VID Muitas pārvaldes direktors Raimonds Zukuls Riska vadības daļas muitas fiziskās kontroles atbalsta centrā Rīgā, Talejas ielā 1: “Skenēšanas attēlu centralizēto analīzi vēlamies attīstīt nākamajā līmenī, piesaistot mākslīgo intelektu. Šāds risinājums ir nepieciešams situācijās, kad ļoti īsā laikā nākas analizēt lielu objektu skaitu, kas ir īpaši aktuāli dzelzceļa transportam.”
VID Muitas pārvaldes direktors Raimonds Zukuls Riska vadības daļas muitas fiziskās kontroles atbalsta centrā Rīgā, Talejas ielā 1: “Skenēšanas attēlu centralizēto analīzi vēlamies attīstīt nākamajā līmenī, piesaistot mākslīgo intelektu. Šāds risinājums ir nepieciešams situācijās, kad ļoti īsā laikā nākas analizēt lielu objektu skaitu, kas ir īpaši aktuāli dzelzceļa transportam.”
Foto: Dainis Bušmanis

“Attīstīt nākamajā līmenī, piesaistot mākslīgo intelektu!” VID Muitas pārvalde par cīņu pret kontrabandu 15

Ilmārs Randers, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”

Reklāma
Reklāma
Kokteilis
2025. gads sola “stabilu melno svītru” 5 zodiaka zīmēm
Kokteilis
Šie ēdieni nedrīkst būt uz galda, sagaidot 2025. gadu – Čūskai tie nepatiks! Saraksts ir iespaidīgs 4
Kokteilis
Kuras dāvanas īpaši nes laimi un labklājību? 4 padomi labām dāvanām
Lasīt citas ziņas

Cerams, ka VID Muitas pārvaldei ar robežkontroles stiprināšanu veiksies daudz labāk nekā Valsts robežsardzei, jo pēdējo dažu mēnešu laikā esam jau pieredzējuši, cik tas ir svarīgi.

Muitas pārvaldes kapacitātes stiprināšanai no Latvijai paredzētajiem Atveseļošanas un noturības mehānisma (ANM) līdzekļiem kopā ar citām valsts iestādēm dažādu pasākumu ieviešanai no nākamā līdz 2026. gadam kopā paredzēti 17 285 000 eiro.

CITI ŠOBRĪD LASA

Ātras un precīzas muitas darbības uz robežām nav tikai VID un muitnieku problēma, bet arī valsts starptautiskās konkurētspējas, cilvēku, pasta sūtījumu un transporta līdzekļu mobilitātes jautājums.

Atklātie kontrabandas cigarešu miljoni, par kuriem regulāri uzzinām mediju ziņās, ir tikai neliela daļa no apjomīgā darba, ko vietējās ekonomikas aizsardzībai veic muitnieki.

Rezultāti ir redzami un dzirdami tādēļ, ka muitas veiktspējā notiek regulāras valsts investīcijas. Arī šobrīd muitnieku darba uzlabošanai realizācijas procesā ir vairāki investīciju projekti, kuru apjoms mērāms miljonos. Taču šoreiz par gaidāmajiem projektiem, ko paredzēts finansēt no ANM līdzekļiem.

Mākslīgā intelekta izmantošana skenēto attēlu analīzei

Kravu kontroles rentgena iekārtu izmantošana muitas kontrolē ir viens no ātrākajiem un efektīvākajiem veidiem, kā atklāt un novērst muitas noteikumu pārkāpumus.

Lai nodrošinātu kravu un transportlīdzekļu skenēto attēlu centralizētu analīzi, VID Muitas pārvaldes Riska vadības daļā izveidots muitas fiziskās kontroles atbalsta centrs, kurā pašlaik strādā 14 analītiķi.

Viņi attālināti un centralizēti veic muitas risku informācijas apstrādi un skenēto attēlu izvērtēšanu transportlīdzekļiem, kas ES ārējo robežu šķērso autoceļu un ostu muitas kontroles pun­ktos (MKP), izmantojot Baltijas valstu kravu rentgena iekārtu attēlu apmaiņas (BAXE) sistēmu.

Muitas kontrolē liela nozīme ir operatīvai un drošai informācijas sistēmu apstrādāto un MKP tehniskā aprīkojuma izmantošanas rezultātā iegūto datu analīzei.

Reklāma
Reklāma

Tādēļ muitas fiziskās kontroles atbalsta centrā līdztekus skenēto attēlu centralizētai analīzei notiek arī iegūtās muitas risku informācijas apstrāde no vairākām VID un citām valsts tiesībaizsardzības iestāžu, kā arī ES informācijas sistēmām.

Šāda pieeja devusi iespēju paaugstināt analītisko kapacitāti riska vadības jomā un sniegt praktisku atbalstu muitas kontroles pun­ktiem pārkāpumu atklāšanā. Piemēram, 2020. gadā, pamatojoties uz šī centra ekspertu veikto risku analīzi, kontrabandistiem atņemti aptuveni 37 miljoni cigarešu, bet šogad – vairāk nekā 14 milj. cigarešu.

Lai paplašinātu centralizētās skenēšanas attēlu analīzes tvērumu, Latvijas muitai nepieciešama BAXE informācijas sistēmas savienošana arī ar dzelzceļu MKP skeneriem.

Šāds risinājums potenciāli vēl vairāk samazinās kontrabandas preču ievešanas riskus, kas, piemēram, Indras dzelzceļa muitas kontroles punktā esot viens no augstākajiem visā ES teritorijā.

Kā “Latvijas Biznesu” informēja VID ģenerāldirektora vietnieks muitas jomā, Muitas pārvaldes direktors Raimonds Zukuls, BAXE informācijas sistēmas galvenā priekšrocība esot “viena loga princips”, jo tas nodrošinot, ka dažādu ražotāju kravu kontroles rentgena iekārtu attēlu analīzei ir iespējams izmantot vienu programmnodrošinājumu, kā arī skenēšanas attēlu analīzi attīstīt nākamajā līmenī, tam piesaistot mākslīgo intelektu.

Šāds risinājums esot īpaši noderīgs situācijās, kad ir nepieciešams ļoti īsā laikā analizēt lielu objektu skaitu, kas ir īpaši aktuāli dzelzceļa transportam. Lai pabeigtu veiksmīgi iesākto sistēmu “harmonizācijas” procesu, līdz 2026. gadam šim mērķim no ANM līdzekļiem atvēlēti trīs miljoni eiro.

Identificēt neatverot

ANM finansējuma ietvaros par “iezīmētiem” 135 000 eiro Muitas laboratorijas kapacitātes stiprināšanai VID plāno iegādāties divus RAMAN spektrofotometrus, kas ļaus operatīvi veikt nezināmu vielu identifikāciju.

Līdzīgus RAMAN spektrofotometrus izmanto arī citu ES dalībvalstu muitas dienestos, jo ar šādu iekārtu palīdzību iespējams identificēt dažādas ķīmiskas vielas, tajā skaitā aizliegtās un bīstamās vielas, neatverot iepakojumu.

Tas ļauj pasargāt muitas amatpersonu no tiešas saskares ar potenciāli bīstamām vielām, kā arī neradīt būtiskus finansiālus zaudējumus komersantiem.

Par nepieciešamību pēc šādām iekārtām signalizē fakts, ka šogad astoņos mēnešos Muitas laboratorija ir veikusi ķīmiskās tiesu ekspertīzes narkotisko un psihotropo vielu specialitātē, kuru rezultātā izsniegti 473 eksperta atzinumi, kā arī analizēti 400 muitas kontroles rezultātā izņemtie dažādu preču paraugi (naftas produkti, etilspirtu saturoši produkti, pārtika u. c.).

Jaunos spektrofotometrus paredzēts izmantot Muitas laboratorijā un lidostas MKP, lai operatīvi un precīzi veiktu preču kontroli, kā arī pēc nepieciešamības ar šīm ierīcēm izbrauks uz citiem MKP. Minēto iekārtu iepirkumu plānots veikt 2022. gadā.

Viedi un automātiski

Muitas kontrolei pakļauto pasta sūtījumu no trešajām valstīm skaits aizvien pieaug, līdz ar to muitai jāmeklē jauni risinājumi, kā atklāt aizliegtu, viltotu, patērētājiem bīstamu preču nonākšanu apritē.

Kontrolējamo objektu skaita pieauguma apstākļos Muitas pārvalde ieplānojusi nodrošināt riska analīzi reālā laikā ļoti lielam deklarāciju skaitam.

Apjomi ar vairākiem desmitiem tūkstošu transakciju prasa izstrādāt jaunas metodes un mehānismus riska transakciju identificēšanai, par pamatu ņemot ļoti nelielu informācijas apjomu.

Tādēļ ANM plāna pasākumu ietvaros paredzēti līdzekļi 1 392 000 eiro apmērā, kas līdz 2023. gadam jāinvestē saņemto pasta sūtījumu muitas kontroles pilnveidošanai lidostas MKP, ieviešot viedās skenēšanas un automātiskās šķirošanas/analīzes līniju pasta sūtījumu muitas kontrolei.

Tādā veidā plānots panākt atbilstošu efektivitāti, lai ieguldījumi pasta sūtījumu kontrolē, tajā skaitā attiecībā uz fiskāliem riskiem, attaisnotos ar ieguvumu, konstatējot neatbilstības.

Kravas caur Kundziņsalu

Lai galvaspilsētā mazinātu kravas transporta kustību, kas joprojām lielā skaitā uz Rīgas brīvostas klasteri dodas caur pilsētas centru, Rīgas dome šobrīd realizē vairākus mobilitātes un ceļu infrastruktūras uzlabošanas projektus Daugavas labajā krastā ostas apkārtnē, būtiski mainot kravu satiksmes organizāciju – ģenerālo kravu plūsmu novirzot caur Kundziņsalu.

Patlaban Rīgas brīvostas komersantus kontrolējošo valsts dienestu (Muitas pārvaldes, Valsts robežsardzes un Pārtikas un veterinārā dienesta) infrastruktūras objekti atrodas Rīgā, Uriekstes ielā 16.

Kravas transportlīdzekļi, lai veiktu nepieciešamās robežpārbaudes, muitas kontroli, veterināro, fitosanitāro, pārtikas nekaitīguma, nepārtikas preču drošuma un kvalitātes kontroli, tagad no ostas pārvietojas pa Sarkandaugavas ielām vienā plūsmā ar tramvaju un vieglajiem automobiļiem Rīgas centra virzienā, palielinot transporta sastrēgumus un pasliktinot gaisa kvalitāti galvaspilsētā.

Lai mazinātu ar Rīgas ostu un tranzītu saistītā transporta kustības negatīvo ietekmi uz pilsētas kopējo transporta plūsmu, MKP no tagadējās adreses Uriekstes ielā 16 paredzēts mainīt uz Uriekstes ielu 42.

Paredzēts, ka jaunajā vietā vienkopus strādās visi Rīgas brīvostas biznesu kontrolējošie valsts dienesti, nodrošinot pakalpojumu pieejamību un kontroles funkciju īstenošanu Kundziņsalā vietā, kur turpmāk būs novirzīta vis­intensīvākā kravu plūsma.

Apjomīgajam kontrolējošo dienestu infrastruktūras izveides projektam no ANM līdzekļiem ieplānoti 12 750 000 eiro. Šie līdzekļi jāapgūst nākamo piecu gadu laikā, un Kundziņsalas infrastruktūras izveide ir VNĪ kompetencē, bet VID Muitas pārvalde šīs aktivitātes ietvaros organizēs kravu kontroles rentgena iekārtu iegādi.

SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.