0
Ražošana pret inovācijām?
– Piedalīšanos izstādēs var apmaksāt ar Eiropas naudu.
– Ne tikai. ES struktūrfondi ir līdzeklis, kas ir vērsts uz produkcijas pilnveidošanu un konkurences celšanu. Nauda tiek ieguldīta ražošanas modernizācijā, arī personāla apmācībā. Šīs programmas daudzkārt vairāk ietekmē Latvijas eksportu nekā aģitācija ārzemēs “Pērciet Latvijas preci!”. Mēs nupat dažu mēnešu laikā pieņēmām projektu pieteikumus ražošanai ar augstu pievienotu vērtību. Trešajā kārtā tika iesniegti pieteikumi par 106 miljoniem eiro, ceturtajā – par 176 miljoniem eiro. Kopējā summa (pieskaitot neatbalstāmās izmaksas) pārsniedz 300 miljonus, no kuriem valsts maksā aptuveni trešo daļu. Šīm rūpnīcām jābūt uzbūvētām līdz nākamā gada beigām. Tādu grūdienu Latvijas ekonomikai nespēj dot nekāda aģitācija. Tā ir fundamentāla rūpniecības modernizācija. Inovācijas šajā gadījumā lielākoties tiek importētas.
Par eksporta pieaugumu runāt ir muļķīgi. Uzņēmēji negaida kāda jauna neapgūta tirgus atvēršanu – šodien notiek agresīva tirgus pārdale ārpus Krievijas. Uzvarētājam, visticamāk, vismazāk samazināsies eksports, nevis tas pieaugs.
– Kad varētu gaidīt atdevi eksporta izrāvienam?
– Krievijā aizliegtajiem pārtikas produktiem steigā meklējot citus tirgus, pirmos rezultātus varētu gaidīt apmēram pēc pusgada. Ķīna ir vienīgā valsts, kur mums cerības uz būtisku eksporta palielinājumu, piemēram, piena pulverim. Pēdējais solis ar produktu sertificēšanu ir būtisks solis šī tirgus atvēršanā arī mums.
Vai vairāk nekā pirms embargo?
– Ko LIAA dara vairāk?
– Atbilde – darīsim visu to pašu, tikai vairāk – Latvijas uzņēmēju neapmierina. Ātri, bet uz laiku paredzam atvērt pagaidu pārstāvniecības trīs ekonomikas ministra un uzņēmēju izraudzītās valstīs – Baltkrievijā, Ķīnā un Kazahstānā. Divās no tām jau ir, bet tajās būs arī pārtikas nozares speciālisti. Es vēlētos sarakstu papildināt ar ceturto – ar Azerbaidžānu, jo tā labi pazīst Latvijas produktus un ir pirktspējīga.
Vairāk būs nacionālo stendu pārtikas izstādēs. Noteikti nākamgad izmantosim pasaulē zināmāko izstādi “Expo”, kuras moto ir videi draudzīga saimniekošana. Jau šogad uz Milānu sūtīsim savu pārstāvi ilgstošā komandējumā.
Vēl viena jauna lieta ir ārējo aģentu un konsultantu piesaiste produktu virzīšanai tirgos. Uzņēmēji izvēlēsies savus aģentus, visticamāk, tās valsts piederīgos, kuri par komisijas naudu palīdzēs mūsu produktiem iespiesties veikalu ķēdēs.