Ar Zaļo karti ceļojumā: kādas tai priekšrocības, un kas notiek, ja tās nav 0
Ar draudzeni esam nolēmušas doties ceļojumā pa vairākām valstīm ar savu auto. Paziņa ieteica, lai nopērku Zaļo karti. Kas tā tāda? Kas notiks, ja to neiegādāšos? IVETA BALVU NOVADĀ
Zaļā karte jeb starptautiskais apdrošināšanas līgums tiek noslēgts par transportlīdzekli, kurš reģistrēts Latvijā un piedalās ceļu satiksmē valstī, kas ir Zaļās kartes sistēmas dalībvalsts. Zaļā karte ir spēkā apdrošināšanas polisē norādītajās valstīs.
Latvijas Republikā reģistrēta transportlīdzekļa īpašnieks starptautisko apdrošināšanas līgumu var noslēgt tikai ar apdrošinātāju, kas ir Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja biedrs.
Zaļā karte apmaksā zaudējumus, ko transportlīdzekļa vadītājs nodarījis citas personas veselībai, dzīvībai vai mantai. Apdrošināšanas periods ir no 15 dienām līdz pat 12 mēnešiem. Zaļo karti var salīdzināt ar OCTA (sauszemes transportlīdzekļa īpašnieka civiltiesiskās atbildības obligātā apdrošināšana) polisi, jo risku segums ir vienāds, bet atbildības teritorija paplašināta. Polise darbojas Zaļās kartes sistēmas dalībvalstīs Albānijā, Austrijā, Baltkrievijā, Bosnijā un Hercegovinā, Bulgārijā, Irānā, Izraēlā, Krievijā, Maķedonijā, Marokā, Melnkalnē, Moldovā, Tunisijā, Turcijā, Ukrainā u.c.
Polisi var noformēt arī kā dāvanu kādai personai. Tās cena ir atkarīga no laika, uz kādu to iegādājas. Skaidrs, ka Zaļā karte nav jāiegādājas obligāti, taču tad valstīs, kurās nedarbojas Latvijas OCTA, var iedzīvoties nopietnās nepatikšanās. Ja, piemēram, būsiet iesaistīta kādā ceļu satiksmes negadījumā, zaudējumus, kas būs radušies jūsu vainas dēļ, nāksies segt no saviem personiskajiem līdzekļiem.
SVARĪGI
Izplatīta prakse svešzemju robežsargu vidū – pieprasīt nesamērīgi augstu cenu par apdrošināšanas polises iegādi uz robežas. Taču, ja Zaļā karte ir derīga valstī, kur plānojat iebraukt, robežsargi nebūs tiesīgi prasīt iegādāties vēl vienu karti.