“Ja nebūtu pandēmijas, jau pirms gada mēs “uzspridzinātu” Latviju un pasauli ar savu sieru!” Latvieši piedāvā jaunumu tirgū – uguns sieru 82
Sandra Dieziņa, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”
Uzņēmums “Madonas Uguns siers” mēģina Latvijas siera tirgū ieviest jaunu, Alpos noskatītu siera un siera ēšanas veidu – rakletes sieru.
“Ja nebūtu pandēmijas, jau pirms gada mēs būtu spējuši “uzspridzināt” Latviju un pasauli ar savu sieru,” uzskata uzņēmuma “Madonas Uguns siers” dibinātāja Lāsma Adamoviča. Pērn pavasarī dibinātais uzņēmums jau paspējis piedalīties globāla mēroga izstādē “The Speciality Food Festival” Apvienotajos Arābu Emirātos, kur atradis savu produktu izplatītāju pasaulē un jau tuvāko mēnešu laikā gatavojas sākt eksportu.
Bet visu pēc kārtas. Ideja par “Raclette” jeb rakletes tipa siera (siers, kuru pirms ēšanas ar speciāla grila vai panniņas palīdzību kausē līdz brīdim, kad parādās zeltaina virskārtiņa un tad to noskrāpē un pārlej pāri ēdamajiem produktiem. – Aut. piez.) ražošanu uzņēmuma dibinātājiem radusies pirms vairāk nekā gada. “Madonas Uguns siers” dibināts 2020. gada martā.
“Kad dibinājām uzņēmumu, bija tikai ideja. Ar to startējām Madonas biznesa inkubatorā,” atceras Lāsma Adamoviča. Ideja par “Raclette” jau bija nobriedusi un, iekļūstot piecu biznesa inkubatorā uzņemto skaitā, sapratuši, ka atpakaļceļa vairs nav un jāķeras klāt idejas realizēšanai. Tā aizgūta no Šveices un Austrijas, kur rakletes siers ir ļoti populārs.
“Raclette” tiek gatavots pēc speciālas receptes, izmantojot īpašus ieraugus. Viens siera ritulis sver astoņus kilogramus. Tas atšķiras ar savu kūstamību grilēšanas procesā – jo labāks produkts, jo siers ir staipīgāks, atklāj Adamoviča. Tāpat sieram piemīt arī specifiska smarža.
No A līdz Z
Kā madonieši nonāca pie savas receptes? “Viens ir izdomāt, ka gribam ražot, bet otrs –to realizēt. Esam speciālisti mārketingā un pārdošanā, pati esmu strādājusi 20 gadus lielā uzņēmumā, bet ražošanas pieredze ir manam partnerim, kurš ir “Madonas alus” īpašnieks Edgars Zaharovs. Bija skaidrs, ka negribam tirgū startēt ar ko pazīstamu un daudz eksperimentēt, mums bija vajadzīgs labs speciālists, kurš palīdz izstrādāt siera recepti,” par biznesa pirmsākumiem dalās Lāsma Adamoviča.
Pirmie izmēģinājumi notikuši “Madonas alus” katlos, kur tapis pirmais siers un saimnieki ātri nonākuši pie secinājuma, ka vajadzīga speciālistu palīdzība. Lāsma devusies uz Latvijas Lauksaimniecības universitāti, kur Pārtikas tehnoloģiju fakultātē ir speciāla siera laboratorija. Kopīgi izdevies vienoties par sadarbību, piesaistot LIAA programmas atbalstu un tā rezultātā tapa rakletes siera recepte, kura ražošanā tiek izmantots Latvijā iegūts svaigpiens.
LIAA programma ilga gandrīz veselu gadu, pagājušajā mēnesī tā noslēdzās.
Šī siera ražošanā var izmantot gan pasterizētu, gan nepasterizētu pienu, taču madonieši izmanto pasterizēto. Tika veikti vairāki eksperimenti, siera paraugi nosūtīti uz laboratoriju un tagad rezultāts sniedz gandarījumu.
Ar ko raklete atšķiras no citiem sieriem? “Siera grilēšanas procesā izdalās īpašs aromāts, ko uzreiz var pamanīt. Zinātāji jau zina, ka aromātam jābūt samērā asam, bet mūsu sieram garša ir maiga. Tiem, kas sagaida tradicionāli aso garšu, varbūt ir neliela vilšanās, bet, izskaidrojot nianses, klienti to izprot,” stāsta Adamoviča.
Tā tas bijis arī nesenajā izstādē Apvienotajos Arābu Emirātos, kur pārsteigta par madoniešu ražojumu bija kāda izstādes apmeklētāja no Šveices. Viņai Latvija tagad asociēsies ar rakletes sieru, piebilst uzņēmēja.
Latvijas tirgū “Madonas Uguns sieru” pazīst vēl salīdzinoši maz. Pirmā iepazīstināšana notikusi dažos vietējos restorānos, un saņemtās atsauksmes bija lielākoties pozitīvas. Taču lielākais publiskais iznāciens bijis tieši “The Speciality Food Festival” pagājušā gada novembrī, kas vainagojies ar sadarbības partnera piesaisti.
Kārto dokumentus
Līdz šim jau saražotas vairākas siera partijas, paralēli tiek kārtoti visi nepieciešamie dokumenti eksporta uzsākšanai. Iekams vēl nav iegādātas visas nepieciešamās iekārtas, siers tiek gatavots Trikātas sierotavā. Savukārt Madonā to nogatavina divu līdz divarpus mēnešu laikā, kad tas iegūst sev raksturīgo krāsu un aromātu.
Nesen madonieši iesniedza pieteikumu LEADER programmā ar mērķi iegādāties savu siera katlu un tad pilnu ražošanas ciklu varēs izvērst Madonā. Šim nolūkam SIA “Madonas Uguns siers” īrē telpas Madonas centrā, kas daļēji jau aprīkotas ar ražošanai nepieciešamo. Vēl gan jāsaņem vajadzīgā atļauja no Pārtikas un veterinārā dienesta, lai sāktu siera tirdzniecību. Uzņēmēja cer, ka tas notiks jau nākammēnes.
Vai siera mērķauditorija ir restorāni un kafejnīcas vai mājsaimniecības? Adamoviča atklāj, ka Francijā un Šveicē to lieto gan sabiedriskās ēdināšanas uzņēmumos, gan mājās. “Mājās viņi šo sieru pagatavo mazās panniņās, kurās liek siera šķēlītes un rīko īpašus siera vakarus draugiem un radiem. Pie mums ir atsevišķi gardēži, kuri jau labi pazīst rakleti, bet lielākoties latviešiem tas ir jaunums, un viņi šo sieru nepazīst,” stāsta uzņēmēja.
Ja nebūtu Covid-19 pandēmijas, jaunais produkts jau sākotnēji būtu nonācis restorānos un bāros un vēlāk tas nonāktu tirdzniecībai veikalu tīklos. Šī stratēģija nav mainījusies un to plānots realizēt šopavasar.
Ambīcijas eksportā
Lielākās ambīcijas madoniešiem saistās ar eksporta tirgiem. Jau “The Speciality Food Festival” izstādes laikā “Madonas Uguns siers” jeb “Madonas Firecheese”, kas ir uzņēmuma starptautiskais nosaukums un šobrīd tiek patentēts, simtiem potenciālo klientu iepazīstinājis ar savu produktu. Apmeklētāju vidū bijuši gan iedzīvotāji, gan veikalu ķēžu, viesnīcu un restorānu pārstāvji. Interese bijusi liela un izdevies vienoties ar kompāniju “Almaya”, kas būs Madonas ugunssiera izplatītāja Apvienotajos Arābu Emirātos.
Interesi par madoniešu sieru izrādījuši arī Ēģiptes pārstāvji. Uzņēmums raugās arī Skandināvijas valstu un Igaunijas virzienā, kas varētu būt potenciālie sadarbības partneri. Madonieši jau tagad saskaras ar vēlmi iegādāties sieru, bet pagaidām klientiem tiek ieteikts nedaudz paciesties līdz visu formalitāšu sakārtošanai.
Līdz šim biznesā ieguldīti vismaz 100 tūkstoši eiro, to skaitā piesaistīts arī ES līdzfinansējums. Uzņēmēja priecājas, ka iespējams saņemt atbalstu gan telpu īrei, gan izejvielu iepirkšanai, kas jaunam uzņēmumam ir ļoti svarīgi. Ar Madonas biznesa inkubatora atbalstu nopirkti siera plaukti un izstrādāts zīmols.
Lāsma Adamoviča neslēpj, ka pirms idejas realizēšanas veikta tirgus izpēte, konstatējot, ka Latvijas piena pārstrādes uzņēmumi vairāk nekā pusi saražotā siera eksportē.
“Mēs esam siera eksporta valsts, šis ir lauciņš, kurā varam attīstīties. Mēs nekonkurējam ar citiem siera ražotājiem. Esam paņēmuši nišu, kurā konkurentu nav, – Latvijā neviens cits rakleti neražo. Mēs nevienam nepārejam ceļu un neatņemam pīrāga daļu. Gluži otrādi – draudzējamies ar citiem, piemēram, ar Soiras siera ražotāju un Trikātu. Mums kā nozarei vienam otru jāatbalsta un tad virzītājspēks būs lielāks un nozares attīstība būs straujāka,” spriež jaunā uzņēmuma vadītāja.
VIEDOKLIS
Nišas produkts
Latvijas Piensaimnieku centrālās savienības valdes priekšsēdētājs Jānis Šolks: “Iespējams, tas būs veiksmes stāsts šim nelielajam uzņēmumam, lai izdodas iekarot savu vietu eksporta tirgos. Varu teikt – labi, ka ir siera ražotāju daudzveidība un uzņēmumi, kas startē nišas produktu ražošanā, bet nozarē tas būtiskas pārmaiņas neienesīs.”
ROBEŽPĀRKĀPUMA BŪTĪBA
Sēkla
2020. gada sākumā dzimst ideja ražot “Raclette” jeb rakletes sieru, kas pazīstams Francijā, Austrijā un Šveicē. 2020. gada martā tiek dibināts uzņēmums SIA “Madonas Uguns siers”.
Dīgsts
Attīstību veicina iesaistīšanās Madonas biznesa inkubatorā un sadarbība ar LIAA un Latvijas Lauksaimniecības universitātes Pārtikas tehnoloģiju fakultāti, kur tiek izstrādāta rakletes siera recepte.
Augļi
Tuvāko mēnešu laikā plānots iegūt nepieciešamos sertifikātus eksporta uzsākšanai uz Apvienotajiem Arābu Emirātiem. Tāpat notiek darbs pie ražotnes sertifikācijas, lai varētu sākt siera tirdzniecību vietējā tirgū.