Ar starptautisku atbalstu ražo tradicionālu uzkodu 0

Ēdināšanas pakalpojumu jomā MVU ir nozīmīga loma Eiropas ekonomikā, 2016. gadā veidojot vairāk nekā 80 % no ES 28 valstu nodarbinātības. SIA „Zekants”, kas gatavo daudziem pazīstamos cūku pupu kraukšķus, pārrobežu sadarbība ar Spānijas un Turcijas uzņēmējiem ir ļāvusi atrisināt uzņēmuma ražošanas problēmas. “Zekants” plāno risināt arī citus jautājumus ar Eiropas Biznesa atbalsta tīkla palīdzību (ES mazo un vidējo uzņēmumu atbalsta tīkls ar starptautiskiem mērķiem).

Reklāma
Reklāma
7 pārtikas produkti, kurus nevajadzētu bieži ēst. Tie ļoti var kaitēt zarnām
TV24
“Es neticu šādām sakritībām!” Slaidiņam aizdomas raisa ASV prezidenta Baidena pēkšņie lēmumi par Ukrainu un Trampa klusēšana
RAKSTA REDAKTORS
“Ārsts atnāk ar kafiju, bez steigas…” Paciente dusmīga, kāpēc “Veselības centrs 4” atļaujas necienīt cilvēku laiku
Lasīt citas ziņas

2016. gadā divas māsas – pārtikas tehnoloģe Kristīne Ozoliņa un uzņēmēja Zanda Ozola – savas ģimenes virtuvē kopā ar radiem un draugiem izmēģināja dažādas cūku pupu receptes. „Parasti cūku pupas ēd vasarā, jo īpaši vasaras beigās,” stāsta Zanda Ozola, uzņēmuma izpilddirektore. Abas ar māsu nolēmušas, ka cūku pupas jāpadara „kraukšķīgas” un jāpiedāvā patērētājiem visa gada garumā. Cūku pupas ir sezonāli pākšaugi, bet Zanda un viņas ģimene šo produktu pagatavoja kā uzkodu, ar kuru var našķēties neatkarīgi no gadalaika. Ideja radās brīvdienu laikā Dienvidamerikā, kad Zanda pirmo reizi nogaršoja no pupām pagatavotu uzkodu: „Šī uzņēmējdarbības ideja ir radusies no hobija, taču popularizēt cūku pupu ēšanu šādā veidā ir grūts uzdevums. Sākotnēji cilvēki bija ļoti pārsteigti, ka cūku pupas pieejamas arī šādā formā. Patīkami, ka pēc produkta izmēģināšanas daudzi skeptiķi mainīja savas domas un produkts kļūst arvien populārāks.”

Sākotnēji Zanda nebija plānojusi sākt darbību tieši dabīgās pārtikas jomā, kas pēdējo gadu laikā Eiropā ir strauji augoša tendence. Kā teic viņa pati, tad uzkoda „Pupuchi” („pup” nāk no vārda „pupas” un „chi” – čipsi) ir labs proteīna avots, un to var iegādāties populārākajos Latvijas tirdzniecības centros un veikalos. Produktam atbilstoša iepakojuma izvēlē atbalstu sniegusi Latvijas Lauksaimniecības universitāte un, pretēji Zandas Dienvidamerikā nogaršotajām cūku pupām, šī kraukšķīgā uzkoda tiek gatavota, grauzdējot bez taukvielām, izmantojot dabīgas piedevas un tajā ir mazāks sāls daudzums.

CITI ŠOBRĪD LASA

Risinot attīstības jautājumus, veido jaunas partnerattiecības

Par spīti tam, ka Zanda un Kristīne sākotnēji cūku pupas audzēja savas ģimenes mājās, uzdevums izrādījās sarežģītāks nekā plānots. Viņa skaidro, ka Latvijā lielo dārza cūku pupu audzēšana ir ierobežota, jo tās ierasti audzē mazos dārziņos nevis plašos laukos. Savā iepriekšējā darba vietā – pārvietošanas konsultāciju uzņēmumā – Zanda bija dzirdējusi par Eiropas Biznesa atbalsta tīklu (EEN) un jau nodibinājusi kontaktus. „EEN darbinieki mums deva iespēju atrast partneri, kurš var piedāvāt mums tik nepieciešamās izejvielas,” stāsta Zanda.

„Ar EEN datu bāzes starpniecību mēs palīdzējām uzņēmumam sameklēt piemērotu cūku pupu piegādātāju Spānijā,” skaidro Jekaterina Vanaga, Eiropas Biznesa atbalsta tīkla Latvijā pārstāve: “Cik zinu, šī Valensijas apgabala uzņēmuma pārstāvji, ar kuriem Zanda sadarbojas, no lieliskiem piegādātājiem jau ir kļuvuši par draugiem.” Zanda Ozola teic, ka sadarbība ar EEN bijusi īsta veiksme: „ Mums paveicās – EEN kalpoja kā tilts mūsu sadarbībai.”

Turklāt Eiropas Biznesa atbalsta tīkls palīdzēja Zandai atrisināt arī sarežģītu situāciju Turcijā. Zanda: „Izmantojot EEN informāciju, mēs atradām grauzdēšanas iekārtas ražotāju, taču sarunu procedūra izvērtās sarežģītāka nekā domājām. EEN mums palīdzēja atrast uzticamu partneri, kurš šo sadarbību uztvēra nopietni un kam mēs varējām maksāt avansā.” Jekaterina papildina, ka Zekants šī bijusi pirmā reize, kad iepirktas iekārtas no ārvalstīm: “Lai garantētu uzņēmumam drošu sadarbības partneri , mēs sazinājāmies ar EEN partneriem Turcijā un palīdzējām Zekants noskaidrot, vai ražotājs ir uzticams un ilgtspējīgs.”

Reklāma
Reklāma

Ar skatu starptautiskas uzņēmējdarbības virzienā

Zekants joprojām pastāv dažādi izaicinājumi: Zandai nepieciešams atrast piemērotu produkta iepakojumu. “Pupuchi” pieejami astoņos veidos, taču ražošanas apjomi Eiropas līmenim ir nelieli. „Mums ir nepieciešamas stāvus novietojamas paciņas,” skaidro Zanda, atsaucoties uz populāro, ar Francijas preču zīmi aizsargāto iepakojuma veidu, kas piepildīts novietojams stāvus kā pudele: „Tas ir atkārtoti noslēdzams iepakojums ar vairāku slāņu aizsardzību. Mēs turpinām meklēt partneri, kurš būtu ar mieru piegādāt iepakojumus mazākā apjomā, citādi process ir ļoti dārgs.”

Eiropas Biznesa atbalsta tīkla speciālisti ir palīdzējuši uzņēmumam spert pirmos soļus eksporta nozarē, sniedzot iespēju piedalīties starptautiskās izstādēs Zviedrijā, Dubaijā un Francijā. Zanda vienmēr ir bijusi pārliecināta, ka viņas uzņēmums kādu dienu kļūs zināms arī citviet pasaulē, jo īpaši tāpēc, ka tas ir nosaukts viņas Austrālijas radinieku ģimenes vārdā „Zekants”. “Šie radinieki pēkšņi sazinājās ar mums tieši tajā gadā, kad ar māsu pirmoreiz izveidojām „Pupuchi” uzkodu,” aizrautīgi stāsta Zanda: „Šobrīd esam pārliecinātas – ja Austrālijā ir mūsu radinieki, kas turp emigrēja Otrā pasaules kara beigās – tad arī tur mums būs savs tirgus!”

XXVI Vispārējie latviešu Dziesmu un Deju svētki, kas risinājās jūnija beigās Latvijas simtgades svētku ietvaros, kā Zanda pati atzina, bija īpaši nozīmīgs produkta un paša uzņēmuma popularizēšanas pasākums. Ņemot vērā, ka svētkos piedalījās vairāk nekā 40 000 dalībnieku no Latvijas un ārvalstīm, Zekants bija iespēja popularizēt “Pupuchi” kraukšķīgās cūku pupas ievērojamam skaitam cilvēku.

Vairāk par Eiropas Biznesa atbalsta tīklu

Jaunuzņēmumiem ir būtiska loma Eiropas ekonomikas izaugsmē. Šā gada kampaņas „EU Open for Business” ietvaros Eiropas Komisija kopā ar Eiropas Biznesa atbalsta tīklu (EEN) vēršas pie aptuveni diviem miljoniem MVU Latvijā, Somijā, Zviedrijā, Rumānijā un Horvātijā.

Eiropas Biznesa atbalsta tīkls ir pasaulē lielākais atbalsta tīkls MVU ar starptautiskiem mērķiem. Tas nodrošina konsultācijas, partnerības un inovācijas pakalpojumus ar 600 dalīborganizāciju starpniecību, lai palīdzētu mazo un vidējo uzņēmumu starptautiskajai izaugsmei.