“Aptiekāre rausta plecus…” Cilvēki sūdzas par e-receptēm! Nacionālais veselības dienests skaidro, kas par lietu 0
LA.LV redakcijā saņēmām vairākas vēstules no cilvēkiem par vienu un to pašu sāpi.
Lūk, kādas mūsu lasītājas vēstules fragments: “Kā man ir pareizi jāiepērkas aptiekā, lai nepazustu izrakstītās recepšu zāles? Man bija izrakstītas ziedes uz vienas receptes, bet aptiekā vienas ziedes nebija un man pateica, lai es nākot pakaļ pēc pāris dienām – to otru ziedi pasūtīs. Bet, kad atnācu, manas receptes vairāk nebija… Pēc pāris dienām izrakstīja antibiotikas uz divām receptēm pa vienai paciņai, paņēmu vienu paciņu, ārsts pateica, ka viena paciņa ir par maz, lai ejot otrai pakaļ. Aizeju uz aptieku, bet atkal receptes nav. Aptiekāre rausta plecus… ”
Šeit vēl kāda cita lasītāja pieredze ar e-receptēm. “Manam bērnam regulāri jālieto vieni recepšu medikamenti, bet es regulāri saskaros ar vienu un to pašu problēmu – uz vietas aptiekā nav tik daudz medikamenta, cik dakteris izrakstījis, bet daļu izsniegt viņi man nevar, jāpasūta un jāiet tad, kad ir. Kāpēc nevar padalīt – izņemt tik, cik ir uz vietas, bet pārējiem medikamentiem atnākt pakaļ tad, kad būs? Vai jaunajā sistēmā, kad viss elektroniski, šim nevajadzētu būt vienkāršāk?”
Nacionālā veselības dienesta komentārs
Lūdzām Nacionālajam veselības dienestam (NVD) sniegt savus komentārus e-recepšu jautājumā.
Kā norāda NVD pārstāvis: “E-veselībā izrakstītā e-recepte tehniski “nepazūd”. Receptes var atprečot jeb saņemt/iegādāties aptiekā medikamentus, kā arī anulēt no ārsta puses vai arī tām var beigties termiņš. Nekādas citas darbības ar e-receptēm nav iespējams veikt. Farmaceiti sistēmā var redzēt tikai neatprečotās jeb vēl neizmantotās e-receptes. Pat, ja e-recepte ir anulēta un tā neuzrādās farmaceitam, pacients un ārsts to var redzēt E-veselībā.”
Uz jautājumu, kāpēc gadījumos, kad aptiekā nav pieejams konkrēto medikamentu nepieciešamais skaits, daļu tomēr nevar izsniegt, NVD atbild: “Daļēji ir iespējams izsniegt tikai tos medikamentus, kuru iepakojumus drīkst dalīt. T.i. ir atļauts izņemt plāksnītes no kastītes, bet nevar dalīt medikamentus, kam ir tikai viens iepakojums, piemēram, pudelīte.
Lai saņemtu atlikušo zāļu daudzumu, iedzīvotājam būs nepieciešama jauna e-recepte. Savukārt parasto e-recepšu (ne valsts kompensējamās zāles) zāles aptiekā var izņemt pa daļām, ja to ļauj zāļu iepakojums.”
NVD, komentējot mūsu lasītājas iesūtīto situāciju par ziedēm, kas lasāmas raksta sākumā, norāda, ka “ārsts, izrakstot parasto recepti, uz vienas receptes drīkst izrakstīt tikai vienas zāles. Nav pieļaujama vairāku medikamentu izrakstīšana uz vienas receptes.
Ja kārtība netiek ievērota, tad pacientam, atprečojot vienas no receptē norādītajām zālēm, pārējās receptē norādītās zāles vēlāk nevarēs izņemt.
Šobrīd iespējama tikai daļēja e-receptes atprečošana aptiekā. Tas nozīmē – ja pacientam izrakstīta parastā e-recepte ar zālēm (ziedēm), un ir iespējams izrakstīto
daudzumu aptiekā izsniegt daļēji, tad e-recepte tiek atprečota daļēji. Šī e-recepte ir joprojām derīga, lai pēc noteikta laika aptiekā saņemtu atlikušo izrakstīto daudzumu, ņemot vērā e-receptes derīguma termiņu.
Savukārt par otru gadījumu, kad lasītāja vaicāja, kāpēc bērnam domātās zāles nevar padalīt, NVD norāda: “Šis ir individuāli izskatāms gadījums. Bez detalizētākas informācijas par to, kas tā ir par e-recepti (īpašā/parastā) un, kāds medikaments ir izrakstīts, atbildi diemžēl nevar sniegt.
Iespējams medikamentu nevar dalīt iepakojuma dēļ. Vai medikaments ir izrakstīts uz īpašās e-receptes un tas nozīmē, ka, izsniedzot zāles daļēji, šo e-recepti vairs nevarēs izmantot.”
Neskaidrību gadījumā iedzīvotāji var vērsties E-veselības Lietotāju atbalsta dienestā, zvanot pa tālruni 67803300. Darba laiks: katru dienu plkst. 8:00 – 20:00.
Vai aptiekās bieži novērots, ka uz vietas nav nepieciešamais skaits medikamentu?
Atbild “Apotheka” valdes locekle, Sortimenta vadības daļas vadītāja Nora Krauja: “Tādas situācijas mēdz gadīties. Iemesli ir dažādi, piemēram, medikaments ir reti pieprasīts vai konkrētajā brīdī tam ir ierobežota pieejamība. Pacienti, kuri regulāri lieto medikamentus, jau ir iepraktizējušies pirms došanās uz aptieku sazināties ar konkrēto aptieku un noskaidrot vajadzīgā medikamenta pieejamību. Ja uz vietas ir, piemēram, tikai viens medikamenta iepakojums, farmaceits pasūta trūkstošo apjomu, tuvākajās dienās tas tiek piegādāts uz aptieku, un pacients atnāk to saņemt.”