Auskars ar dārgmetāla pārklājumu.
Auskars ar dārgmetāla pārklājumu.
Publicitātes foto

Madaras Rozentāles apzeltītais porcelāns 0

Kā vienu no šī gada komerciāli veiksmīgākajām “Jarmarkas” dalībniecēm eksperti atzīmējuši jauno keramiķi Madaru Rozentāli (www.rozentahl.lv).

Reklāma
Reklāma
Kokteilis
Piecas frāzes, kuras tev nekad nevajadzētu teikt sievietei pāri 50 5
Kokteilis
Šie ēdieni nedrīkst būt uz galda, sagaidot 2025. gadu – Čūskai tie nepatiks! Saraksts ir iespaidīgs 4
Kokteilis
VIDEO. Parastā tauta nesaprot augsto mākslu? Šoreiz ir par traku! Kristians Brekte pamatīgi satracinājis latviešus
Lasīt citas ziņas

“Acīmredzot mākslā, tāpat kā medicīnā, ir ilgi jāstudē, līdz esam gatavi patstāvīgam darbam. Viss mans mācību process ilga desmit gadus, un es vēl turpinu mācīties Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras Biznesa inkubatorā, kur papildinu zināšanas produkta virzībā,” stāsta Madara.

Studentu apmaiņas ERASMUS programmas ietvaros Madara uz pusgadu nonāca Spānijā. Studijās jaunā māksliniece apguva dažādas keramikas tehnikas, arī kā veidot sietspiedi uz keramikas. Iemācījās angobas tehnikā apgleznot traukus, ieguva vairākas kristālisko glazūru receptes. Īpašu iespaidu uz meiteni atstāja keramikas apdedzināšanas raku tehnikas demonstrējumi.

CITI ŠOBRĪD LASA

“Spāņu keramiķi darīja to ļoti atraktīvi, pārvēršot apdedzināšanas procesu par krāšņu izrādi, kur pirmajā vietā bija šis noslēpumainais un varenais dabas spēks. Krāšņas ugunīgas atrakcijas norisinās pat baznīcas priekšā. Latvijā esam daudz piezemētāki. Tomēr kas var būt skaistāks par uguni… tikai vēl lielāka uguns,” spriež māksliniece.

Atgriezusies mājās, Madara saprata, ka pienācis laiks īstenot katra keramiķa sapni – izveidot darbnīcu. Viņa veiksmīgi piedalījās “Swedbank” un Rīgas domes konkursā, kas ļāva iegādāties nepieciešamākos darbgaldus.

Madaras galvenais ienākumu avots ir porcelāna auskari un kaklarotas. Tās ir lielas un mazas, dažādās krāsās un noteikti būs akcents ar dārgmetāla pārklājumu. Materiālu vislabākā komplektācija ir milzīgs pētniecības process. Atrast vietu, kur pārdod labu, stabilu materiālu par saprātīgu cenu, nemaz nav tik vienkārši.

Rotām tiek izmantots augstas raudzes zelts, platīns un sudrabs, kuru māksliniece iepērk ASV. Zelta ķēdītes kuloniem ir ļoti precīzas, ar labu toni. Āķīšus auskariem Madara taisa pati – tie var būt no sudraba vai apzeltīti ar 14 karātu zeltu.

Zelts tiek piegādāts šķidrumā, kurā ir 10% augstas raudzes zelta. To apdedzina 1000 grādu temperatūrā. Labi apzeltīt nav nemaz tik vienkārši. Ja zelts uz porcelāna ir uzklāts par biezu, tas kļūst matēts, ja par plānu, iegūst nokrāsu. Lai iegūtu pareizo biezumu, nepieciešams laiks un rūgta pieredze, jo daļu darbu nācies izbrāķēt.

“Rotas ir mans maizes darbs. Sestdienās es gribu atpūsties un tad taisu traukus. Komerciāli tas nav tik izdevīgi kā rotas, tomēr man kā māksliniecei gribas kaut kur vairāk ielikt sirdi, fantāziju un prasmes. Man patīk dabiskas, viegli asimetriskas formas. Krāsojumam izvēlos glazūras, kas šobrīd man ir aktuālas. Patīk tumši zilie toņi, un obligāti traukam būs zeltīta vai platinēta maliņa. Nevairos arī no viegla pasteļtoņu glazējuma. Bet trauki ar zeltītajām, liesmojošām maliņām droši vien ir manas sublimētās atmiņas no ugunīgās Barselonas,” tā māksliniece.

“Mans sapnis bija darbnīca ar lieliem logiem. Tādu man izdevās iekārtot,” gandarīta Madara Rozentāle. Publicitātes foto

“Manas rotas tirgo daudzos salonos Latvijā un arī ārzemēs. Iegūt ārzemju partnerus, manuprāt, nav tik sarežģīti. Es katalogā aplūkoju tirdzniecības vietas un aizrakstu e-pastus. Piemēram, nupat kopā ar draudzeni aizbraucu uz Berlīni, izstaigājām salonus, satikāmies ar vadītājiem. Mūs atcerējās, un klātienē veidojās labi kontakti. Izstaigājām salonveikaliņus, divas dienas iepazināmies ar pilsētu, pārnakšņojām nedārgā viesnīcā. Par ļoti pieņemamu summu sanāca ir atpūta, ir darbs. Tagad taisos braukt uz Amsterdamu,” stāsta māksliniece.

Reklāma
Reklāma

Lai piedalītos nozīmīgās izstādēs, jātērē liela nauda un daudz laika. “Kad izstāde beidzas, reālais atlikums visbiežāk būs ar zaudējumiem,” atzīst Madara. “Tāpat jālūko, kurā tirdziņā ir vērts piedalīties. Tā mazliet ir loterija. Nesen bijām Viļņā uz Ziemassvētku tirdziņu. Vieta bija jauka, pilsētas centrā, un dalībnieki kvalificēti. Tomēr apmeklētāju bija maz, jo tirgus bija organizēts darbdienā. Cita lieta ir “Diz.aina tirgus”, kas reizi mēnesī notiek Rīgā. Tur ar katru reizi pieaug apmeklētāju skaits, un labprāt tur piedalos. Nākamais tirdziņš būs 10. februārī “Sporta2 Studio” telpās Sporta ielā 2. Gaidām ciemos,” aicina Madara.

Vērtējums: strukturētas formas

Mākslas akadēmijas asociētā profesore Jevgeņija Loginova: “Madara ir ziemeļnieciski klusa, inteliģenta un taktiska māksliniece. Viņas darbi izceļas ar precizitāti un lakonismu. Atceros, mācoties Mākslas akadēmijā, Madara izgatavoja kubisku porcelāna servīzi, kuru glazēja ar pašas sajauktu “kristāla” glazūru. Tās strukturētās formas kombinācijā ar porcelānu izskatījās ļoti saistoši. Madarai veiksmīgi padodas arī menedž­ments, un savā darbnīcā viņa veido meistarklases. Tas ir ļoti liels darbs. Labi, ka ģimene viņu atbalsta. Novēlu māksliniecei izbrīvēt vēl vairāk laika radošajai darbībai un… vairāk laika arī sev pašai.”

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.