noteiktās privilēģijas – tie ir neaizskarami attiecībā uz kratīšanu, rekvizīciju, arestu vai izpildu darbībām. Tomēr diplomātiskā dienesta transportlīdzekļa vadītājam jāievēro ceļu satiksmes noteikumi. Policijai ir tiesības apturēt diplomātiskā dienesta transportlīdzekli, ievērojot konvencijās noteikto transportlīdzekļa neaizskaramību.