Dizainers Artis Nīmanis stikla traukus pārklāj ar metālu 0
“Esmu perfekcionists. Darbam jābūt tīram, saprotamam un izpildītam nevainojamā kvalitātē. Citādi uz pasaules līmeni nav ko tiekties,” spriež zīmola “an&angel” dizainers Artis Nīmanis, šobrīd viens no Latvijas veiksmīgākajiem stikla māksliniekiem. Artis gatavo traukus, kurus pārklāj ar metālu, izmantojot NASA tehnoloģijas. Viņš gatavo rotas, arhitektūras elementus un arī ir autors unikālam stikla velosipēdam, kas atradis mājvietu Šanhajas muzejā.
“Reiz Venēcijas Arhitektūras biennālē arhitektiem ļāva radīt objektus bez funkcionāliem, inženiertehniskiem vai budžeta ierobežojumiem. Tas man ir sirdij tuvs koncepts – eksperimenti ar stiklu, bez ārējiem nosacījumiem,” tā Artis. “Tīrie tēlniecības darbi bija radoši interesantāki, tomēr grūtāk pārdodami. Domāju, liela daļa no radošas personības veiksmes ir spēja savu darbu arī pārdot. Man mārketinga pamatus iznāca apgūt, strādājot dizaina birojā “Pieci Ezeri”, reklāmas aģentūrā DDB un citās firmās. Strādājot aģentūrās, iemācījos, kā pašam sistemātiski organizēt darbus, kā veidot izstādes stendus un kompleksu vizuālo reklāmu. Galvenais, es iemācījos atvērties, pats iet pie cilvēkiem un pats nokārtot, kas kārtojams. Tas viss tagad noder. Kopā ar sievu paši iekārtojam savas izstādes, vitrīnas, veidojam prospektus un logotipus.”
“Reiz noskatījos filmu “Terminators II”,” atceras Artis. “Šķidrā metāla kiborgs mani suģestēja ar savu plastiku. Devos uz Cietvielu fizikas institūtu uzzināt, kādas iespējas ir pārklāt ar metālu stiklu. Tehniski tas it kā bija zināms process, piemēram, stiklu pārklāj ar metālu, veidojot spoguli. Tomēr šāds pārklājums ir neizturīgs. Vajadzēja atrast metodi, kā pārklājumu padarīt izturīgu. Pārklāšanu veicam ar nerūsējošo tēraudu. Process atšķiras no klasiskās galvanoplastikas. Metāls tiek šķīdināts un magnētiskā laukā izveido miglu, kas nosēžas uz stikla. Izmantojot dažas “viltības”, mums izdevās panākt izturīgu pārklājumu. Ilgstoši šādā metalizētā traukā glabāt citronu sulu gan neiesaku, arī mikrovilnis nav šo cēlo trauku aicinājums, tomēr pārējā ziņā nav nekādu problēmu. Darbs pie stikla dažādām tehniskajām īpašībām turpinās. Piemēram, kolekcijā “Northen light” tika izmēģināti arī izstrādājumi, ko veidoja piecas kārtas dažādu krāsu stikla. Pagriežot šādu trauku rokās, tā gaismā ļoti interesanti rotaļājas.”
Kad Līvānu stikla rūpnīca beidza pastāvēt, Artis paņēma padusē rasējumus un atrada sadarbību ar Polijas stikla rūpniekiem. Rūpnīcai jau pusgadu uz priekšu jāzina, cik daudz un kādas krāsas stiklu vajadzēs. Cehā stāv liels katls, kurā četrus gadus atrodas izkusis “bāzes” stikls. Apkārt tam atrodas mazāki – 200 kg katli, kuros tiek kausēts stikls ar lielu krāsvielas koncentrāciju. Sajaucot bāzes – caurspīdīgo stiklu ar krāsaino –, iegūst dažādus stikla toņus. Tad vēl atliešanai vajag formas, kas var būt grafīta, koka vai čuguna. Koka formas izmanto mazām eksperimentālām partijām, čuguna formas ir mūžīgas, grafīta formas piemērotas liela apjoma ražošanai. Pasūtīt vajag vismaz 150 vienības vai 400–600 mazākus traukus. Mazas sērijas paraugi katrs eksemplārs izmaksā krietni dārgāk.
“Rēķinot no interjera dizaina viedokļa, starp trauku, skulptūru un vides objektu ir maza atšķirība,” spriež Artis. “Piemēram, liela, 36 cm diametra, ar tēraudu pārklāta plastiskas formas stikla bļoda atrodas telpā kā centrālais dekoratīvais objekts. Trauks ir vienlaikus sfērisks spogulis, tas ir hameleons, kas pieskaņojas telpai. Ja telpa ir balta, trauks ir balts, ja tā ir koša – trauks ir košs. Piemēram, tajā atrodas viens ābols, kas atspoguļojas trauka sieniņās. Tajā tāpat var stāvēt daudzi āboli vai cepumi, vai kas cits, rotaļa acīm ir garantēta. Tomēr viena lieta saražot, otra – atrast patērētāju,” skaidro Artis. “Mūsu produktus Latvijā un ārzemēs var iegādāties dizaina veikalos. Tomēr ar to ir par maz. Divas reizes gadā veidojam savu stendu izstādē “Maison Objet” Parīzē.”
Meistara darbi ar zīmolu “an&angel” ir atpazīstami un kļuvuši iecienītas dāvanas un interjera elementi. Tāpat traukus bieži izvēlas kā korporatīvās dāvanas. Firmu zīmoli tiek nemanāmi iestrādāti trauka lejaspusē, lai netraucētu kopējo labskatu. Pat Valsts prezidenta kanceleja reizēm izvēlas tos oficiālām dāvanām. Zīmola trauki pat tikuši izmantoti dažu Holivudas filmu interjeros.
Riteņi un stikls
Paralēli maizes darbam meistars sadarbībā ar arhitektiem rada stikla dizaina detaļas interjeram un arhitektūras objektiem, ekskluzīvas vitrāžas, apgaismes ķermeņus vai virsgaismas risinājumus. Tāpat veido arī stikla dizaina objektus un pat stikla rotas, vēl realizē eksperimentālus kinētiskus projektus. No stikla ir izveidotas arī augstvērtīgas skandas – skaņu iekārtas, kas vēl gaida savu īsto notikumu mirkli.
Būdams liels sportošanas cienītājs, Artis reiz kopā ar draugu un kolēģi Gati Vasiļjevu reiz nolēma velosipēda rāmi izgatavot no stikla. Ar UV līmi tika salīmētas stikla loksnītes. Noslīpētas un nopulētas tās iegūst kārtojumu kā saplāksnim, palielinot detaļu izturību uz slodzi. Par bāzi izmantoja vecu Holandes divriteni, no kura saglabājās tikai abi atjaunotie riteņi. Ar riteni varēja droši braukt, ko arī pats autors darīja. Tad ritenis nonāca izstādē “ART IS ART. Latvian Voice in Glass” Fransa Meijera muzejā Mehiko, Meksikā. Blakus bija velosipēdiem veltīta prestiža starptautiska izstāde, kuras rīkotāji, padzirdējuši, ka esot tāds brīnums, gribēja riteni eksponēt savās izstādē. Tā stikla velosipēds nonāca Ķīnā izstādē “Shmog”un kļuva par Šanhajas stikla muzeja īpašumu.
“Caur saviem darbiem vēlos cilvēkiem atklāt šī maģiskā materiāla burvību un uzdrošināties no tā nebaidīties!” smaida stiklinieks Artis.