Ar eParakstu pāri virtuālajām robežām 0
Digitālajā pasaulē fizisku robežu nav. Interneta un visdažādāko tehnoloģisko risinājumu un platformu demokrātiska pieejamība uzņēmumiem un organizācijām palīdzēt veidot savu biznesu krietni vien plašāk nekā to ļauj fiziskā sasniedzamība gan šobrīd, gan pirms pandēmijas.
Tomēr pēdējā virtuālā robeža, ko nereti ir visgrūtāk šķērsot, ir drošības bažas un ticība tam, ka darījumam attālināti ir tāds pat juridiskais spēks kā klātienē un ka problēmsituācijas gadījumā izmantotie attālinātie rīki ļaus arī pierādīt un aizstāvēt savas tiesības.
Identificē partneri droši
Jebkurš darījums sākas ar darījumu partnera identificēšanu. Klātienē to darām apskatot personu apliecinošu dokumentu, savukārt attālināti visā Eiropas Savienībā (turpmāk ES) to varam apliecināt ar eParakstu eID kartē vai mobilo lietotni eParaksts mobile.
Arī ārvalstu partneri var uzticami apliecināt savu identitāti, lai saņemtu Latvijas e-pakalpojumus ar savas valsts izdotajiem un ES augstākajā līmenī izsludinātajiem rīkiem, bet par to, ka tieši šie rīki ir atzīti par uzticamiem attālinātas identitātes apliecināšanai, varam pārliecināties ES vienotajā reģistrā.
Drošs paraksts = drošs darījums
eID karte un lietotne eParaksts mobile ir atzīti par kvalificētiem elektroniskā paraksta izveides rīkiem un ar to radītiem parakstiem gan Latvijā, gan ES ir tāds pats juridisks spēks kā ar roku uz papīra radītam parakstam.
Šāda paraksta izmantošana nepieciešamības gadījumā ļaus arī aizstāvēt savas tiesības Latvijas un citu valstu tiesā. Saņemot no partneriem ES parakstītu dokumentu, nepieciešams pārliecinieties, ka dokuments ir parakstīts ar rīku, kam piešķirta pašrocīga paraksta kvalifikācija.
Par paraksta atbilstību augstākajai kvalifikācijai var pārliecināties ikviens, kas saņēmis dokumentu.
Ja elektroniski parakstītais dokuments ir saņemts no partnera ES, tad tā derīgumu var pārbaudīt saitē https://ec.europa.eu/cefdigital/DSS/webapp-demo/validation.
Pievienojot dokumentu un spiežot pogu “Submit” tiks atainota paraksta kvalifikācija.
Latvijā elektroniski parakstītos dokumentus var pārbaudīt portālā www.eParaksts.lv, spiežot pogu “Pārbaudīt vai parakstīt”. Pie pārbaudes jāpārliecinās par to, vai attēlojas otras puses vārds un uzvārds, parakstīšanas laiks un datums, kā arī paraksta statuss.
Zaļš ķeksis apliecina to, ka paraksts ir derīgs, dzeltena izsaukuma zīme aicina pievērst uzmanību, savukārt sarkans krustiņš nozīmē to, ka paraksts nav derīgs.
Detalizētā skatā arī iespējams pārliecināties par parakstītāja personas kodu. Gadījumā, kad dokumentu būtu parakstījusi persona ar bieži sastopamu vārdu un uzvārdu, tieši personas kods ļaus pārliecināties, kurš ir parakstījis dokumentu.
Paraksta derīgumu var pārbaudīt arī programmā eParakstītājs 3.0. Tā ir uz datora uzstādīta programma, ar kuras palīdzību var ērti atvērt elektroniski parakstītus dokumentus un nav nepieciešams augšupielādēt tos kādā no citām elektronisko dokumentu pārbaudes vietnēm.
Elektronisku dokumentu pārbaudi var veikt viedierīcē. Tam nepieciešama mobilā lietotne eParakstsLV, ko bez maksas var lejupielādēt AppStore un GooglePlay.
Lietotnē varēsiet pārbaudīt, vai saņemtais dokuments ir parakstīts, vai paraksts ir derīgs, kā arī nepieciešamības gadījumā parakstīt to. (Nepieciešama otra lietotne eParaksts mobile. Pieteikties eParaksts.mobile!)
Bez maksas gan iedzīvotājiem, gan organizācijām
Iespēju izmantot eParaksts mobile gan e-Identitātes apliecināšanai, gan dokumentu parakstīšanai integrē ar vien jauni komersanti, dokumentu vadības sistēmu uzturētāji un sadzīves pakalpojumu sniedzēji.
Komersantiem integrācijas risinājums tiek nodrošināts bez maksas. Arī eParaksts mobile un eID kartes lietotājiem rīku izmantošana iedzīvotājiem ir bez maksas un neierobežotā daudzumā.