Ardievu, plastmasas kuļķenes! Rīgā jauna koncepta veikals 0
“Vai zināji, ka Latvijā viens iedzīvotājs rada 400 kilogramus sadzīves atkritumu gadā? Aptuveni viena trešdaļa no tiem ir iepakojums, no kura mēs varētu izvairīties,” šādi teikts veikala “Turza” pieteikuma video, kurš nupat vēris vaļā savas durvis, pircējiem piedāvājot iespēju iegādāties produktus uz svara, ieliekot tos savos traukos, burkās vai auduma maisiņos.
Starta kapitālu saziedo iedzīvotāji
Veikalā atrodams plašs produktu klāsts, sākot ar dažādiem pārtikas produktiem – rīsiem, lēcām, makaroniem un kafiju, beidzot ar eļļu un pat trauku mazgājamo līdzekli un šampūnu uz svara.
“Vēlamies lauzt stereotipus par “zero waste” jeb bezatkritumu dzīvesveida iepirkšanos kā sarežģītu un laikietilpīgu procesu. Pierādīt, ka iepirkties beziepakojuma veikalā ir tikpat vienkārši kā jebkurā citā tirdzniecības vietā,” ideju pamato veikala saimnieces Ilze Blāķe un Madara Bundzeniece.
“Turza” sadarbojas ar tautā pazīstamiem ražotājiem no Latvijas un Baltijas, piemēram, uz svara šeit var nopirkt sieru, kas ražots uzņēmumā AS “Limbažu siers”, piena produktus no PKS “Straupe” un SIA “Milzu!” pilngraudu pārslas.
“Mēs ticam, ka cilvēkiem rūp vide un viņi labprāt pirktu preces uz svara, un uz veikalu dotos ar saviem iepakojumiem, ja vien šāda iepirkšanās būtu pieejamāka,” turpina idejas autore I. Blāķe. Lai šāds veikals Ģertrūdes ielā varētu tikt atvērts, finanšu līdzekļi tika savākti kolektīvās finansēšanas platformā “Projektu Banka”, kur teju seši simti “zero waste” idejas atbalstītāju kopā saziedoja vairāk nekā desmit tūkstošus eiro.
Pat ābolu etiķis uz svara
“Pirms diviem gadiem viesojāmies Berlīnē, kur apmeklējām “zero waste” veikalu. Tolaik prātojām, kad kas tāds būs pieejams arī pie mums Latvijā? Kad varēsim pirkt makaronus, rīsus un cukuru bez iepakojuma?” veikala atklāšanas pasākumā sacīja Laura un Andis Arnicāni, kas ir “zero waste” dzīvesveida vēstneši Latvijā un bloga “Seek the simple” jeb “Meklēt vienkāršo” autori. Lai pagatavotu maltīti, kādreiz Laurai un Andim esot bijis “jāskraida” pa visu Rīgu, meklējot veikalu, kur attiecīgais pārtikas produkts nav iepakots.
“Cenšoties neizmantot plastmasas iepakojumus, mēs bijām spiesti atteikties no ļoti daudziem pārtikas produktiem. Tādēļ esam ārkārtīgi priecīgi, ka, attīstoties “zero waste” idejai un šāda tipa veikaliem, kāds ir “Turza”, mums vairs nebūs jāatsakās no kaut kā. Lielu daļu no ikdienā nepieciešamajām preces, piemēram, ābolu etiķi, tagad varēsim nopirkt šeit.”
Videi draudzīgs dzīvesveids Rīgā kļūst arvien populārāks, to apliecina fakts, ka šis jau ir trešais šāda tipa veikals galvaspilsētā, kas šogad atvērts. Līdztekus “Turzai” beziepakojuma stilu ievēro arī veikali “Burka” un “Zeroveikals”. Uz jautājumu, ar ko “Turza” atšķiras no diviem iepriekšminētajiem veikaliem, M. Bundzeniece atbild: “Atšķiramies ar to, ka piedāvājam ne tikai sauso produkciju, bet arī svaigo – piena produktus, maizi, augļus un dārzeņus. Konkurence mūs nebaida, un, patiesību sakot, šos veikalus neuzskatām par saviem konkurentiem. Mums katram ir sava niša, kurā darbojamies.”