3
“Latvijas dzelzceļš” būvēs lokomotīvi
Ka ūdeņraža izmantošana transportā vairs nav tikai zinātnisks eksperiments vai tālas nākotnes sapnis, liecina pagājušā gada augustā starp VAS “Latvijas dzelzceļš”, Čehijas lokomotīvju būves uzņēmumu “CZ LOKO” un Kanādas ūdeņraža iekārtu ražotāju “Ballard Power Systems” noslēgtā vienošanās, kas paredz sagatavot tehnoloģisko risinājumu pirmajai ar ūdeņradi darbināmai lokomotīvei. To “Latvijas dzelzceļš” izmantotu kravu pārvadājumos. Līdzīga veida projekti jau ir īstenoti Lielbritānijā, ASV, Dānijā, Japānā, Vācijā, Indijā, Ķīnā un Dienvidāfrikā.
Par ūdeņraža izmantošanas iespējām interesi izrādījuši arī Liepājas pašvaldības un ostas pārstāvji. Kā zināms, no 2025. gada kuģiem, kuri piestās Eiropas valstu ostās, būs jāizslēdz dīzeļdzinēji, to vietā izmantojot elektrību.
Ūdeņraža bums: lielie autoražotāji steidz izstrādāt modeļus
* Dienvidkorejas autobūves gigants “Hyundai” ūdeņraža elektromobiļus jau ražo sērijveidā kopš 2013. gada.
* Kopš 2015. gada ūdeņraža elektromobiļu sērijveida ražošanu uzsācis japāņu autobūves uzņēmums “Toyota”.
* Šogad sērijveida ražošanai pievērsusies arī japāņu “Honda”.
* Arī citi pasaulē atzīti autoražotāji, tostarp “Nissan”, “BMW”, “GM”, “Volkswagen” un “Audi”, ir paziņojuši, ka tuvāko gadu laikā sāks piedāvāt tirgū ūdeņraža elektromobiļus.
* Ūdeņraža elektrisko autobusu ražošanas uzsākšanu apstiprinājuši “Vanhool”, “Solaris”, “VDL”, “Daimler”, “MAN”.
* Zviedru autobūves uzņēmums “Volvo Cars” nule paziņojis, ka no 2019. gada ar elektromotoriem būs aprīkoti visi tā ražotie spēkrati.