Interneta pieslēgums lidojuma laikā? “airBaltic” un LMT paziņo par mobilā tīkla testēšanu 7
Raivis Šveicars, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”
Latvijas nacionālā lidsabiedrība “airBaltic” un mobilo sakaru operators “LMT” kopīgi attīstīs apmācību programmu dronu pilotiem, kā arī attīstīs dažādus risinājumus dronu un vispārējā aviācijas pārraudzībā, piemēram, sadarbosies mobilā tīkla pārklājuma testēšanā gaisā – plānota tā izpēte augstumā līdz pat trim kilometriem.
To paredz abu kompāniju parakstītais nodomu protokols par sadarbību bezpilota lidaparātu jomā.
“Sūtījumu piegāde ar dronu, grūti izstaigājamu teritoriju apsekošana un zāļu vai pat donora orgānu steidzama piegāde pacientiem ir nākotne, pie kuras īstenošanas pašreiz industrija strādā,” uzsvēra “LMT” pārstāve Elīna Lidere.
Lai uzlabotu pilotu prasmes, “LMT” jau gadu piedāvā apmācību programmu, kas paredzēta gan uzņēmumiem, gan privātpersonām.
“LMT Dronu centrā”, kas ir oficiāli reģistrēts kā pieaugušo neformālās izglītības centrs, apmācības pabeiguši jau vairāk nekā 100 jauni piloti. Gaidāms, ka dronu pilotēšana nākotnē kļūs par pilnvērtīgu profesiju.
Jau šobrīd arvien vairāk kompāniju, lai paveiktu dažādus uzdevumus, lūkojas dronu risinājumu virzienā, tādā veidā veicinot uzņēmuma tehnoloģisko un ekonomisko izaugsmi.
Lielākā problēma šobrīd saistīta ar dronu pilotēšanas normatīviem – šobrīd to drīkst darīt tikai tiešā redzamībā, taču lēš, ka nākotnē apmēram 70% no visiem dronu komerciālajiem lidojumiem notiks ārpus tiešas redzamības
“LMT” cer, ka jau pavisam drīz normatīvi tiks mainīti un lidojumus varēs veikt arī ārpus redzamības. Lai to izdarītu, ir jānodrošina iespēja sazināties ar dronu un nosūtīt tam komandas jebkurā lidojuma fāzē.
Šai funkcijai īpaši svarīgs ir stabils, ātrs un uzticams mobilais tīkls, par ko parūpētos “LMT” un nākotnē arī citi operatori.
“Viens no aktuālajiem projektiem, kur saredzam aktīvu abu pušu iesaisti, ir saistīts ar dronu attālinātās identifikācijas risinājumiem, jo ES regulējums paredz, ka jau pavisam tuvā nākotnē visiem droniem būs jābūt ar tiem aprīkotiem,” norādīja “LMT” inovatīvo risinājumu vadītājs Gints Jakovels.
Tāpat būs nepieciešama vadības programmatūra un vadības centra risinājums, ar ko piloti, veicot lidojumus, var ērti operēt.
“LMT” uzskata, ka visu šo funkciju ieviešana būtiski uzlabos ārpusredzamības dronu lidojumu drošību, kā arī sniegs plašākas iespējas dronu attālinātajai vadībai un vairāku dronu sinhronai izmantošanai.
“airBaltic” iesaistījusies iniciatīvā, lai nodrošinātu nozares attīstību kopsolī ar drošības uzlabošanu, ņemot vērā, ka dronu lietotāju skaits arvien pieaug.
Tieši lidsabiedrības saskaras ar lielāko risku, ja lidostas teritorijā notiktu drona un lidmašīnas sadursme neizglītotu un neprasmīgu dronu pilotu dēļ. Tāpat “airBaltic” redz potenciālu mobilā tīkla testiem gaisā.
Kaut gan galvenokārt “LMT” veiks mobilā tīkla testus līdz 150 metru augstumam, kuru nākotnē paredzēts izmantot dronu satiksmes nodrošināšanai, plānots veikt testus arī līdz trīs kilometru augstumam, kuru izmanto aviācijā, kur ar “airBaltic” palīdzību tiks veikti praktiskie tīkla mērījumi.
Attiecīgi gaidāms, ka varētu notikt mobilā tīkla pieejamības izmēģinājumi lidojuma laikā.
Šobrīd “airBaltic” pasažieriem nepiedāvā interneta pieslēgumu, Martinam Gausam iepriekš “Latvijas Avīzei” norādot, ka uzņēmums tos piedāvās tad, kad būs pieejams maksimāli labākais risinājums.
Acīmredzot uzņēmums saredz lielu potenciālu minētajiem testiem.
Lai attīstītu dronu inovācijas Latvijā, “LMT” piedalās arī Eiropas bezpilota lidaparātu ekosistēmas trīsgadu attīstības projektā “Comp4drones”, kas noslēgsies nākamā gada 30. septembrī.
“LMT” šī projekta ietvaros veido scenāriju dzelzceļa līnijas “Rail Baltica” apsekošanai ar droniem gan plānošanas, gan būvniecības, gan nākotnes infrastruktūras uzturēšanas procesos.
“Šobrīd jau ir veiktas divas demonstrācijas, testēti vairāki scenārija posmi un tiek veikti apjomīgi tīkla mērījumi, lai noteiktu galvenos tīkla darbības kvalitātes rādītājus drošiem lidojumiem darbu veikšanai,” sacīja Jakovels.